Ju fler platser människor ser ditt varumärke på, desto mer troligt är det att de kommer ihåg dig. Och desto mer troligt är det att de kommer ihåg dig, desto mer troligt är det att de fortsätter interagera med ditt varumärke och köper dina tjänster. Kort sagt är varumärkessynlighet positivt kopplad till varumärkesengagemang och försäljning.
Därför lägger du ner så mycket ansträngning på att designa den perfekta logotypen, eller hur? Och på att skapa en webbplats och sociala medieprofiler som passar perfekt för ditt varumärke? Dessa är platser där människor ser ditt varumärke, men de är inte de enda platserna där människor ser ditt varumärke. Varje gång en klient får en faktura från dig, är det en möjlighet att visa dem ditt varumärke med en anpassad fakturamall. Om du säljer eller skickar fysiska varor, är lådor, påsar och till och med interiörförpackningar du använder en utmärkt plats att arbeta in ytterligare varumärkesbyggande i transaktionen. Och varje dokument, brev eller annan tryckt kommunikation du skickar kan uppnå samma mål—tydlig varumärkesprofil—när du skickar det på ett papper med en anpassad, varumärkesbaserad brevpapper.
Även om det kan kännas som att vi lever i en helt digital värld ibland, är inte papperskommunikation död. Det är precis som när du tar anteckningar. Vissa föredrar att använda online-metoder. Andra använder fortfarande det gamla sättet med en anpassad anteckningsbok med din företagslogotyp som du faktiskt kan se och känna. Även om tider förändras, är det mycket osannolikt att det aldrig kommer att finnas behov av tryckt kommunikation i någon form. Så, om du vill bygga in ditt unika varumärke i varje brev du skickar, gör det med ett anpassat brevpapper.
Att lägga till anpassade brevpapper i din varumärkesidentitet är ett enkelt, billigt sätt att verkligen stärka ditt varumärke. Med Logogenie kan du designa ett brevpapper med samma enkla klick-och-dra-gränssnitt som du använde för att skapa din logotyp. Vi har massor av typsnitt och bilder att välja mellan, så det enda begränsningen för din brevpappersmall är din fantasi. Och här är det bästa: när du har designat det, är du klar! Vi tar hand om tryckningen och leveransen, så att du inte behöver oroa dig för att hitta rätt tryckeri och hantera logistiken själv. För det är det vi handlar om: att ta hand om all tekniskt krångel så att du kan fokusera på designen.
Vad är ett brevpapper?
Du vet förmodligen redan vad ett brevpapper är, men om du inte är 100% säker, här är det: ett brevpapper är rubriken högst upp på ett papper som listar information om avsändaren, som deras namn, adress och telefonnummer. Tänk på det som sidhuvudet eller sidfoten på en webbsida: det är en bokända som tydligt visar vem som författade och skickade dokumentet.
Ett brevpapper gör mer än att lista kontaktinformation. Det kommunicerar avsändarens varumärke genom att visa deras varumärkesfärger, deras logotyp och eventuella ytterligare designer som visar vem de är och vad de handlar om.
Eftersom vi läser dokument från topp till botten, vänster till höger, är brevpappret ofta det första vi ser när vi läser ett brev eller en annan tryckt kommunikation. Brevpappret förbereder oss för innehållet framåt genom att göra en snabb introduktion.
Att välja din brevpappersdesign
Att skapa personliga brevpapper är faktiskt ganska likt att skapa personliga logotyper. Med båda behöver du först tydligt definiera ditt varumärke. Definiera det genom att besvara frågor som:
Vem är du?
Vilken typ av produkt eller tjänst erbjuder du?
Var passar du in på din marknad, prismässigt?
Vem är din målgrupp?
Vad skiljer dig från dina konkurrenter?
När du har svar på dessa frågor har du en grundläggande varumärkespersona. Nästa steg i att designa din brevpappersmall (och din logotyp, och din webbdesign, och även de uniformer ditt personal bär) är att ta reda på hur du visuellt kan kommunicera denna persona genom designval som din färgpalett, typsnittsval och formerna i din logotyp och varumärkesprofil. Vi har täckt dessa ämnen ingående tidigare, så om du inte är bekant med dem, ta dig tid att lära dig mer om visuell varumärkesbyggande nu.
Om du redan har designat en anpassad logotyp och/eller andra varumärkesresurser, har du redan en visuell identitet att arbeta med i din anpassade brevpappersmall. Hämta inspiration från dessa färger, typsnitt och den övergripande utseendet på designerna för att utveckla ett brevpapper som passar perfekt bredvid dina andra varumärkesresurser.
