Hälsovårdspersonal spenderar åratal med att studera människokroppens detaljer och invecklade detaljer — om de bara hade samma sakkunskap när det gäller logotypdesign! Privatpraktiserande läkare, specialister som hjärt- eller ögonläkare och medicinska företag som laboratorier eller apotek behöver logotyper precis som alla andra företag. Och för dem som precis har börjat kan de behöva designa logotypen själva.
Om du’är intresserad av att designa en hälsologotyp själv men inte vet hur, har vi’skrivit den här guiden bara för dig. Först tittar vi’på 10 av de bästa hälsologotyperna, uppdelade efter område eller specialisering, så att du kan se hur de mest effektiva designteknikerna inom hälsobranschen ser ut. Sedan dyker vi ner i specifika tekniker som du också kan tillämpa — även om du aldrig har designat en logotyp tidigare!
1. Bästa logotyp för läkare och privatpraktiserande läkare
För det första ser vi att denna läkargrupp använder sig av ett par vanliga trender i logotyper för hälsovård: det medicinska korset och blåaktiga färger.
För logotyper inom hälsovård är bildspråket viktigt — du behöver något i din logotyp för att beteckna vad du gör, i det här fallet är det’det medicinska korset. Färgen blå är mer ett val för komfort; det är en vänlig och inbjudande färg, vilket mildrar en del av rädslan för att gå till läkaren.
Läkargruppen TotalCare använder också en cirkel som en parallell till sitt namn (den oändliga cirkelns form betecknar totalitet). Användningen av kurvor, avrundade hörn och den seriefria typografin bidrar också till den lugnande och vänliga tonen som de strävar efter.
2. Bästa logotyperna för kardiologi och hjärtan
Kardiologer och hjärtläkare använder ofta samma trender för sina logotyper. Man ser ofta hjärtformen — inte en verklig hjärtform, utan den tecknade. Det’är också vanligt att använda färgen röd, som både symboliserar hjärtorganets röda färg och visar på hur brådskande och viktigt det är med hjärthälsa.
I logotypen ovan ingår också en linje för hjärtmonitor (EKG). Även om de skarpa spikarna går emot de andra lugnande visuella bilderna är det för kardiologi’en tydlig signal om vilken typ av företag du är.
3. Bästa logotypen för optik och ögonhälsa
Optometrister, optiker och ögonläkare använder ofta bilder av ögon — en populär logotypikon för alla branscher. Ögat passar bra för logotyper på grund av dess upprepning av cirklar och kurvor, vilket som nämnts skapar mer lugnande och vänliga mönster.
McKeons i synnerhet använder sin ögonlogotyp väl. De förstärker de lugnande kurvorna genom att lägga till extras, och de målar hela bilden i nyanser av blått, en färg som är ett val för medicinska branscher.
4. Bästa logotypen för öron, näsa och hals
Läkare för öron, näsa och hals har extra utmaningar när det gäller logotyper; det är inte lätt att ta hand om dessa delar av kroppen. Essential ENT-firman hittade dock ett bra sätt — de handritade slingorna i de relevanta områdena ger dem ett mer lättsamt utseende, samtidigt som de betonar deras specialitet.
För att få en extra effekt har de skuggat in de relevanta områdena i tvärsnittsansiktet i sin logotyp. Detta förtydligar vilken typ av medicin de utövar, om inte enbart slingorna var tydliga.
5. Bästa logotyp för tandläkare
Tandvård och tandvårdsföretag använder nästan alltid bilder av en tand i sina logotyper. Nyckeln till att utforma en logotyp för tandläkare är därför att få den att sticka ut från alla andra logotyper för tandläkare. Typiskt sett innebär detta att man gör något kreativt och originellt med tandformen — som hur Observatoriet använder ett dynamiskt visuellt mönster och okonventionella färger.
Det är värt att nämna att de raka linjerna och rektangulära mönstren inte är typiska för andra logotyper inom hälsovården. Designern valde en konstnärlig stil som inte är vanlig inom hälsobranschen för att sticka ut — och det fungerar!
