Börja utforma din logotyp

Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Publicerad: 2025-08-03

Det finns bra logotyper, och sedan finns det fantastiska logotyper. Vad skiljer dem åt? Alla effektiva logotyper följer samma grundläggande riktlinjer för grafisk design, men de fantastiska har det lilla extra: kreativitet. För de flesta människor kan en kreativ logodesign göra skillnaden mellan att bli ihågkommen och att bli glömd några sekunder efter att ha setts.

Men vad gör en logotyp kreativ? Hur kan du designa en kreativ logotyp om du inte har så mycket kreativitet själv? Vi förklarar allt du behöver veta nedan, med start med exempel på 8 innovativa logodesigns så att du vet vad som fungerar när du designar din egen!

 

Drop Media

 

Kreativ logodesign

Källa

Idén bakom kreativa logotyper är att deras unika twist gör dem mer minnesvärda. Ta logotypen för Drop Media som exempel. Själva namnet är inte särskilt kreativt, och om deras logotyp var en enkel ordmärkning (bara namnet utan något fancy), är chanserna att du efter ett tag skulle glömma deras namn eller till och med deras existens.

Så för att göra deras logotyp kreativ kastar Drop Media in några roliga visuella element för att göra den mer intressant. En del av O:et i drop är "fallande," med rörelselinjen från fallet som bildar bokstaven I i media.

På ytan är detta en söt optisk effekt som gör att det blir roligare att titta på logotypen, som en visuell vits. Men djupare sett är det också en bra varumärkesteknik för att hjälpa människor att komma ihåg deras namn - "drop" är den mest minnesvärda delen, vilket förbättrar namnigenkänningen för Drop Media.

 

Talking Dog Entertainment

 

Kreativ logodesign

Källa

Talking Dog Entertainment använder en annan klassisk visuell teknik för sin kreativa logodesign. De utnyttjar det tomma utrymmet mellan hundens huvud och svans för att skapa en serietidnings pratbubbla. När man använder denna teknik är det bra att ta bort onödiga detaljer: här finns bara en enfärgad silhuett.

Vad som är särskilt briljant med denna logotyp är att den fortfarande har en innebörd även utan pratbubblan eftersom taggen fungerar som hundens halsband. Det är den typen av klurighet som lämnar ett bestående intryck på betraktaren, vilket förbättrar logotypens minnesvärde, vilket i sin tur förbättrar varumärkesigenkänningen.

Nyckeln till denna logotyp är att båda visuella elementen representerar varumärkesnamnet: en hund för "dog" och en pratbubbla för "talking." Dessa kan verka subtila, men de går långt för att hjälpa betraktare att faktiskt komma ihåg ditt företagsnamn.

 

Steps

 

Kreativ logodesign

Källa

Logotypen för Steps visar att du inte behöver fancy visuella element eller optiska illusioner för att göra din logotyp kreativ. Det är bara en enkel kreativ logodesign, men visar ändå samma klurighet och visuella ordlek för att förbättra minnesvärdheten som de andra kreativa logodesignerna.

Som du kan se är bokstaven E designad som trappor för att representera steg, och det är allt du behöver för att förvandla en annars tråkig ordmärkeslogodesign till en minnesvärd och kreativ logodesign. Observera också hur typografin har avrundade kanter och är utan seriffer - dessa egenskaper får varumärket att verka vänligare och mer tillgängligt, vilket lägger till lekfullheten i logotypen.

 

Magic Coffee

 

Kreativ logodesign

Källa

Logotypen för Magic Coffee är ett utmärkt exempel på att använda omvändbara bilder, den optiska illusionen där samma bild kan tolkas på olika sätt (som det berömda exemplet "Min fru och min svärmor"). Är deras logotyp en kopp kaffe eller en magisk cylinderhatt?

Igen använder Magic Coffee bilder för att förstärka kopplingarna till deras varumärkesnamn. De två avbildningarna, en kopp kaffe och en cylinderhatt, relaterar båda till orden i deras namn, "magic" och "coffee." Själva designen är så enkel och grundläggande, men betydelsen går djupt - en perfekt kombination för vilken logotyp som helst.

 

Mister Cutts

 

Kreativ logodesign

 
Källa

Det händer mycket i logotypen för Mister Cutts, även om du kanske inte ser allt vid första anblicken. För det första finns den omvändbara bilden av ett par saxar och ett ansikte, även om det är mycket mindre subtilt och realistiskt än Magic Coffee-logotypen. Ändå är det tillräckligt klurigt för att bli ihågkommen, och tillräckligt gulligt för att vara trevlig - dessutom lägger den stiliserade mustaschen också till barberarbutiksassociationerna.