Men du kanske inte kan direkt ta din logotyp eller en annan del av din design och replikera den perfekt på papper. Varför? Eftersom om din logotyp och/eller andra varumärkesresurser skapades för att ses på skärmar, kanske de inte enkelt översätts till papper. Det finns några anledningar till varför detta kan hända:
Logotypdesignen är för intrikat för att fortfarande fungera när du skalas ner
Med ett brevpapper hanterar du främst standardstorlek (A4) papper. Så en stor, intrikat logotyp som ser fantastisk ut över din webbplatsrubrik eller tar upp en stor, framträdande plats på din försäljningssida kanske inte fungerar i tryck.
Lyckligtvis finns det en lösning för det. Du kan skapa en förenklad version av logotypen avsedd specifikt för tryck. Många varumärken har flera versioner av sina logotyper, var och en avsedd för en specifik typ av kommunikation. Ta en titt på några exempel:
När du designar ett anpassat brevpapper, tänk på formen på papperet det ska tryckas på. Det är den standardformade brevpappersformen (och hey, om ditt varumärke är känt för att bryta reglerna och tänka utanför boxen, behöver det inte vara så! Kanske har du en anpassad sidofält eller sidfot istället!)
Så tänk på att utveckla din design med papperets form i åtanke. Du designar för en relativt liten, icke-responsiv rektangel.
Dina brevpappersfärger är fel
Kom också ihåg att färger produceras annorlunda för tryck än de gör för digitalt. Tryckdesigner använder en färgprocess som kallas CMYK, medan digitalt använder en som kallas RGB. Även om du vanligtvis kan replikera de flesta färger när du går från RGB till CMYK, kan du se vissa subtila skillnader i dem och på grund av detta kanske du vill justera din bild för att optimera den för tryck. Detta kan innebära att du väljer en monokrom eller duokrom version av din logotyp för tryck och reserverar din fullfärgsversion för digitalt.
Vad gör anpassade brevpapper för varumärken?
Anpassade brevpapper lägger till en ytterligare nivå av polering till ett varumärkes tryckkommunikation. Oavsett om det är fakturor, allmän kommunikation, pressmeddelanden eller till och med bara interna meddelanden, kommunicerar ett anpassat brevpapper "detta är ett officiellt brev från XYZ-företaget".
Tänk på skillnaden mellan att få en generisk faktura och en som avsändaren tog sig tid att varumärka med en anpassad mall. Den generiska känns mycket mindre professionell, eller hur? Det är typen av sak du skulle förvänta dig från en liten start-up eller en Etsy-butik som är en persons hobby, snarare än ett fullt fungerande företag. Många företag går också så långt som att skapa anpassade anteckningsblock, anpassade pennor, kuvert och mer.
Det är inget fel med att skicka meddelanden utan anpassade brevpapper—ibland är det ditt enda alternativ, särskilt när du precis har börjat och har en mycket liten budget. Men till skillnad från, säg, en anpassad kodad webbplats, är ett anpassat brevpapper en ganska billig varumärkesresurs att investera i tidigt. Och eftersom det är så billigt, finns det en massa snabb, enkel avkastning på din investering: designa ett anpassat brevpapper, få 500 ark tryckta och pang! Du har omedelbart tagit din kommunikation till nästa nivå.
Skapa en anpassad brevpappersmall
På Logogenie erbjuder vi anpassad brevpappersdesign formaterad för att passa A4-sidor. Ett A4-papper mäter 210 x 297 millimeter, eller 8 ¼ x 11 ¾ tum.
Innan du börjar designa din brevpappersmall, ta en titt på andra varumärkesbrevpapper. Du kanske till och med har brev från varumärken som din bank eller andra lokala företag i din brevlåda. Studera dem, notera vad som fungerar bra i dem och uppmärksamma hur de arbetade med begränsningen av pappersstorleken för att skapa effektiva brevpapper.
När du studerar dem, kör fingrarna över dem. Ett viktigt område där tryck har fördelen över digitalt är att det är taktilt. Vissa varumärken använder detta för att ge sina brevpapper en ytterligare nivå av djup och skapa designer som stiger något från sidorna.
Oavsett vilken designstil du väljer för din brevpappersmall, håll den tillräckligt enkel så att den inte tar över meddelandena du skickar med dina brev. Kom ihåg, brevpappret är där för att förbättra dokumentet, inte ta över rampljuset och få mottagarna att missa ditt meddelande.
Men vad gör jag om jag inte har en logotypdesign ännu?
