Vem skulle lita på ett skönhetsmärke som ser fult ut? Skönhetslogotyper väger tyngre än bara varumärkeskännedom — de måste locka kunderna med löftet om att de ser bra ut. Det är nästan omöjligt med en logotyp som ser tråkig eller oinspirerad ut.
Om du’ska designa en skönhetslogotyp har vi’samlat de 10 bästa skönhetslogotyperna nedan. Vi förklarar vad som gör dem så framgångsrika och diskuterar tre experttips som du kan ta med dig när du designar din egen. Vi visar dig även hur du kan designa din egen logotyp från grunden.
1. The Body Shops logotyp
Som förklaras i vår guide to logo shapes representerar cirklar fullständighet — även när de är ofullständiga. Body Shop vet detta väl med en nästan komplett cirkel. Vi förklarar mer i tipsen nedan, men skönhetsvarumärken gillar cirklar eftersom de antyder att varumärket säljer det som kunden saknar för att vara komplett.
Men The Body Shop’s skönhetslogotyp går längre än bara en enkel cirkel. Som något som sticker ut är brytningen i toppen bra för minnet och för att behålla varumärket. Dekoren med lagerbladet betonar inte bara den cirkulära formen utan gör också logotypen mer estetiskt tilltalande. Alla dessa element kombineras för att behålla fokus i mitten, den viktigaste delen: varumärkets namn.
Dess färger är också ett smart val. Många skönhetsmärken väljer en naturlig eller organisk känsla, så grönt är ett logiskt val. Men den mörkare gröna nyans som Body Shop använder sig av antyder också att man är skicklig och effektiv, vilket är värdefulla egenskaper i en bransch med massor av produkter som inte fungerar.
2. Herbal Essences logotyp
Herbal Essences följer samma tankesätt som Body Shop: cirkeln, namnet i mitten och de mörkare gröna nyanserna. Den stora skillnaden är att Herbal Essences slår hårdare på “natural” konnotationer — trots allt, “herbal” finns i deras namn. Det förklarar de framträdande bladdekorationerna.
Den andra stora skillnaden är deras typografi. Herbal Essences använder ett lekfullt typsnitt med många kurvor. Om du tittar noga kan du till och med se några bladformer i bokstäverna, vilket ytterligare förstärker naturassociationerna. Det är också gjort i svart, vilket får företaget att verka mer seriöst och håller fokus på varumärket mer än på den viniga ramen.
3. Gillette-logotyp
Gillette tar ett helt annat grepp — minimala kurvor och massor av blockiga raka linjer. Det är inte skönhetslogotyper, utan snarare unika designtrender för ett företag som säljer rakhyvlar.
Gillette använder vad’som kallas en wordmark-logotyp: inga bilder eller maskotar, bara en stiliserad version av varumärkets namn. Det djärva, raka teckensnittet får dem att verka tuffa och hållbara, och de rektangulära bokstäverna efterliknar själva rakhyvlarna.
De mest intressanta aspekterna av den här logotypen är subtila. För det första har bokstäverna en sned vinkel som får hela logotypen att verka lite mer spännande (det skulle vara lite trist om det bara var raka bokstäver) och som anspelar på den framåtriktade rörelsen i samband med rakning.
Den andra är den unika pricken på bokstaven I, som om den skurits av ett rakblad. Att använda en unik vridning på en av bokstäverna är en vanlig teknik för logotypdesign för att sticka ut.
4. Pantene-logotyp
Pantene’s huvudlogotyp är deras namn; de gyllene vågiga linjerna visas inte alltid tillsammans med det, även om de’är ett bra val med tanke på att varumärket säljer mest hårprodukter. Deras förstklassiga typografi använder serifer på ett sätt som verkar klassiskt, men inte formellt. Detta passar deras varumärkesidentitet eftersom Pantene har funnits i branschen ett tag och de kan skapa ett auktoritativt, men ändå välkomnande utseende.
