Det finns flera sätt att få en logotyp. Ett är att designa din egen med hjälp av en logotyptillverkare. Ett annat är att använda en logotypgenerator; ett program som’liknar en logotypframställare men har några viktiga skillnader. Du kan också anlita en logotypdesigner, och på denna väg finns det flera sätt att gå. Du kan anlita en frilansande designer och arbeta med dem individuellt, eller så kan du arbeta med en designbyrå, där flera yrkesmän arbetar med din logotyp och förfinar den till slutprodukten. Vilket är bäst? Det beror på dina mål och behov.
Även om många online-resurser kommer att säga att det alltid är bäst att anlita en professionell logotypdesigner, går vi mot strömmen och säger att det inte är det. Det finns många saker som en logotyptillverkare kan göra som en logotypdesigner helt enkelt inte kan göra, och när dessa saker är nödvändiga för dig är en logotyptillverkare rätt väg att gå. Här är några av dessa kritiska saker:
En logotyptillverkare kan ta sig an logotypdesignen med en helt ren skiffer
Logodesigners–åtminstone de som är framgångsrika–är utbildade i grafisk design. Vissa har en examen i design medan andra är självlärda, men alla har fått någon form av undervisning i principerna för effektiv design. Detta inkluderar områden som färglära, skala, färg- och formpsykologi, trender för logotypdesign och komposition.
Det som är bra med att arbeta med en utbildad designer är att du’arbetar med någon som inte bara vet hur man skapar en effektiv logotyp; de förstår hur och varför man skapar en effektiv logotyp. Men här är den motsatta sidan av myntet: eftersom de har tränats i att tänka som en designer kan de ha svårt att stänga av det och inte tänka som en designer när det är nödvändigt.
I vissa fall vill man inte att en logotyp ska se ut som om den är skapad av en professionell designer. Det låter kontraintuitivt, men tänk på följande: När The Big Lebowski först släpptes hatade filmkritikerna den. Men när den släpptes på video älskade tittarna den, och idag är den en mycket älskad kultklassiker med otroligt många citat. Minns du Dreamworks-filmen Antz? Den var som A Bug’s Life, förutom att den inte var A Bug’s Life? Filmkritikerna älskade Woody Allens egenartade animerade film med honom själv i huvudrollen som en myra, men publiken kunde helt enkelt inte ta del av den, och resten är historia. Eller här är ett sista exempel... Pepsi-logotypen från 2008.
PepsiCo spenderade mer än en miljon dollar på att låta Arnell Group utforma logotypen. Gruppen, som sammanförde sina designers’ samlade år av erfarenhet och designkunskap, skapade en logotyp som använde designprinciper som det gyllene snittet och en förståelse för mänsklig psykologi för att, idealt sett, skapa det perfekta ansiktet för varumärket. Och folk hatade den.
Pepsi-drickare över hela världen kallade logotypen billig, själlös, tråkig, generisk och... pretentiös. Trots att Pepsi spenderade alla pengar på att låta professionella formgivare använda sin utbildning för att skapa den perfekta logotypen, fick företaget en logotyp som är mer populär hos formgivare än hos vanliga läskdrickare.
Om din logotyp inte är i samklang med din målgrupp fungerar den helt enkelt inte. Och om din målgrupp inte är designers är det ett effektivt sätt att undvika att gå i den fällan och eventuellt bli stämplad som pretentiös eller värre.
Med en logotyptillverkare kan du revidera, omarbeta och börja om så många gånger du vill (gratis!)
När du anlitar en logotypdesigner måste du betala dem. Vissa logotypdesigners tar betalt per timme, andra arbetar på kontrakt med fasta avgifter. När du betalar en designer per timme betalar du för varje timme som de lägger ner på att skapa och revidera din logotyp–kom ihåg att även den skickligaste logotypdesignern troligen inte kommer att skapa något perfekt från början, så du måste göra en del omarbetningar och förfiningar. Det tar tid, och tid är pengar (särskilt när det är du som står för notan!)
Du kan också anlita en designer på förhand eller för en fast projektavgift, vilket innebär att du vet vad du betalar i förväg. Vanligtvis ger dessa kontrakt möjlighet till en översyn, kanske två. Vad händer då om designern fortfarande inte gör det helt rätt och du behöver justera det ytterligare efter den angivna revideringen? Du betalar för det.