Själva visuella elementet är ganska enkelt, med endast en färg utan mycket detaljer, förutom den lilla punkten i mitten av saxarna (dvs. "näsan"). För mycket visuellt brus skulle distrahera från en omvändbar bild, så det är ett smart val att hålla det grundläggande där de kan.

Dessutom finns det lite kreativ typografi med de två T:na i Cutts. Detta är menat att symbolisera hårklippning, med ett hår kortare än det andra. Om publiken missar den lilla nyansen är det dock okej - även utan betydelsen sticker de dubbla T:na ut och hjälper människor att känna igen logotypen när de ser den igen.

 

Bridge

 

Kreativ logodesign

Källa

Precis som logotypen för Steps väljer Bridge-logotypen enkelhet framför storslagna visuella element. De väljer liknande att förvandla en bokstav i sitt varumärkesnamn till en visuell ordvits, och kopplar återigen bilderna till deras namn - i detta fall en bokstavlig bro från R till D.

Precis som med Steps är detta allt du behöver. Det finns inget invecklat eller distraherande med deras logotyp, bara ett enkelt namn med en udda effekt för att hjälpa människor att komma ihåg. Eftersom det inte finns några komplicerade visuella element visar de sin varumärkespersonlighet genom typsnitt och färg, båda lutar åt en mer formell och professionell sida samtidigt som de behåller en lätt lekfullhet.


Antisocial Network

 

Kreativ logodesign

Källa

Kreativa logotyper är ofta roliga, som Antisocial Network visar. De tar en något generisk logotypform - den förlängda stapeln med avrundade kanter - och vänder den för att göra den till ett fräckt skämt med långfingret.

Detta skulle vara en effektiv teknik för vilket varumärke som helst som vill framstå som kantigt, men fungerar dubbelt så bra här. Eftersom företagets namn är "Antisocial" är långfingret-analogin mer än bara ett skämt, det ökar också namnigenkänningen och varumärkesmedvetenheten.

Det är också värt att notera att "anti" i "antisocial" är lite fetare än resten av bokstäverna. Detta lägger subtilt till betoning på den mest negativa delen av ordet, vilket får varumärket att framstå ännu mer kantigt.


Handy Dog

 

Kreativ logodesign

Källa

Den kreativa logotypen för Handy Dog är ett utmärkt exempel på en visuell ordvits. Genom att använda en skuggdocka av en hund - som alla vet kommer från din hand - kan de visuellt representera båda aspekterna av sitt namn, vilket förbättrar igenkänning och minnesvärdhet samtidigt som det lämnar ett bestående intryck.

Valen av färger och former fungerar bra för att framhäva deras logokreativitet, efterliknande den vita strålkastaren som används för skuggdockor och det svarta för skuggor. Mer subtilt kombinerar de orden i sitt namn utan mellanslag, men fetstil på en och inte den andra för att skilja dem åt och förbättra läsbarheten.


3 Experttips för att designa en kreativ logotyp

 

Visuella ordvitsar

 

Ett av de mest direkta sätten att göra en logotyp kreativ är att lägga till en visuell ordvits, vilket innebär att ge dina bilder en överraskande twist som får betraktaren att tänka till två gånger. Till exempel är det fallande elementet i Drop Media en visuell ordvits eftersom det "droppar" - detta är den visuella motsvarigheten till att använda kvick ordlek i tal.

Visuella ordvitsar fungerar bra för vilken logotyp som helst eftersom de förbättrar minnesvärdheten. Våra hjärnor måste arbeta lite extra för att "få skämtet," och den ansträngningen hjälper oss att komma ihåg logotypen senare om vi ser den online eller i en butik.

Dessutom, eftersom de är humoristiska, gör de också din logotyp mer njutbar. Detta är en smart taktik för varumärken som vill framstå som roliga, avslappnade eller vänliga, som att bryta isen med en söt vits.

 

Dubbelanvändbar typografi

 

Typografi är ett idealiskt verktyg för att göra en kreativ logotyp. De flesta varumärken gynnas av att inkludera sitt namn i sin logotyp som ett sätt att främja varumärkesmedvetenhet och introducera företaget för nya människor. Men att ha bara ett namn i din logotyp är för blygsamt för avslappnade varumärken, så hur kryddar du till det? Genom att lägga till kreativa bilder, som dubbelanvändbar typografi.

