Varför Youtube?
Youtube, videoplattformen och det blomstrande sociala medienätverket, är den näst mest besökta webbplatsen i världen och den största sökmotorn på webben. Trots detta fenomen är det fortfarande ett i stort sett outforskat område när det gäller företag som utnyttjar de möjligheter som plattformen ger för tillväxt och engagemang.
Youtube erbjuder ett utrymme för alla företag att växa globalt genom att skapa förtroende och etablera en auktoritativ röst inom en bransch. Även små företag kan använda videobevis för att bygga upp förtroende och trovärdighet för sitt varumärke, sina produkter och tjänster. It’s much easier to connect and engage through online videos when compararing engagement to written content. Genom att tillväxta en online-närvaro bland en internationell publik lägger du grunden för större uppdrag, större möjligheter. Det bästa med allt detta? Det är gratis.
Vi kommer att gå in på varför Youtube är en utmärkt resurs för småföretag och entreprenörer, beskriva de bästa designmetoderna för din kanal (inklusive användning av logotyper!) och erbjuda våra favorit Youtubers för tillfället.
Avdelningen av en Youtube-kanal
Logotypanvändning i profilbilder / kanalikoner / avatarer
Kännbarhet kan lätt uppnås genom en effektiv logotypdesign. Det är viktigt att notera att Youtube-logotyper används både i vattenmärken och i profilbilder, som också kallas kanalikoner eller avatarer.
En användarikon är en avatar, ett foto eller en bild som visas på huvudsidan och bredvid användarkommentarer. Den här fyrkantiga bilden har en standardstorlek på 800 x 800 pixlar och en JPG-, GIF-, BMP- eller PNG-filtyp. Animerade GIF:er är inte möjliga. När besökare kommer till din kanal kommer de att se ikonen i det övre vänstra hörnet av din kanal. Se till att du är medveten om cirkulär beskärning och att viktig text eller grafik inte skärs bort när du utformar din logotyp. Kvadratiska eller runda bilder återges med 98 x 98 pixlar. Håll dig konsekvent med dina andra sociala kanaler och samordna visuellt med bannern. Du hittar mer information om hur du hanterar din kanalikon här.
Profil
Din profil är superviktig för din kanal. Den innehåller värdefull information, som ditt namn eller företagsnamn, samt andra handtag på sociala medier, webbplatslänkar och din bransch. Du kan skapa en anpassad URL för din kanal när du har minst 100 prenumeranter, varit på plattformen i minst 30 dagar, har en uppladdad kanalikon och har laddat upp kanalkonst. Din ikon eller logotyp kommer också att vara synlig i profilen, som är nedskalad på plattformen. För att ikonen ska se bra ut på mindre skärmar, se till att du laddar upp en bild som är 800 x 800 pixlar.
Beskrivningar
Ange alltid, alltid, alltid, alltid ditt företagsnamn och relevanta produkt-/tjänstebenämningar som taggar i varje video du laddar upp. Beskrivningar kan vara upp till 5 000 tecken och ha viktiga nyckelord i första hand. Det är här du kan lägga till hashtags, länkar till spellistor på din kanal och en innehållssida.
Banner
Banners är utmärkta objekt för att börja utbilda dina tittare om vilken typ av kanal du är, hur ofta du laddar upp och dela med dig av användbara länkar. Precis som med Facebook-banners ger Youtube möjlighet till varumärkesbyggande i toppen av din kanals startsida. Den exakta storlek som krävs för banners på Youtube är 2560 x 1440 pixlar, med en maximal filstorlek på 2 MB. Det är viktigt att notera att det finns olika visningar beroende på vilken enhet din kanal visas på.
När YouTube nås från en tv visas bilden i sin helhet och täcker bakgrunden på din kanal med den rekommenderade upplösningen 2560 x 1440 pixlar. På ett skrivbord är bildområdet 2560 x 423 pixlar. Det synliga området på en surfplatta är 1855 x 423 pixlar.
Miniatyrbildsdesign
Miniatyrbilder är i huvudsak den första chansen att fånga upp din publik och göra ett bestående intryck. De ger ett sammanhang med stödtext, och du måste hålla den under sju ord. Vi älskar Tube Filter’s definitiva guide, där de i detalj förklarar hur man gör de mest effektiva miniatyrbilderna och införlivar sin logotyp. Den rekommenderade storleken för miniatyrbilder är 1280 x 720 pixlar. Använd stora texter och slående bilder i enlighet med detta.
Följare
Youtube handlar om att visa, inte att berätta. Trailern på din kanal är den första videon som visas när en användare kommer till din sida. Detta är din chans att presentera din logotyp, produkt eller tjänst, visa upp innehållet på din kanal och uppmuntra besökare att prenumerera. Den bästa formeln är att hålla det hela kortfattat, fundera på vad som skulle väcka mest uppmärksamhet och vara så autentisk som möjligt för vad din kanal innehåller.
CTA
CTAs, eller call-to-actions i Youtube-sammanhang, är kort, bumper ads och vattenmärken. Kort är små, genomskinliga CTA:er som expanderar när man klickar på dem. Du kan använda kort för att leda användarna till din webbplats eller en köplänk, samt till andra videor på din kanal. Bumper ads är sex sekunders videoannonser som visas i början eller slutet av en video. Vattenmärken är anpassade prenumerationsknappar som är synliga för icke-prenumeranter på din kanal. Du hittar instruktionerna för att lägga till dessa i dina videor här.
Bästa designmetoder för din Youtube-kanal
Använd framgångsrika designkoncept på din kanal
Håll dig borta från trender och håll dig till ditt befintliga företags varumärke. Färgpsykologi är särskilt relevant här, eftersom Youtube är ett sådant visuellt marknadsföringsverktyg. Vi har täckt dig i det här blogginlägget om färgkombinationer samt det här bloginlägget om färgers betydelse inom branding och design.
.Har en medveten strategi
Som med alla marknadsföringsaspekter för ditt företag är det viktigt att ha en avsikt bakom strategin. Att hålla din kanal underhållen och uppdaterad kommer att vara din högsta prioritet. Inom ramen för detta är det viktigt att se till att alla varumärkesaspekter på Youtube passar ihop och är sammanhängande.
Kraften i analysen
Youtube ger kvantitativa insikter om din kanal och din publik’s beteende. Detta inkluderar antal visningar, genomsnittlig tittartid, demografiska uppgifter om prenumeranter, genererade intäkter och interaktionsfrekvens.
Använd hashtags
Välj hyperrelevanta hashtaggar för att få bättre exponering av ditt innehåll. Tänk på dessa hashtaggar som ett sätt att digitalt arkivera och organisera baserat på det du delar. Se till att du inte väljer mer än femton, eftersom de kommer att ignoreras.
Research konkurrens och inspiration
Vissa vad du står emot och vad du vill att din kanal ska vara. Det’är viktigt att bläddra bland konkurrenter’ YouTube kanaler. Genom denna process kan du anteckna antalet videovisningar, engagemang genom kommentarer och i allmänhet få en uppfattning om vad just din publik kommer att dras till.
Dina favorit YouTubers har potential att avslöja tekniker och bästa praxis som driver visningar, prenumerationer och engagemang. Även om de inte är inom din nisch är det definitivt möjligt att anpassa dessa strategier för att öka din egen följarskara.
Inspirerande Youtube-kanaler som har bra varumärke och logotyp
Som en av de mest framgångsrika videogemenskaperna inom utbildning har Skillshare gjort ett otroligt bra jobb med att underlätta stora idéer på ett tydligt och organiserat sätt. Deras kanal är lätt att navigera och deras uppdrag är tydligt: utforska din kreativitet.
