Vad’är det viktigaste du’tänker på när du designar en logotyp?
Du vill att den ska vara modern.
Du vill att den ska vara igenkännbar och minnesvärd.
Du vill att det ska vara elegant.
Du vill att den ska framkalla varumärkets anda.
Varför ändras logotyper? – För att publiken ändras. På 1960-talet gillade folk en annan typ av design än den vi gillar i dag. Vi har bevis för det! Låt’oss diskutera hur några av de mest populära logotyperna har förändrats med tiden. Den här utvecklingen kommer att lära dig hur du ska tänka på förändring när du designar logotypen för ett varumärke.
Börja designa din logotyp
1. Pepsi
Pepsi’s logotyptidlinje är ganska intressant för en analys. Det är en ganska lång utveckling som börjar 1898. Ur dagens synvinkel har den första logotypen ett oläsbart typsnitt och är alltför komplicerad. Vi lägger dock märke till det element som är bärare av alla förändringar som följer - vågen, virveln och vad du vill.
Under de följande fyra decennierna ändrade Pepsi typsnittet, men färgen och den grundläggande designen förblev densamma. År 1950 märker vi en stor förändring – företaget införde färg i sin logotyp, troligen för att skilja sig från den konkurrerande Coca Cola.
I den här logotypen ser du också designen på en keps. Färgerna och locket, förutom virveln, förblir som bärare av förändring i alla framtida design. Senare ändrar Pepsi äntligen typsnittet till något mer läsbart, och vi får den nuvarande logotypen som ser ut så här:
2. Mercedes-Benz
När du tänker på Mercedes-Benz, vad’är den första bilden som du tänker på? Det är den treuddiga stjärnan, eller hur? Den är en symbol för land, hav och luft och representerar varumärkets ambitioner att dominera alla dessa områden med sina motorer. Den symbolen utvecklades dock 1909. Den första Mercedesbilen salufördes 1901. Vet du hur den första logotypen såg ut?
Vi ser ingen bärare av designförändring här. År 1909, när stjärnan föddes, hade logotypen inga likheter med den första logotypen. Den stjärnan fanns dock kvar som en stämpel för igenkänning av varumärket. Även om den utvecklades finns den fortfarande kvar i dagens logotyp. Här är Mercedes-Benz nuvarande logotyp:
3. Goodyear
Goodyear har en av de mest ikoniska logotyper vi känner till. Vet du varför? – För att den förblev relativt universell genom åren. Färgen och typsnittet genomgick små förändringar, men vi kan fortfarande känna igen den ursprungliga designen i dagens’logotyp.
Det viktigaste elementet i logotypen är Wingfoot – symbolen som grundaren valde eftersom han inspirerades av statyn av Merkurius, en gammal gud från den romerska mytologin. Så här såg logotypen ut när den lanserades år 1900:
Och så här ser det ut i dag:
4. Nike
Rörelse. Enkelhet. Klassisk, men modern design. Det är vad Nike representerar som varumärke, och logotypen står också för dessa värden. Den första logotypen utformades av Carolyn Davidson 1971. Hon fick en timlön på 2 dollar för det jobbet. Vem skulle ha trott att hennes design skulle bli 1900-talets mest kända logotyp?
Kontrollmärkesformen (känd som Nike Swoosh) åtföljdes till en början av varumärket’s namn skrivet tvärs över den. Så här såg den ursprungliga logotypen ut:
Under årens lopp förändrades designen, främst vad gäller teckensnittet och bokstävernas placering. År 1995 bestämde sig Nike slutligen för att ta bort bokstäverna från logotypen, eftersom swoosh redan var ett igenkännbart tecken för varumärket. I dag ser logotypen ut så här:
Vi ser fortfarande den äldre logotypen med bokstäver då och då. Vi ser också förändringar i färgen på den enda swoosh. Men vi vet fortfarande att det är Nike, och det beror på att designern hittade på ett element som är en bärare av förändring.
Geniala logotyper verkar lätta att utforma, eller hur? De är alla enkla. Det är idén och designprocessen bakom dem som är det viktiga. Som logotypdesigner måste vi alltid tänka på förändring och införa element som gör att varumärkets ursprungliga känsla förblir bestående under hela utvecklingen.
Börja designa din logotyp