Den färgskala som de använder stödjer detta, eftersom svart är en färg för sofistikering och makt (som nämns i vår guide till logofärger). Guld tenderar också att framkalla känslor av antikvitet och gammal visdom.
5. Garnier-logotyp
Garnier’s logotyp använder många av de trender som vi nämnde ovan och följer reglerna. De använder en cirkel för fullständighet och går starkt på de naturliga konnotationerna med ett verkligt grönt blad visuellt. Liksom Body Shop använder de en mörkgrön färg för att visa på kompetens, vilket också gör det lättare att läsa deras namn över lövbakgrunden.
De använder sig även av trenden att ändra en bokstav något för att få ett igenkännande av varumärket, i det här fallet E. Deras sans-serif-typsnitt får dem också att verka mer tillgängliga och vänliga.
6. Sunsilk
Och även känd som Sedal eller Seda, Sunsilk använder det välkända formatet med en cirkel med deras namn inuti. Det som gör den distinkt är färgerna och typografin. Användningen av en strålande rosa gör att den verkar övervägande feminin, vilket matchar deras målgrupper, även om färgen kan förändras beroende på produkten.
Typografin är en av denna skönhetslogotyp’s bästa tillgångar, vilket är anledningen till att den förblir densamma på alla Sunsilk-produkter. Den är finurlig och lekfull, med växlande kanter av rundade punkter eller vinklade hörn — den typ av originalitet som blir ihågkommen av nöjda kunder.
7. La Roche-Posay
Trots att det är ett skönhetsmärke följer logotypen för La Roche-Posay samma designtekniker som de bästa hälsologotyperna. Det är ingen tillfällighet — en del av deras varumärkesidentitet är att förstå vetenskapen bakom skönhetsprodukter, därav namnet “laboratorium.” Att använda samma designtrender för logotyper som hälsovarumärken understryker detta vetenskapsbaserade tillvägagångssätt.
Specifikt använder La Roche-Posay färgen blå (en favorit bland logotyper inom både hälsa och teknik) i stället för grön, och föredrar rektanglar i stället för cirklar. Även om detta får varumärket att verka mindre vänligt än andra skönhetsmärken, tilltalar det mer likasinnade kunder som föredrar en vetenskapsbaserad inställning till skönhetsprodukter.
8. Head & Shoulders logotyp
Som ett varumärke som specialiserar sig på mjäll kombinerar Head & Shoulders skönhetstrender och medicinska/hälsotrender, precis som La Roche-Posay. Du kan se denna sammanslagning i deras logotyp: cirkulära former för att visa fullständighet från skönhetslogotyper, men med en dominerande blå färg från hälsotyper.
Det finns mycket som kryddar den här logotypen: cirklarna inuti huvudcirkeln som påminner om en yin-yang, den avslappnade typografin som struntar i versaler och snedstrecket på allt (även cirklarna). Allt detta bidrar till att göra Head & Shoulders skönhetslogotyp mer dynamisk och äventyrlig, även om den oftast följer reglerna.
9. L’Oréal logotyp
Likt Pantene väljer L’Oréal en ordmärkeslogotyp. Eftersom de har funnits i branschen i över hundra år kan de dra nytta av enbart sitt namn igenkänning för att ge bränsle åt sitt varumärke. Med detta i åtanke lägger man genom att använda en ordmärkeslogotyp större vikt vid namnet, som i egenskap av ett sedan länge etablerat varumärke är deras främsta försäljningsargument.
Nyckeln är hur man får en ordmärkeslogotyp att se intressant ut utan andra visuella element. För L’Oréal var tricket att göra O:et större än de andra bokstäverna. Denna lilla ändring går inte obemärkt förbi med tanke på att det inte finns så mycket att titta på i logotypen, och hjälper kunderna att identifiera varumärket bland mer visuella logotyper.
10. Logotyp för Dove
Slutligen avslutar vi med Doves tidlösa skönhetslogotyp. Först och främst är det typografin som gör att den är lätt att känna igen när man handlar. Det’är ett mycket distinkt och originellt typsnitt, med en konstnärlig handskriven stil. Lägg märke till hur cirkulärt D:et är, och med brytningen i toppen drar det betraktaren till resten av logotypen.
