Ju fler ställen där människor ser ditt varumärke, desto mer sannolikt är det att de kommer ihåg dig. Och ju mer sannolikt det är att de kommer ihåg dig, desto mer sannolikt är det att de fortsätter att interagera med ditt varumärke och köpa dina tjänster. Kort sagt, varumärkets synlighet är positivt kopplat till engagemang och försäljning.
Det’är därför du lägger ner så mycket möda på att utforma den perfekta logotypen, eller hur? Och i att skapa en webbplats och profiler i sociala medier som är helt rätt för ditt varumärke? Detta är platser där människor ser ditt varumärke, men det är inte de enda platser där människor ser ditt varumärke. Varje gång en kund får en faktura från dig är det ett tillfälle att visa dem ditt varumärke med en anpassad fakturamall. Om du säljer eller skickar materiella varor är lådorna, påsarna och till och med den inre förpackningen du använder ett utmärkt ställe att lägga in ytterligare varumärkesmärkning i transaktionen. Och varje dokument, brev eller annan tryckt kommunikation som du skickar kan uppnå samma mål—tydligt varumärke—när du skickar det på ett pappersark med ett anpassat, märkesmärkt brevhuvud.
Även om det ibland kan kännas som om vi lever i en helt digital värld, är papperskommunikation inte död. det är precis som när du gör anteckningar. Vissa människor föredrar att använda nätmetoder. Andra använder fortfarande det goda sättet med ett skräddarsytt anteckningsblock med ditt företags logotyp som du faktiskt kan se och känna. Även om tiderna förändras, är det’högst osannolikt att det aldrig kommer att finnas ett behov av tryckt kommunikation i någon form. Så om du vill bygga in ditt unika varumärke i varje brev du skickar, gör det med ett skräddarsytt brevpapper.
Att lägga till anpassade brevpapper till din varumärkesidentitet är ett enkelt och billigt sätt att verkligen bygga upp ditt varumärke. Med Logogenie kan du designa ett brevhuvud med samma enkla klick-och-släpp-gränssnitt som du använde för att skapa din logotyp. Vi’har massor av typsnitt och bilder att välja mellan, så den enda gränsen för din brevpappersmall är din fantasi. Och här kommer det bästa: när du väl har designat den är du klar! Vi sköter tryckning och leverans, så du behöver inte oroa dig för att hitta rätt tryckeri och hantera logistiken själv. För det är vad vi handlar om: att ta hand om allt det tekniska så att du kan fokusera på designen.
Vad är ett brevhuvud?
Du vet förmodligen redan vad ett brevhuvud är, men om du inte är helt säker så kan du läsa det här: Ett brevhuvud är rubriken längst upp på ett pappersark som innehåller information om avsändaren, till exempel namn, adress och telefonnummer. Tänk på det som rubriken eller sidfoten på en webbsida: det är ett bokslut som gör det helt klart vem som har skrivit och skickat dokumentet.
Ett brevhuvud gör dock mer än att lista kontaktinformation. Det kommunicerar avsändarens varumärke genom att visa upp varumärkets färger, logotypen och andra designelement som visar vem de är och vad de handlar om.
Eftersom vi läser dokument uppifrån och ner, från vänster till höger, är brevhuvudet ofta det första vi ser när vi läser ett brev eller annan tryckt kommunikation. Brevhuvudet förbereder oss för det kommande innehållet genom att göra en snabb introduktion.
Att välja brevhuvudets utformning
Att skapa personliga brevpapper är faktiskt ganska likt att skapa personliga logotyper. I båda fallen är det första du behöver göra att tydligt definiera ditt varumärke. Definiera det genom att svara på frågor som:
Vem är du?
Vilken typ av produkt eller tjänst erbjuder du?
Var passar du in på din marknad, prismässigt?
Vem är din målgrupp?
Vad skiljer dig från dina konkurrenter?
När du har svar på dessa frågor har du en grundläggande varumärkespersona. Nästa steg i utformningen av din brevpappersmall (och din logotyp, din webbplatsdesign och till och med de uniformer som din personal bär) är att ta reda på hur du visuellt ska kommunicera denna persona genom designval som färgpalett, typsnittsval och formerna i din logotyp och ditt varumärke. Vi har behandlat dessa ämnen på djupet tidigare, så om du inte är bekant med dem, ta dig tid att lära dig mer om visuell varumärkesprofilering nu.
Om du redan har designat en anpassad logotyp och/eller andra varumärkestillgångar har du redan en visuell identitet att arbeta med i din anpassade brevpappersmall. Använd färger, typsnitt och designens övergripande utseende och känsla för att ta fram ett brevpapper som passar bra ihop med dina andra varumärkestillgångar.
