Du har hittat något stort. Fantastiskt. Din nya affärsidé har så stor potential. Allt’är äntligen på gång, utom en sak. Du saknar ett företagsnamn.
Att komma på hur man ska namnge ett företag kan tyckas vara en så överväldigande uppgift, som att klättra upp för ett berg. Det’är i god praxis att göra ett par saker innan man börjar processen. Bryt ner processen steg för steg. Skärp in dig på vad som är viktigast för ditt företag. Meditera över det förflutna, nuet och vad du vill att företagets framtid ska se ut. Tänk på hur detta kommer att sammanfalla med din märkesdesign. Nu när intentionaliteten är på väg, är vi här för att beskriva processen och ge tips för att lyckas med att hitta det bästa företagsnamnet.
Processen
I början är det bäst att börja med brainstorming. När vi säger brainstorming menar vi ett gränslöst, fritt flöde av idéer och inspiration. Vad som än passar dig bäst i din process för att registrera dina tankar, så satsa på det. Journalera, skriv det, rita det, spela in röstmeddelanden, konstruera matskulpturer för att visualisera och äta idéerna. Allt är möjligt, verkligen. Kom ihåg att ta pauser - det är en del av processen.
Konsultera befintliga resurser och verktyg för att hjälpa dig på vägen.
Twinword har en gratis LSI-generator (Latent semantic indexing) för nyckelord och en visualiserare som hjälper dig att se vilka andra ord som används kring ett visst ämne.
Answer the Public genererar en ordkarta för dem som är mer visuella.
Visual Thesaurus ger visuella bilder kring ett nyckelord.
Shopify kan hjälpa till med sin generator för företagsnamn och samtidigt visa om domänen också är tillgänglig.
Name Mesh är en annan rolig företagsnamnsgenerator att leka med.
Naminum genererar ett namn baserat på ett tema.
Namelix använder artificiell intelligens för sin generator för företagsnamn med varumärke.
Eat My Words erbjuder ett snabbtest för att ta reda på hur starkt ditt företagsnamn är.
Hipster Business Name Generator är bara till för skojs skull, men kan hjälpa till att få fram fler idéer.
Fake Word Generator hittar ord som inte alls är ord! Det kan vara precis vad ditt företag behöver.
Fysiska böcker, tidskrifter och tidningar är också din vän. Ta in så mycket du kan och se till att skriva ner fraser och ord som känns igen - även om de inte har något med ditt företag att göra. Något kanske klickar senare. Bruce Lee sa en gång: "Ta till dig det som är användbart, förkasta det som är värdelöst och lägg till det som är specifikt ditt eget.
Medans du samlar in idéer, här är några frågor som du kan ställa dig själv när du gör det:
Hur skulle du beskriva ditt företag?
Vad är ditt företags drivande uppdrag?
Vad försöker ni uppnå?
Vilka värderingar tror ni som företag på och försöker förmedla till världen?
Vem är din målgrupp?
Vilka ord lockar din publik?
Vilka känslor vill du väcka hos din kundkrets?
Vilka adjektiv kommer du att tänka på när du funderar på hur du ska namnge ditt företag?
Hur låter namnet när jag säger det högt?
Få kontakt med din bransch. Undersök ytterligare nya trender, nyckelord som experter och kunder ofta använder när de googlar på din bransch och var du ser din egen roll i den. Registrera företagsnamn som du älskar och som du hatar. Det finns’något att lära sig av var och en av dessa. Dyk ner för att ta reda på varför du älskar eller hatar dessa namn för konkurrenter och andra. Den här övningen i sig kommer att skapa säkra intentioner för din namngivningsprocess.