Däremot kan du revidera din logotyp så många gånger du vill med en logotyptillverkare. Du kan spara olika versioner av din logotyp och börja om på nytt så många gånger du vill, och allt är gratis (åtminstone är det gratis om du använder en gratis logotyptillverkare som Logogenie’s). Detta ger dig utrymme att experimentera, utrymme att leka och utrymme att lära dig vad som inte fungerar genom försök och misstag. Den här typen av frihet kan vara lika befriande som den är skonsam för plånboken.
Logo Makers ger dig total kontroll över din logotyp
Detta är förmodligen den mest kritiska faktorn som skiljer logotypmakare från logotypdesigners. När du utformar din logotyp med en DIY-logotyptillverkare (a logo maker–not a logo generator) har du fullständig och total kontroll över hur din logotyp ser ut, hur den känns och hur den kommunicerar ditt varumärke. Det finns inget fram och tillbaka med designern, inga långa konversationer där du försöker få fram din vision och eventuellt förlorar något i överföringen (eller översättningen!) och inget motstånd från en designer som försöker skapa något som kommer att se bra ut för deras portfölj och som även kommer att se bra ut för ditt varumärke... vilket kanske inte alltid är samma sak.
En logotyptillverkare levererar din logotyp direkt
En logotypdesigner kan inte heller ge dig samma hastighet som en logotyptillverkare. När du själv står vid rodret och skapar din egen logotyp kan du ta så mycket eller så lite tid som du behöver för att skapa den perfekta logotypen. Du behöver inte vänta på att en designer ska komma igång, svara på frågor eller leverera logotypen.
Om du behöver en logotyp idag, använd en logotyptillverkare. Det’är det enda sättet att garantera att du får exakt det du behöver så snart som möjligt. Även om klockan är midnatt och du behöver din logotyp på morgonen–det’är inget problem med en logotyptillverkare, eftersom den’är online och tillgänglig dygnet runt.
En logotyptillverkare garanterar att det inte finns någon risk för upphovsrättsliga problem
Den här är lite mer komplicerad än de andra. När du anlitar en logotypdesigner ska det i kontraktet anges att du äger alla rättigheter till logotypen som de designar åt dig. Designern kanske förbehåller sig rätten att visa logotypen i sin portfölj, men i slutändan är logotypen din och du kan göra vad du vill med den, inklusive att ändra den och licensiera den till varumärken som samarbetar med dig.
Men alla logotypdesigners är inte ärliga och seriösa affärsmän. När du låter en designer skapa din logotyp kan du lita på att du inte får något som de tidigare har designat åt någon annan eller stulit. Det kan ge dig problem och i bästa fall lämna dig utan logotyp och i värsta fall skapa en långvarig, frustrerande huvudvärk som kan skada ditt varumärke och ditt rykte hos dina köpare.
När du använder en logotyptillverkare för att skapa din egen logotyp behöver du inte oroa dig för något av detta. Du är den enda personen som är inblandad i skapandet av logotypen, så det finns ingen överföring av upphovsrätt eller någon risk för missförstånd eller bedrägerier i det avseendet.
En logotyptillverkare är lätt att arbeta med
För det sista har vi användarvänligheten som följer med en logotyptillverkare. Du kanske tänker för dig själv: “Är det inte mycket enklare att lägga ut min logotypdesign på en designer än att designa den själv?” Och svaret är detta: faktiskt nej. Här är varför:
Det tar tid att hitta rätt designer för din logotyp. Först måste du söka efter designers och titta igenom deras portföljer. Sedan, när du’har minskat din lista till de designers vars stilar liknar din, måste du’nå ut till dem och ta reda på vem som har utrymme att ta sig an ditt projekt. Det tar tid. Sedan måste du begränsa din lista ytterligare genom att ta reda på varje designers priser. Vid det här laget kanske du inte kan få tag på den designer du verkligen vill ha eftersom deras priser ligger utanför din budget eller om de inte har några lediga platser i sitt schema just nu. Allt detta arbete är tidskrävande och svårt. Å andra sidan är det otroligt enkelt att använda en logotypframställare–särskilt en enkel, webbläsarbaserad logotypframställare som drar-och-släpper, och det är otroligt enkelt.
Om du kan peka, klicka, bläddra och dra kan du designa en logotyp med en logotyptillverkare. Det’är bokstavligen allt som finns att göra. Logotypmakare finns för att göra det möjligt för en icke-designer att skapa sin egen snygga logotyp, så de fungerar på ett sätt som är intuitivt för någon som inte har en bakgrund inom kodning eller design. Det blir verkligen inte enklare än så.