Men du kanske inte direkt kan ta din logotyp eller någon annan aspekt av din design och kopiera den perfekt på papper. Varför? Om din logotyp och/eller andra varumärkestillgångar skapades för att ses på skärmar kanske de inte är lätta att överföra till papper. Det finns några anledningar till varför detta kan hända:
Logotypen är för komplicerad för att fungera när du skalar ner den
Med ett brevhuvud har du oftast att göra med papper i standardstorlek (A4). Så en stor, invecklad logotyp som ser fantastisk ut på din webbplats eller som tar en stor, framträdande plats på din försäljningssida kanske inte fungerar i tryck.
Lyckligtvis finns det en lösning för detta. Du kan skapa en förenklad version av logotypen som är avsedd speciellt för tryck. Många varumärken har flera versioner av sina logotyper, var och en avsedd för en viss typ av kommunikation. Ta en titt på några exempel:
När du utformar ett skräddarsytt brevpapper ska du tänka på formen på pappret som det ska tryckas på. Det är standardformen för brevpapper (och hej, om ditt varumärke är känt för att bryta mot reglerna och tänka utanför boxen behöver det inte vara det! Kanske har du istället en anpassad sidebar eller sidfot!)
Så tänk utveckla din design med papprets form i åtanke. Du’utformar för en relativt liten, icke-responsiv rektangel.
Din brevpappersfärg är fel
Du bör också komma ihåg att färger produceras annorlunda för tryck än för digitalt. I tryckt formgivning används en färgprocess som kallas CMYK, medan digital formgivning använder en process som kallas RGB. Även om du vanligtvis kan replikera de flesta färger när du går från RGB till CMYK kan du se vissa subtila skillnader i dem och på grund av detta kanske du vill justera ditt bildmaterial för att optimera det för tryck. Detta kan innebära att du väljer en monokrom eller duokrom version av din logotyp för tryck och reserverar din fullfärgsversion för digital användning.
Vad gör anpassade brevpapper för varumärken?
Anpassade brevhuvuden ger ett extra lager av polish till ett varumärkes tryckta kommunikation. Oavsett om det handlar om fakturor, allmän kommunikation, pressmeddelanden eller till och med bara interna meddelanden, kommunicerar ett anpassat brevhuvud “detta är en officiell post från XYZ-företaget.”
Tänk på skillnaden mellan att få en generisk faktura och en som avsändaren tagit sig tid att märka med en anpassad mall. Den generiska fakturan känns mycket mindre professionell, eller hur? Det är den typ av sak som du förväntar dig från ett litet nystartat företag eller en Etsy-butik som är en persons hobby, snarare än ett fullt fungerande företag. Många företag går också så långt att de skapar anpassade anteckningsblock, anpassade pennor, kuvert med mera.
Det är inget fel med att skicka meddelanden utan anpassade brevpapper—ibland är det’ditt enda alternativ, särskilt när du’precis har börjat och har en riktigt liten budget. Men till skillnad från till exempel en specialkodad webbplats är ett anpassat brevpapper en ganska billig varumärkestillgång att investera i tidigt. Och eftersom det är så billigt kan du snabbt och enkelt få tillbaka din investering: designa ett skräddarsytt brevpapper, få 500 ark tryckta och bam! Du har genast tagit din kommunikation till nästa nivå.
Skapa en mall för anpassat brevpapper
På Logogenie erbjuder vi skräddarsydd design av brevpapper som är formaterade för att passa A4-sidor. Ett A4-ark mäter 210 x 297 millimeter, eller 8 ¼ x 11 ¾ tum.
Innan du börjar designa din brevpappersmall, ta en titt på andra brevpapper med varumärkesprofil. Du kanske till och med har brev från varumärken som din bank eller andra lokala företag i din brevlåda. Studera dem, notera vad som fungerar bra i dem och uppmärksamma hur de arbetade med begränsningen av pappersstorleken för att skapa effektiva brevpapper.
När du studerar dem kan du köra fingrarna över dem. Ett viktigt område där trycksaker har en fördel gentemot digitala är att de är taktila. Vissa varumärken använder detta för att ge sina brevpapper ytterligare djup och skapa mönster som sticker upp lite från sidorna.
Oavsett vilken designstil du väljer för din brevpappersmall, håll den tillräckligt enkel så att den inte överskuggar de budskap du skickar med dina brev. Kom ihåg att brevhuvudet är till för att förbättra dokumentet, inte för att ta över rampljuset och få mottagarna att missa ditt budskap.