Dubbelanvändbar typografi är när du förvandlar bokstäverna i din logotyp till bilder, som E:et i Steps-logotypen eller R:et i Bridge-logotypen. Dessa bokstäver tjänar dubbla syften, både som vanliga bokstäver för att stava ut ett ord, och som visuella element för att avbilda en scen.

Även om vilken dubbelanvändbar typografi som helst kan lägga till i din logotyp, är det bäst att välja bilder som relaterar till ditt varumärkesnamn eller bransch. E:et i Steps-logotypen visar trappor, vilket relaterar till "steps," och R:et i Bridge-logotypen visar en bro, en direkt representation av varumärkesnamnet.

Om ditt varumärkesnamn har en stark visuell konnotation som dessa men du inte vill bygga hela din logotyp kring det, är dubbelanvändbar typografi det perfekta mellanläget.

 

Omvändbara figurer (Två bilder i en)

 

Omvändbara figurer (förklaras i Magic Coffee-inlägget) är ett vanligt och effektivt sätt att göra en kreativ logotyp, men de är inte alltid lätta att skapa. Det är inte bara att du måste designa två bilder, utan de två bilderna måste passa perfekt ihop. Det är ingen lätt uppgift, även för en professionell grafisk designer.

Om du designar din logotyp själv och är ny inom grafisk design kan du fortfarande åstadkomma omvändbara figurer så länge du håller det enkelt. Prova att börja med en silhuett eller kontur för att minimera detaljerna - det är lättare att göra grundläggande, tvådimensionella former till omvändbara bilder än mer realistiska tredimensionella former.

 

Hur du designar en kreativ logotyp själv

 

Nu när du har en uppfattning om vad som krävs för en kreativ logotyp, är frågan, hur skapar du en? I grund och botten har du två alternativ: anlita någon att designa den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt.


Anlita en designer

 

Professionella designers kan utan ansträngning alla tips, tricks och tekniker vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilansare eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid.

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden - talangfulla designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logodesign.

Ibland kan du hitta billigare alternativ på sidor som Fiverr, men dessa sidor har en dålig historik när det gäll

Kolla in våra andra artiklar

Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Exempel på hur man designar en kreativ logotyp med hjälp av flera tekniker

Det finns bra logotyper, och sedan finns det fantastiska logotyper. Vad skiljer dem åt? Alla effektiva logotyper följer samma grundläggande riktlinjer för grafisk design, men de fantastiska har det lilla extra: kreativitet. För de flesta människor kan en kreativ logodesign göra skillnaden mellan att bli ihågkommen och att bli glömd några sekunder efter att ha setts. Men vad gör en logotyp kreativ? Hur kan...

Läs mer
Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Hur du designar och trycker anpassade T-shirts med din företagslogotyp

Anpassade t-shirts som visar ditt fantastiska företagslogotyp är ett bra och effektivt sätt att öka medvetenheten om varumärket till nästa nivå. Vi har skapat en guide för att förklara och varför och hur du kommer igång med ditt t-tryskttryck-äventyr.   Anpassning av t-tröjor     Det finns väldigt få tillfällen där människor inte kan bära sina favoritbekväma t-tröjor. T-trö...

Läs mer
Hur man designar en fantastisk och professionell webbplats

Hur man designar en fantastisk och professionell webbplats

Hur man designar en fantastisk och professionell webbplats Tänk på din webbplats som ditt varumärkes hem på internet. Den kan inte ersätta en sida på sociala medier eftersom sociala medier-sidor är, av design, ganska begränsade i sin funktionalitet och fungerar mer som en kommunikationskanal än som ett verkligt online-hem. När människor söker efter ditt varumärke använder de sökmotorer och försöker...

Läs mer
10 Bästa Skönhetslogotyperna, vad gör dem sticka ut från resten

10 Bästa Skönhetslogotyperna, vad gör dem sticka ut från resten

Vem skulle lita på ett skönhetsmärke som ser fult ut? Skönhetslogotyper bär mer vikt än bara varumärkesigenkänning — de måste locka kunder med löftet om att se bra ut. Det är nästan omöjligt med en logotyp som ser tråkig eller oinspirerad ut.  Om du designar en skönhetslogotyp har vi samlat de 10 bästa skönhetslogotyperna nedan. Vi förklarar vad som gör dem så framgångsrika och diskut...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x