6. Bästa laboratorielogotypen
Medicinska laboratorier, särskilt de som arbetar med DNA, brukar använda bilder av mikroskop eller DNA-strängar i sina logotyper. Precis som för tandläkarfirmor gäller det att få dem att sticka ut genom att göra något nytt. Ta Trend, som använder DNA-strängens form i sitt namn (lägg märke till den mästerliga användningen av skuggning för att skapa bokstaven E).
Det här specifika laboratoriet vill ha en mer avancerad look än de flesta andra hälsovårdsföretag. Deras användning av färgen svart, skarpa spikiga kanter och inkonsekventa versaler fungerar för deras speciella varumärke, men kan vara malplacerad i mer traditionella hälsologotyper.
7. Bästa logotypen för sjukgymnastik
Som ett medicinskt område som i hög grad handlar om rörelse och mobilisering använder fysioterapi, eller sjukgymnastik, mycket kroppssymboler i sina logotyper. Vår favorit är logotypen för Equilibria, som kombinerar kroppsbilder, lugnande kurvor, en cool färgskala och originalitet. Resultatet är en logotyp som inte bara är estetiskt tilltalande att titta på, utan som också tydligt visar vilken typ av medicinsk praktik de bedriver.
8. Bästa logotyp för psykologi
Psykologin i sig är abstrakt, så det är praktiskt taget omöjligt att utforma en logotyp som omedelbart kommunicerar “psykologi.” Snarare omfamnar de flesta psykologer det abstrakta — deras logotyper tenderar att vara mer konstnärliga och experimentella än de formella logotyperna inom områden som tandvård.
Logotypen för Dana Moriarty, till exempel, är inte olik ett modernt konstverk. Särskilt asymmetrin och användningen av färg skulle vara malplacerad i andra logotyper inom hälsovården, men för psykologi är den perfekt. Men trots färgskalan ligger de flesta färgerna i det svala spektrumet, i linje med standarden för andra hälsologotyper.
9. Bästa logotyper för medicinsk cannabis
Den senaste nyheten på det medicinska området är cannabis, som i de flesta länder legaliserades nyligen (eller inte alls i andra länder). Logotyper för medicinsk cannabis följer vanligtvis den traditionella tekniken för andra hälsologotyper — de måste fortfarande normalisera sin bransch i många kunders ögon, så de tenderar att göra detta enligt boken för att inte röra vid fjädrar.
Det finns dock några anmärkningsvärda undantag. Till exempel ser man att färgen grönt används mycket i logotyper för medicinsk cannabis, en färg som länge förknippats med marijuana (av uppenbara skäl). Man ser också ofta en konvergens mellan medicinska bilder och marijuana-bilder, som cannabisbladet/stetoskop-hybriden i logotypen ovan.
10. Bästa apotekslogotyp
Apotek följer i stort sett samma bästa praxis som andra hälsologotyper, även om de har andra ikoner och emblem än andra medicinska områden. Den vanligaste är mortel och stöt, en klassisk symbol för medicintillverkning med rötter i en avlägsen mänsklig historia. (Piller är också normala, men inte lika populära; piller kan ha negativa konnotationer för vissa kunder).
Också om du’ska använda de populära ikonerna som mortel och stöt är nyckeln att differentiera dig. Canadian Valley pharmacy använder en unik minimalistisk stil för sin logotyp, som är tillräckligt enkel för att man ska förstå vad de gör, men tillräckligt intressant för att vara minnesvärd.
3 experttips för att utforma din hälsologo
Vill du veta hur du designar din egen logotyp för hälsa? Här är tre experttips för logotyper inom medicinska områden.
1. Använd bilder för att visa din specialisering
En av fördelarna med en bra logotyp (oavsett bransch) är enkel kommunikation. När du är ett nytt företag eller varumärke vill du att alla ska veta vem du är och vad du gör, och eftersom människor är visuella varelser är det alltid mer effektivt att visa än att berätta. Logotyper är utmärkta för detta eftersom de kan visa vilken typ av företag du är på en bråkdel av en sekund, till och med på avstånd, utan att det behövs ord eller förklaringar.
