Börja utforma din logotyp

Starbucks logotyp | En kort historia om logotypen och vad som gör den så fantastisk!

Publicerad: 2020-03-31


Star bucks logo

 

Om några få historiska logotypdesigns i modern tid har Starbucks rättmätigt tagit sig till toppen. Det internationella kaffemärket växte från en liten återförsäljare till vad vi känner det idag. Starbucks logotyp har haft sin egen fascinerande resa, en resa som är avsedd att fortfarande utvecklas och växa. Vi kommer att dyka ner i historien och utformningen av de många olika facetterna av Starbucks logotyp, inklusive den vi känner till idag.
 

Från Starbucks Coffee, Tea and Spice till Starbucks: en kort historia
 

Starbucks Coffee, Tea, and Spice grundare
Grundarna Zev Siegl, Jerry Baldwin och Gordon Bowker i Seattle, WA i februari 1979 Courtesy MOHAI 


Tre kaffekännare, Jerry Baldwin, Zev Siegl och Gordon Bowker, gick samman för att skapa ett ikoniskt kapitel i kaffehusens historia med sin ödmjuka lokala kaffebönshandlare: Starbucks Coffee, Tea and Spice. De grundades i Seattle, Washington, nära den berömda Pike Place Market våren 1971 och deras ursprungliga idé var att skapa ett upplyftande utrymme, en buffertzon, där människor kunde njuta av en kopp kaffe. År 1971 valde de flesta kaffedrickare billigt kaffe av låg kvalitet, ofta hällt ur en burk. Baldwin, Siegl och Bowker bidrog till att förändra vad en kopp kaffe kunde vara, vilket oundvikligen revolutionerade kaffevärlden som vi känner den.
 

Starbucks Coffee, Tea, and Spic hade en konkurrent som ständigt höll ett öga pÃ¥ det lilla företaget. Tills de tvÃ¥ kvarvarande ägarna 1987 bestämde sig för att sälja och Howard Schultz ledde en grupp investerare för att genomföra köpet. De ändrade namnet till helt enkelt Starbucks Coffee och bytte varumärke samtidigt som de prioriterade nya kunder genom ett polerat, företagsmässigt och vänligare utseende. FrÃ¥n och med köpet växte Starbucks exponentiellt i landet och sedan över hela världen. Företaget expanderade till 30 butiker 1990 och 53 butiker 1992. Schultz blev en känd progressiv företagsledare som föresprÃ¥kade högre minimilöner och hälsovÃ¥rd samt främjade rättvis handelspolitik. Starbucks är ett allmänt känt namn och världens största kafékedja, och dess betydande tillväxt säger oss alla att vi skulle kunna lära oss nÃ¥gra saker av den globala kaffegiganten. 

 

Evolutionen av Starbucks logotyp 

 

1971 visade Starbucks Coffee, Tea, and Spice en mytisk sjöjungfru med tvÃ¥ svansar inuti en cirkulär ring i en kaffebrun färgpalett. Bruna paletter anses stimulera aptiten och förknippas ofta med natur, fostran och stabilitet. Kaffebutikens namn snurrade runt logotypen och omslöt de provocerande detaljerna i grafiken. Sjöjungfrun eller sirenens överkropp var helt blottad, och även naveln var fullt synlig. Sirenen är sprungen ur ett nordiskt träsnitt frÃ¥n 1500-talet av, du gissar det, en tvÃ¥svansad sjöjungfru. 

Starbucks logo in
Starbucks logotyp för kaffe, te och kryddor 1971


Terry Heckler var den första designern och originalskissaren som gav ett bidrag till Starbucks logotyp efter uppköpet 1987 av det nya Starbucks Coffee. Heckler undersökte och föreställde sig de befintliga maritima bilderna och tog ytterligare utgÃ¥ngspunkt i företagets geografiska sammanhang, Seattle och dess hamn. Mer metaforiskt sett älskade designern sirenen som en personifiering av en lockande karaktär som skulle locka kunderna till Starbucks pÃ¥ grund av deras kärlek till kaffe. Logotypens färger skiftade frÃ¥n brunt till kellygrönt för att framhäva en nystart, tillväxt och välstÃ¥nd. Starbucks Coffee fick ocksÃ¥ ett ordmärke med tvÃ¥ stjärnor pÃ¥ vardera sidan, där stjärnorna gav ett nytt sätt att koppla ihop logotypen med företagsnamnet. Denna enkla mnemonik effektiviserade deras växande varumärkesidentitet. 