Marie Forleo - är en amerikansk entreprenör med 659k följare och har lyft sig själv som en inspiration för andra entreprenörer som har för avsikt att bryta sig in i Youtube-sfären. Forleo förmedlar en tillgänglig, underhållande och seriös atmosfär för dem som söker och kämpar för att arbeta inom en bransch som de älskar.
TED - är en välkänd plattform för inspirerande diskussioner, och deras Youtubekanal är det perfekta exemplet på konsekvent visuell Youtube-branding. Genom sina djärva röda blinkningar och uppmärksammande titlar ger TED inspiration bara genom detta.
Nyma Tang - har på ett organiskt sätt utvecklat en gemenskap med 1,25 miljoner prenumeranter som är intresserade av inkluderande skönhets- och modeämnen. Denna amerikanska skönhetsvloggare och aktivist fokuserar på att tala ut mot diskriminering på grund av hudfärg och använder sin fantastiska följarskara för att utbilda och inspirera.
BMW - Bilentusiaster får en första titt på officiella lanseringsfilmer och webbserier från BMW-kanalen. Vi älskar deras varumärkesarbete på Youtube och tycker att det är supereffektivt genom de Youtube-specifika videoserier som de släpper exklusivt på sin kanal.
Hur du använder vår logotyptillverkare för dina behov av Youtube-logotyper
Vår logotyptillverkare är den perfekta lösningen för att skapa en Youtube-logotyp, ikon och kompletterande visuella element för din kanal. Genom Logogenies alternativ för sociala nätverk kan du köpa färdiga bilder av din logotyp specifikt för sociala nätverksplattformar - inklusive Youtube.
Om du vill läsa om ytterligare tips och tricks för sociala medier kan du hitta vårt inlägg “Branding your social network pages” där vi beskriver framgångsrika sätt att använda vår logotyptillverkare för andra sociala medieplattformar, såsom Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram.
The Logogenie Design Challenge
Logogenie’tredje generationen gratis logotyptillverkare låter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Genom tre steg kan du anpassa din logotyp genom ditt företagsnamn och baslinje, eller slogan. Första steget: Ange företagsuppgifter. Branschvalen har ett brett utbud, inklusive byggnation, mode, teknik, wellness, mat, transport med mera. Steg två: välj en logotypmall. Det finns hundratals tillgängliga, och efter ditt val kan du förhandsgranska och ladda ner. Anpassning sker genom obegränsade ändringar. Layout, färgpalett, teckensnitt och symboler kan ändras. Steg tre: En högupplöst nedladdning görs tillgänglig, och i många format. Logotypdesignen är kompatibel med program som Adobe Illustrator och Photoshop.
Bildtext: Logogenies logotypmakare
: Skapa din egen logotyp med Logogenies logotypmakare
Design av logotyper underlättas genom tydliga flikar till vänster, med alternativ för ytterligare design genom ikoner, detaljer och symboler, färgpaletter och placering. Logogenie’s lättanvända “undo” och “redo” alternativ till vänster möjliggör omfattande experimenterande. Det finns nya alternativ, till exempel alternativet för sociala nätverk, som ändrar storleken för specifika sociala plattformar och underlättar varumärkesarbetet, samt alternativet för exklusivitet, som ger dig rättigheter och kontraktsofferter för upphovsrätt.
Till höger finns det hjälpsamma verktyget “recenter” för att hålla allt i linje om du väljer att göra det. Bredvid “recenter” verktyget hittar du “help” alternativet, där alla handledningsvideor är lättillgängliga för att hjälpa till med frågor som kan dyka upp under designprocessen. Bland videorna finns en snabb introduktion till hur man använder Logogenie’s designverktyg. Videorna förklarar också hur man ändrar text, tillämpar lämplig användning av färger och gradienter och tips om hur man inkluderar speciella detaljer i logotypdesignen.
Onlinechatten är tillgänglig när som helst om du har frågor om denna del av spelet. Ha så kul!