Varje år spenderar nästan alla företagsvarumärke i den här världen miljontals dollar med målet att placera sig högre i Googles’sökresultat. Faktum är att det är drömmen för varje innehållsmarknadsförare att få plats nummer ett för det mest föredragna nyckelordet med hög volym. Detta kan vara det ultimata målet för alla dina SEO-insatser, men det sker inte över en natt. Och medan det målet förblir en dröm för majoriteten av företagen finns det bara en handfull varumärken som faktiskt kan göra det till verklighet.
Som du kanske inser kräver det obevekliga ansträngningar, en betydande mängd tid och kapital för att få en högre placering i Googles sökresultat. Med växande konkurrens kan det till och med bli svårare för dig att nå det målet. Så medan du lägger all din tid, energi och pengar på att nå fram till plats nummer ett kan du riskera ditt företag i processen. Här är varför:
#1. Att arbeta mot plats 1 på Google är en uppförsbacke
Om du tror att du genom att publicera nyckelordsrika bloggar på din webbplats kommer att kunna ta dig till toppen av SERP, behöver du en verklighetsanalys. I dagens konkurrensutsatta värld, där tusentals varumärken siktar på att hamna på första plats i Googles sökning, behöver du mer än bara välskrivna bloggar. Det gäller för alla, oavsett om du erbjuder hjälp med inlämningsuppgifter eller driver en egen byrå för digital marknadsföring.
Du måste skriva regelbundet och upprätthålla ett visst antal bloggar varje månad. De ger dig fler indexerade sidor och erbjuder fler sätt att få nya besökare till webbplatsen. Som du kanske inser är det lättare sagt än gjort. När kunderna andas dig i nacken kan det vara en oerhörd utmaning för dig att producera 12-15 välskrivna bloggar.
Dessutom måste du få backlinks till ditt inlägg från webbplatser med hög domänauktoritet för att klättra högre upp i rankingen. Ju fler länkar du kan få från högkvalitativa webbplatser, desto bättre är dina chanser att nå en topplacering.
#2. Innehåll som rankas högst kostar mycket tid och pengar
.
Efter att ha läst föregående punkt har du kanske redan en aning om hur mycket tid, ansträngning och pengar du måste investera för att få en topplacering för ett nyckelord med hög volym. Tja, det’är inte ens hela bilden. Du kommer att konkurrera mot branschjättarna om den bästa platsen. Så om du driver ett litet företag är oddsen verkligen inte till din fördel.
Om du någonsin har gjort en analys av länkarna högst upp i något sökresultat har du kanske märkt att det finns tusentals länkar till ett enda inlägg. Det kan ta de flesta webbplatser och en hel livstid att samla ihop så många länkar till sina inlägg kollektivt. Det finns webbplatser med topplaceringar som har mindre än 50 backlinks till sig, men i de flesta fall spelar backlinks en avgörande roll för att nå topplaceringarna.
Tekniskt sett är det nästan omöjligt för de små företagen att mäta sig med de stora varumärkenas insatser. Så om du försöker få en topplacering måste du vara smartare i ditt tillvägagångssätt. Ja, det kommer att kosta dig en betydande summa pengar, men investera de pengarna i att anlita en skicklig SEO-expert som kan utveckla en bättre strategi för att få fler länkar. Det gäller för alla, oavsett om du erbjuder hjälp med inlämningsuppgifter eller driver din egen byrå för digital marknadsföring (glöm inte att välja bra SEO-verktyg för byråer).
#3. En topplacering garanterar inte högre CTR
Du kanske tycker att det är förvånande, men under de senaste åren har klickfrekvensen i sökresultaten för vissa sökord sjunkit stadigt. Så om du fokuserar alla dina SEO-insatser på ett visst sökord utan att kontrollera dess organiska CTR, kan dina ansträngningar vara förgäves, även om du gör det mesta av en populär sökterm.
Du kanske har märkt att andra SERP-funktioner som annonser, vertikaler och snippets täcker större delen av SERP-området. Även om du hittar ett sätt att nå den översta platsen i sökrankningen kan du fortfarande visas under de länkar som har betalat Google för att visas i SERP.
De långsvansade sökorden ger en bättre CTR, men de har börjat få färre klick nuförtiden. Så om du är villig att återvinna dina investeringar som gjorts i SEO-aktiviteter i syfte att få bättre CTR, kan det faktiskt vara bättre om du antar ett mer praktiskt tillvägagångssätt. Om du till exempel betalar Google för att köra dina annonser kan du få bättre synlighet och därmed öka dina chanser att få bättre CTR.
#4. Google ändrar hela tiden SEO-kraven
.
Om du funderar på att satsa på plats nr 1 bör du veta att Google uppdaterar sökmotoralgoritmen cirka 500 gånger per år. Faktum är att de har uppdaterat den 2-3 gånger om dagen vid flera tillfällen.
Om du på något sätt lyckas få plats nr 1 kan du nästa dag glida nedåt i SERP om din sida inte följer den senaste Google-algoritmen. Du kan söka efter “history of SERP” för att se hur Google har förändrats genom åren.
Tyvärr kommer din kamp inte att sluta om du lyckas erövra topplatsen i SERP för ett visst sökord. Du kommer att behöva hålla dig uppdaterad med algoritmförändringarna även efter att du har uppnått målet.
I stället för att satsa dina pengar på fel strategi är det bättre att känna till Googles dynamiska algoritm som kan hjälpa dig att följa de förändrade SEO-kraven under hela din resa.
#5. Ditt företag kan uppleva utbrändhet om du inte är försiktig
.
Som du kanske har förstått vid det här laget äter jakten på plats 1 i Googles sökning inte bara upp din tid utan förbrukar också en betydande mängd kapital. Och om du inte har en solid strategi för din SEO-verksamhet är det bara en fråga om månader innan du bränner ut dina medel.
Att få en topplacering på SERP kan ge ditt lilla företag ett visst erkännande, men om du driver ner ditt företag i processen kommer du inte att återhämta dig från det. Om du har en ängelinvesterare som fortsätter att stödja ditt företag med pengar, kommer det att vara bättre för både ditt företag och investeraren om du planerar dina utgifter noggrant för dina SEO-insatser.
Det’är inte så att små varumärken inte kan nå topplaceringar på Googles SERP. Faktum är att det finns ett antal fall där mindre varumärken har överträffat branschjättarna i en viss sökning efter nyckelord. Det går inte att förneka att det är näst intill omöjligt för små varumärken att få en topplacering på Google, men om du har rätt strategi och en grupp kompetenta personer som utför strategin kan du hitta ett sätt att nå toppen.