Det gäller dubbelt så mycket för medicinska yrken — även om du förklarar det för dem kommer vissa människor inte att känna till skillnaden mellan en fotvårdare och en barnläkare. Så det mest effektiva sättet att kommunicera din specialisering är att använda sammanhängande bilder: en fot för en fotterapeut, ett barn för en barnläkare och så vidare.
Om du tittar på de bästa logotyperna inom hälsovård ovan ser du att de flesta av dem använder bilder som är relaterade till deras områden. Även allmänläkare kan använda sig av allmän symbolik: det medicinska korset är ett populärt sådant, liksom stetoskopet. Försök att använda en bild i din logotyp som berättar exakt vad du gör, utan att säga ett ord.
2. Lugnande former
Ingen gillar att gå till doktorn i verkligheten. Det är ofta förknippat med smärta och sjukdom, och även om du bara besöker någon annan som är sjuk finns det fortfarande en negativ innebörd. De bästa medicinska varumärkena är medvetna om detta och vidtar så många åtgärder som möjligt för att minska stressen i samband med deras tjänster.
Det sträcker sig ända ner till logotypen, där medicinska varumärken använder rätt grafisk design för att påverka hur människor uppfattar dem. Olika former har olika känslomässiga konnotationer, dvs. kurvor är vänliga och lekfulla, medan raka, kantiga rektanglar är mer formella och motsägelsefulla.
Health logo design föredrar mjuka och lugnande former, som ett sätt att hjälpa patienterna att slappna av. Du behöver inte vara en professionell designer för att veta vilka former som kommunicerar vad — läs bara vår guide till att använda former i logodesign, och se vilka visuella element som bäst matchar ditt varumärkes personlighet.
3. Håll dig till standardfärgerna
Som former har sina egna subtila känslomässiga konnotationer, så har även färger det. De flesta grafiska formgivare har studerat färgteori så att de vet vilka färger de ska använda för att skapa rätt stämning. Det är därför som färgerna är så viktiga, de påverkar hur människor uppfattar dig.
När det gäller logotyper för hälsovård finns det dock mer att ta hänsyn till än varumärkets personlighet. För det första vill du försöka försöka slappna av dina patienter, samma resonemang bakom användningen av lugnande former. Det är därför man ser mycket blått; den vänligaste färgen, blått hjälper till att vinna människors förtroende och tenderar att vara mer lugnande.
Men när det gäller medicinska industrier vill man också framstå som effektiv och professionell — ibland ber man trots allt människor att lägga sina liv i ens händer. Det är därför man ofta ser vitt förknippat med medicinska varumärken — vitt är färgen på sterilitet och renlighet, liksom dygd och moralisk godhet. Tänk på det så här: hur skulle du känna dig om du gick in på ett sjukhus som var helt svart?
Enstaka gånger ser du också rött med hälsologotyper. Rött är färgen på brådska och vitalitet — passande för den medicinska industrin, men hjälper inte direkt människor att lugna ner sig. Det är därför som hälsologotyper endast bör använda rött under vissa omständigheter, till exempel inom områden med höga insatser som kardiologi.
Om du vill avvika från de vanliga färgerna som blått, vitt och rött föreslår vi att du håller dig till svala färger: blått, lila och en del grönt. Kalla färger är mer avslappnande än varma färger som rött, gult och orange, så de bidrar till att dina patienter ser dig som ett mer lugnande varumärke, vilket återigen tar udden ur läkarbesöket.
Hur man utformar en hälsologo
Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv hälsologotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka dem var för sig.
Hyr en designer
Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid.
Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign.
Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har en dålig rykte för att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som kände att de blev lurade. Industristandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar 5 dollar har du rätt att vara misstänksam.
Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid.
Designa en logotyp själv
Om du inte har några pengar över i budgeten för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ, har tekniken numera utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett logotypdesignverktyg online som logogenie.
I vår digitala era handlar designprogramvara mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn.
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din mall är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch.
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för:
Huvudsakliga bilder
Företagsnamn och slogan
Font och typografi
Färgscheman
Text- och bildstorlekar
Text- och bildplacering
Lägga till nya ikoner
Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer.
Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide om hur du använder Logogenie. Den förklarar alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur du redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur du fulländar din typografi.
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för evigt.
Och även om designmallen fungerar bra för nybörjare får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners.