Börja utforma din logotyp

Logotypdesign för produktetiketter

Publicerad: 2019-02-25

Logotypdesign för produktetiketter

Design av en logotyp för ditt företag är ett kreativt arbete som kräver mycket eftertanke. Du vill inte bara att logotypen ska förmedla vem du är som företag — och se fantastisk ut när du gör det — du måste också tänka på hur den kommer att se ut på dina produktetiketter. Nedan följer några överväganden som du bör tänka på när du utformar en logotyp för produktetiketter.


Nya produkter


Håll det enkelt

De bästa logotyperna tenderar att vara enkla. Nike swoosh och Disney’s Musse Pigg-logotyp, till exempel, är omedelbart igenkännbara, men de är också så enkla som möjligt ur grafisk synvinkel. En enkel design är dock inte begränsad till ikoner och symboler. Du kan säkert använda andra element, men se till att designen inte blir för rörig. Tänk på hur din logotyp kommer att se ut på dina produktetiketter. Om den är för upptagen kommer den att distrahera från produkten, medan en enkel, attraktiv logotyp kan förbättra den.

Avpassa din logotypdesign till dina produkter och kunder

Du bör också tänka på dina produkttyper, hur du planerar att placera dem och din målgrupp. Tillverkar du lyxprodukter? Edgy produkter? Miljövänliga produkter? Säljvaror? Marknadsförs de till män? Kvinnor? Barn? Seniorer? Din logotyp, ditt färgschema och ditt typsnitt bör inspireras av dessa faktorer.



Börja designa din logotyp

 

Design av logotyper med produktetiketter i åtanke

Tänk på hur din etikettdesign kommer att se ut när den skrivs ut på riktiga produktetiketter. Dina produktetiketter och din logotyp är en del av en större varumärkesstrategi, så använd den som vägledning när du väljer typsnitt och färger för din logotyp och eventuella produktetiketter som du senare utformar.

 
  • Färgalternativ — Om du till exempel planerar att använda svarta produktetiketter med vit text (det går definitivt att göra med färgskrivare som använder vit toner), vill du vara säker på att din logodesign kommer att se bra ut mot en svart bakgrund.
  • Etikettstorlek — Om dina produkter är små, till exempel läppbalsamrör, kosmetika eller eteriska oljor, kommer du inte att ha mycket utrymme för en komplex logotyp med en slogan. Är din logotyp fortfarande läsbar eller igenkännbar när den krymps ner för små produkter? Överväg att göra en separat version av din logotyp utan tagline för att skriva ut produktetiketter.
     

Designa och tryck dina egna produktetiketter


Utforma och skriva ut dina egna produktetiketter

När du väl har designat en otrolig logotyp för ditt företag är det dags att använda den på din webbplats, visitkort, broschyrer och produktetiketter. När det gäller etiketter har du två valmöjligheter: beställ stora volymer av tryckta etiketter från en kommersiell tryckeritjänst eller tryck dina egna etiketter med en färgetikettskrivare.

 

Moderna färgetikettskrivare erbjuder högupplöst etikettutskrift i fullfärg på begäran. De är prisvärda och enkla att använda. Det bästa av allt är att de producerar professionella produktetiketter av hög kvalitet som konkurrerar med de som görs av kommersiella tryckerier utan enorma minimikrav på beställningar, slöseri med lager och långa leveranstider.

 

Den som utformar och skriver ut sina egna produktetiketter har också möjlighet att ändra dem efter behov. Detta öppnar dörren för säsongsbetonade produktetikettdesigns, privat märkning av dina produkter, samlarprodukter och mycket mer. Om du behöver ändra en produkts formel, instruktioner, utgångsdatum, ursprung eller något annat kan du snabbt göra det utan extra kostnader för en kommersiell tryckorder eller slöseri med inventarier.

 

Börja utforma din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer
Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att infoga din logotyp på din webbplats, i sociala medier och annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS Word. Du kan använ...

Läs mer
Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Vår steg-för-steg-guide till att bygga en framgångsrik företagswebbplats för nybörjare

Oavsett vilken bransch du är verksam inom är det idag ett måste med en tilltalande och funktionell webbplats. Konkurrensen är tuffare än någonsin, delvis på grund av pandemin 2020 som har tvingat oss att flytta våra liv till internet. Företagare idag behöver höja sin nivå och lägga mer ansträngning på att bygga sin närvaro online, inklusive att använda meddelandeappar för företag, som WhatsApp för...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x