För det andra har vi maskoten duvan. Till att börja med är det bara en abstrakt form, inga distraherande detaljer som ögon eller fjädrar. Precis som typografin använder sig själva formen av generösa kurvor som har en lugnande och vänlig effekt. Dessa kurvor är dock avbrutna med flera skarpa punkter, vilket gör att denna skönhetslogotyp inte blir alltför tråkig.
3 tips för att utforma en skönhetslogotyp
Vad kan vi lära oss av de bästa logotyperna för skönhet ovan? Här är tre praktiska tips för att skapa en egen skönhetslogotyp.
1. Cirklar som symboliserar fullständighet
Skönhetsprodukter i allmänhet är avsedda att hjälpa en person att förbättra sitt utseende och kompensera för eventuella brister, vare sig de är verkliga eller avbildade. På sätt och vis kompletterar de ditt utseende på samma sätt som skor kan komplettera en outfit. Det är därför som så många skönhetsmärken använder cirklar: för att stödja sig på den känslan av fullständighet.
Men det finns mer än så. Cirklar är också en mycket inbjudande form — eftersom det inte finns något slut, drar de in betraktaren så länge som de vill. De är användbara för alla varumärken som drar nytta av vänlighet, men fungerar särskilt bra i skönhetsbranschen, som säljer produkter som gör människor glada eller upphetsade.
Blått och grönt
Av alla strategier för varumärkesbyggande inom skönhetsindustrin är det två som sticker ut. Det första är varumärken som vill framstå som naturliga eller ekologiska, vanligtvis om de använder helt naturliga ingredienser eller kanske bara har dofter med naturtema. För dessa märken är grönt ett tydligt val: grönt är den färg som mest förknippas med naturen, så det är en självklar signal till kunder som letar efter naturliga produkter.
Det andra tillvägagångssättet är mer kliniskt, ett vetenskapsbaserat skönhetsmärke. I stället för att använda naturliga ingredienser uppmuntrar dessa märken till att använda (säkra) kemiska blandningar som inspirerats av vetenskap eller teknik. Tanken är att blått fungerar bäst för dessa varumärken; blått är färgen på både lugn och tillit, vilket motverkar människors misstänksamhet mot ny vetenskap. Därför är blått också en vanlig trend i logotypdesignen bland the best tech logos.
.Typografi är avgörande
Skönhetsbranschen är mycket konkurrensutsatt och det råder ingen brist på varumärken. Det är därför ditt företagsnamn är viktigt — om kunderna inte kommer ihåg ditt namn kommer det att försvinna i ett hav av konkurrenter.
Men även om själva namngivningen av ditt varumärke är viktig kan det vara till stor hjälp att använda gripande typografi i din skönhetslogotyp. Typografi kan inte bara påverka hur människor uppfattar ditt varumärke — som Pantene’s klassiska utseende eller Herbal Essences’s nyckfulla utseende — utan de kan också öka minnesbarheten. Försök att hitta det typsnitt och den stil som bäst matchar ditt varumärkes identitet: om du inte är bekant med typografi kan du kolla in vår guide till logotypsnitt.
Hur man utformar en skönhetslogotyp
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv skönhetslogotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt.
Anlita en designer
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid.
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign.
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har ett dåligt rykte när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som känner sig lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam.
Men även om du har pengar att avvara kan det dessutom vara svårt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid.
Designa en logotyp själv
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett online logo design tool som logogenie.
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn.
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din mall är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch.
Välj bara den du vill ha och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för:
Huvudsakliga bilder
Företagets namn och slogan
Typsnitt och typografi
Färgschema
Text- och bildstorlekar
Placering av text och bilder
Lägga till nya ikoner
Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer.
Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide för att använda Logogenie. Här förklaras alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur man redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur man fulländar sin typografi.
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som Logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid.
Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners.