Börja utforma din logotyp

Logotypdesign för produktetiketter

Publicerad: 2019-02-25

Logotypdesign för produktetiketter

Design av en logotyp för ditt företag är ett kreativt arbete som kräver mycket eftertanke. Du vill inte bara att logotypen ska förmedla vem du är som företag — och se fantastisk ut när du gör det — du måste också tänka på hur den kommer att se ut på dina produktetiketter. Nedan följer några överväganden som du bör tänka på när du utformar en logotyp för produktetiketter.


Nya produkter


Håll det enkelt

De bästa logotyperna tenderar att vara enkla. Nike swoosh och Disney’s Musse Pigg-logotyp, till exempel, är omedelbart igenkännbara, men de är också så enkla som möjligt ur grafisk synvinkel. En enkel design är dock inte begränsad till ikoner och symboler. Du kan säkert använda andra element, men se till att designen inte blir för rörig. Tänk på hur din logotyp kommer att se ut på dina produktetiketter. Om den är för upptagen kommer den att distrahera från produkten, medan en enkel, attraktiv logotyp kan förbättra den.

Avpassa din logotypdesign till dina produkter och kunder

Du bör också tänka på dina produkttyper, hur du planerar att placera dem och din målgrupp. Tillverkar du lyxprodukter? Edgy produkter? Miljövänliga produkter? Säljvaror? Marknadsförs de till män? Kvinnor? Barn? Seniorer? Din logotyp, ditt färgschema och ditt typsnitt bör inspireras av dessa faktorer.



Börja designa din logotyp

 

Design av logotyper med produktetiketter i åtanke

Tänk på hur din etikettdesign kommer att se ut när den skrivs ut på riktiga produktetiketter. Dina produktetiketter och din logotyp är en del av en större varumärkesstrategi, så använd den som vägledning när du väljer typsnitt och färger för din logotyp och eventuella produktetiketter som du senare utformar.

 
  • Färgalternativ — Om du till exempel planerar att använda svarta produktetiketter med vit text (det går definitivt att göra med färgskrivare som använder vit toner), vill du vara säker på att din logodesign kommer att se bra ut mot en svart bakgrund.
  • Etikettstorlek — Om dina produkter är små, till exempel läppbalsamrör, kosmetika eller eteriska oljor, kommer du inte att ha mycket utrymme för en komplex logotyp med en slogan. Är din logotyp fortfarande läsbar eller igenkännbar när den krymps ner för små produkter? Överväg att göra en separat version av din logotyp utan tagline för att skriva ut produktetiketter.
     

Designa och tryck dina egna produktetiketter


Utforma och skriva ut dina egna produktetiketter

När du väl har designat en otrolig logotyp för ditt företag är det dags att använda den på din webbplats, visitkort, broschyrer och produktetiketter. När det gäller etiketter har du två valmöjligheter: beställ stora volymer av tryckta etiketter från en kommersiell tryckeritjänst eller tryck dina egna etiketter med en färgetikettskrivare.

 

Moderna färgetikettskrivare erbjuder högupplöst etikettutskrift i fullfärg på begäran. De är prisvärda och enkla att använda. Det bästa av allt är att de producerar professionella produktetiketter av hög kvalitet som konkurrerar med de som görs av kommersiella tryckerier utan enorma minimikrav på beställningar, slöseri med lager och långa leveranstider.

 

Den som utformar och skriver ut sina egna produktetiketter har också möjlighet att ändra dem efter behov. Detta öppnar dörren för säsongsbetonade produktetikettdesigns, privat märkning av dina produkter, samlarprodukter och mycket mer. Om du behöver ändra en produkts formel, instruktioner, utgångsdatum, ursprung eller något annat kan du snabbt göra det utan extra kostnader för en kommersiell tryckorder eller slöseri med inventarier.

 

Börja utforma din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att få kunder, utan kan även lösa många av dina affärsproblem.   En framgångsrik marknadsföringsstrategi gör det möjligt för dig att få klarhet mot ditt mål; den gör det möjligt för teamet att fokusera på det målet och gör samordningen enklare. Dessutom hjälpe...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det går inte att förneka. Våra skärmar blir allt mindre och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den utbredda användningen av smartphones och surfplattor har skapat nya värdefulla kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att det inte längre går att använda sig av en enda storlek som passar alla när...

Läs mer
Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du’arbetar med grafik kommer du’med största sannolikhet att någon gång arbeta i Photoshop. Adobe Photoshop är kanske det mest kända och populära programmet för grafisk design i världen och har därför varit branschledande i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig använda. Eller att det är intuitivt att använda det. Många formgivare råkar ut för problem när ...

Läs mer
Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att sätta in logotypen på din webbplats, i sociala medier och i annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte göra det där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS word....

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x