Var öppen för ordlekar som ett alternativ för att skapa djup i innebörden av ditt framtida företagsnamn. Du kan överväga att lägga till din tjänst i namnet om ditt företag är tjänstebaserat, till exempel “Sunny Day Designs”. Förstå namngivningstrender inom din bransch och på ett brett spektrum. Här är några:
- Ett ords förtroende (Uber, Apple, Sonos)
- Sammansatta ord (Evernote, Facebook)
- Människonamn, som särskilt används för solopreneurs (Beyoncé, Oprah, Warby Parker)
- Mash-ups (Instagram)
- Suffix som läggs till i slutet (Spotify)
- Utelämna vokalen (Flickr)
- Avsiktliga felstavningar (Lyft)
- Växt och djur, tillsammans (Fig and Sparrow)
Testa det visuellt. Implementera potentiella företagsnamn i en platsbyggd logotypdesign bara för att få en känsla för hur det kommer att se ut och låta. Var inte rädd för att be om feedback. Testa den med dem du respekterar och litar på. Google erbjuder ett redigerbart formulär som du kan använda för att skicka en kort och fin enkät om de namn du har i åtanke. Jessica Walsh, medgrundare av designbyrån Sagmeister & Walsh, säger: “Om ingen hatar det, är det ingen som verkligen älskar det.”
Kvaliteter hos ett bra företagsnamn
Nu när du har fått dina ofiltrerade idéer skrivna och kartlagda, du är väl undersökt inom ditt område och har en grupp kontakter som du väntar på att få testa de potentiella namnen på, låt oss gå igenom alla kvaliteterna hos ett bra företagsnamn.
Det är uppmärksammat. Ditt företagsnamn måste vara distinkt, för att lätt kunna särskiljas från dina konkurrenter. Tänk på kvaliteter som ditt företag erbjuder och som dina konkurrenter inte erbjuder. Hur kan detta skildras i namnet?
Det är minnesvärt. Av uppenbara skäl - du vill att namnet ska stanna kvar i minnet både i början och i slutet av minnet för dem som stöter på det. Notera vad som sticker ut för dig och varför.
Det är framtidssäkert. Tänk på ditt företags historia, värderingar och viktiga särskiljande faktorer när du brainstormar. Hur stort eller expansivt tror du att ni kommer att växa? Se till att varje aspekt av ditt namn inte begränsar denna framtida expansion. Du vill ha ett namn som kan och kommer att utvecklas tillsammans med dig.
Det är inkluderande. Gör din due diligence för att se till att namnet inte är stötande och att det är så inkluderande som möjligt. Du vill att ditt företag ska bidra till ett klimat där respekt, jämlikhet och positivt erkännande av skillnader odlas.
Det är användarvänligt. Ditt företagsnamn måste vara lätt att säga, stava och skriva in i Google. Se om du’kan hålla det till bara några stavelser. Vägspärrar som svåra ord kommer att påverka hur väl ditt namn fungerar med ditt koncept. Detta är särskilt viktigt när det gäller SEO.
Det har djup. När det gäller en stor uppgift som att namnge ditt företag, se till att det finns en avsiktlighet bakom det. Det är inte meningsfullt att slumpmässigt välja ett namn utan en historia bakom det.
Det är fullt av energi. Hur vitalt känns det här namnet? Surrar det? Får det potentiella företagsnamnet dig att känna dig upphetsad?
Det är tillgängligt. Undersök varumärken, använd GoDaddys domännamnssökning, testa om handtag är tillgängliga på sociala medier. Titta igenom den amerikanska varumärkessökningen, den brittiska varumärkessökningen och EU:s varumärkessökning för att börja.
Vad är historien om Logogenie?
Logogenie är i själva verket ett sammansatt namn som leker med både “logo” och “genie”. Inspirationen bakom vårt företags namngivningsprocess var idén att allting händer som magi med en genie. “Jinn” är det arabiska substantivet från vilket genie har anglifierats från, och dess primära betydelse är "att anpassa”. Precis som med logotypdesign och vår generator är genier anpassningsbara. Dessutom har dessa övernaturliga varelser tagit sig in i popkulturen som glada, roliga och älskvärda karaktärer fulla av personlighet. När man tänker på genier kommer man att tänka på en tydlig bild. När de kombineras med design, eller i vårt fall “logotyp”, får vi också en tydlig visuell bild.
Redan 2014 i början ville vi skapa en automatiserad webbplats för logotypdesign. Det fanns bara en handfull logotypmakare vid den tiden. Det var vår idé att göra skillnad med funktioner och logotypmallar på nästa nivå. Vi ville göra designen mer tillgänglig för alla.
När branding och logotypdesign möts känns det verkligen som magi. Det som gör det ännu mer spektakulärt är att det är lätt att använda det för alla. Generatorn fungerar som anden: en vänlig hjälpande hand för att stödja ditt företag. En genie vet allt, och i vårt fall vet genien allt om logotyper.
Namnet har fastnat sedan början, och vi tror inte att det kommer att förändras inom kort. Vi älskar vår Logogenie.
Den flexibla karaktären av att namnge ett företag
Larry Ackerman, författare och expert på organisatorisk och personlig identitet, står bakom sina ord: "Identitet är en orsak, varumärke är en effekt, och styrkan hos den förstnämnda påverkar styrkan hos den sistnämnda".
Samtidigt som det är viktigt att hitta ett namn som är sant och autentiskt för ditt företag, vet du att det finns flexibilitet i att byta namn, byta varumärke och revolutionera ditt företag i takt med att det utvecklas. Ett namn förstärker genomförandet, visionen, produkterna, tjänsterna och teamet bakom allt. Namnet är inte det enda som är avgörande.
Du kan alltid slå ihop plattformar. Du kan alltid byta varumärke, även om det kommer att ta mycket tid och pengar - så se till att den här gången räknas så länge och så mycket som möjligt. Nu är det dags att komma igång och skapa det där uppmärksammande, minnesvärda, framtidssäkra, inkluderande, användarvänliga, genomtänkta, energiska och tillgängliga företagsnamnet.
När du väl har fått ett företagsnamn, varför inte prova att designa en logotyp online
.
Logogenie’s tredje generation gratis logotyptillverkare låter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Genom tre steg kan du anpassa din logotyp genom ditt företagsnamn och baslinje, eller slogan. Första steget: Ange företagsuppgifter. Branschvalen har ett brett utbud, inklusive byggnation, mode, teknik, wellness, mat, transport med mera. Steg två: välj en logotypmall. Det finns hundratals tillgängliga, och efter ditt val kan du förhandsgranska och ladda ner. Anpassning sker genom obegränsade ändringar. Layout, färgpalett, teckensnitt och symboler kan ändras. Steg tre: En högupplöst nedladdning görs tillgänglig, och i många format. Logotypdesignen är kompatibel med program som Adobe Illustrator och Photoshop.
Bildtext: Logogenies logotypmakare
: Skapa din egen logotyp med Logogenies logotypmakare
Design av logotyper underlättas genom tydliga flikar till vänster, med alternativ för ytterligare design genom ikoner, detaljer och symboler, färgpaletter och placering. Logogenie’s lättanvända “undo” och “redo” alternativ till vänster möjliggör omfattande experimenterande. Det finns nya alternativ, till exempel alternativet för sociala nätverk, som ändrar storleken för specifika sociala plattformar och underlättar varumärkesarbetet, samt alternativet för exklusivitet, som ger dig rättigheter och kontraktsofferter för upphovsrätt.
Till höger finns det hjälpsamma verktyget “recenter” för att hålla allt i linje om du väljer att göra det. Bredvid “recenter” verktyget hittar du “help” alternativet, där alla handledningsvideor är lättillgängliga för att hjälpa till med frågor som kan dyka upp under designprocessen. Bland videorna finns en snabb introduktion till hur man använder Logogenie’s designverktyg. Videorna förklarar också hur man ändrar text, tillämpar lämplig användning av färger och gradienter och tips om hur man inkluderar speciella detaljer i logotypdesignen.
Onlinechatten är tillgänglig när som helst om du har frågor om denna del av spelet. Ha så kul!