 

Starbucks logo in
Starbucks Coffee-logotypen 1987


“För att symbolisera sammansmältningen av de tvÃ¥ företagen [Il Giornale och Starbucks] och de tvÃ¥ kulturerna kom Terry [Heckler] med en design där de tvÃ¥ logotyperna slogs samman. Vi behöll Starbucks-sirenen med sin stjärnkrans, men gjorde henne mer modern. Vi släppte den traditionsbundna bruna färgen och ändrade [Starbucks] logotyp’s färg till Il Giornarle’s mer bekräftande grönt.” -
utdrag ur Howard Schultz’s bok “Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time” 

1992 skedde ytterligare en utveckling av Starbucks logotyp: deras yttre svarta remsa blev grön för att rent “inspirera och vÃ¥rda den mänskliga andan”. Inom den gröna och vita paletten blev den ikoniska sirenen huvudfokus. Hon uppdaterades, beskars och omplacerades för att endast visa naveln och ovanför, vilket skapade en mycket mer definierad och renare estetik. Denna version används fortfarande som en sekundär logotyp idag.

Starbucks logo in
Starbucks Coffee-logotypen 1992


Ett (förmodligen) misslyckat försök till rebranding bestod i att 2008 Ã¥terskapa den klassiska designen frÃ¥n 1971 för Starbucks logotyp, där delar av den gröna färgpaletten välkomnades tillbaka till förmÃ¥n för en djärvare svart och Siren’s hela kropp gjordes synlig igen. 

Starbucks logo in
Starbucks kaffelogotyp 2008


Att fira 40-Ã¥rsjubileum kräver dramatiska förändringar, och det interna designteamet samarbetade 2011 med det New York-baserade globala kreativa konsultföretaget Lippincott för en ny design. Det gemensamma teamet började processen med att fastställa kärnvärden och omvärdera de nuvarande logotyperna genom att undersöka de 50 största detaljhandelsföretagen i världen. 

“Som team var vi som, ‘Det är nÃ¥got som inte fungerar här, vad är det?' Det var som, ‘Ã…h, vi mÃ¥ste ta ett steg tillbaka och sätta tillbaka lite av den mänskligheten. Det ofullkomliga var viktigt för att hon skulle lyckas som varumärke.” - Connie Birdsall, Global Creative Director 

Från detta valde de ut de som badade i gröna paletter och testade logotypernas framgång mot varandra för att hitta de mest dynamiska kvaliteterna. Till sist kom man fram till en lösning. Minimalism och avsiktlighet vann. Starbucks-namnet togs bort och Siren kom i förgrunden. Lippincott berättade att deras visuella tillvägagångssätt fokuserade på att kommunicera en ny positionering och nya karaktärsattribut för Starbucks logotyp. Varje metod var holistisk och innehöll riktlinjer för användning av logotypen, mönster, grafik, typografi, illustrationer, bilder, färger, form, material, layout och språk. Allt var genomtänkt. I slutändan kännetecknades denna designrevolution av Sirenens befrielse.

Starbucks logo in
Starbucks logotyp 2011
 

“[The Siren handlar] definitivt om kaffe men den’handlar om mycket mer än kaffe. Det handlar om att vara god mot människor, att vara god mot världen. Det är definitivt nÃ¥got som vi gör pÃ¥ det sätt som vi köper vÃ¥rt kaffe och hjälper odlarna, pÃ¥ det sätt som vi behandlar vÃ¥ra kunder och vÃ¥ra samarbetspartners. Jag tror att det handlar om att vara goda medborgare pÃ¥ planeten, att ta hand om varandra pÃ¥ det sättet och att stÃ¥ upp för det vi tror pÃ¥." - Steve Murray, kreativ chef i Starbucks Global Creative Studio

Eftersom Siren nu var huvudfokus fanns det justeringar att göra. Ögonen, hÃ¥ret, näsan och placeringen av ansiktet ändrades radikalt. Bredare linjer, ett betydligt större ansikte och en asymmetrisk position (med en liten högerskuggning för att minimera en maskeringseffekt): detta lämnade designexperter och till och med Starbucks-fans med hÃ¥rd kritik. Grundarna förklarade det asymmetriska genomförandet som ett sätt att fÃ¥ Siren att se mer realistisk och närmande ut. Teamet använde sig av en liten panel av kunder för att köra igenom de olika versionerna för att fÃ¥ en bättre uppfattning om hur det skulle fungera i världen. Nio Ã¥r senare är Starbucks fortfarande textlös och teamet är övertygat om att deras Siren är igenkännbar, vars flödande lockar stÃ¥r för naturlig och hälsosam godhet. Detta förenklade tillvägagÃ¥ngssätt ser ut att tilltala och skapa kontakt med människor pÃ¥ global nivÃ¥. 

“Starbucks ville att den nya logotypen och det nya visuella identitetssystemet skulle säga lika mycket om dess framtid som om dess förflutna. Efter logotypen ville de ha ett program som gav dem frihet och flexibilitet att utforska nya möjligheter när det gäller produkter, regioner och upplevelser, samtidigt som de höll sig i takt med sina nuvarande och framtida kunder.

“Denna nya utveckling av Starbucks logotyp … omfamnar och respekterar vÃ¥rt arv och utvecklar oss samtidigt till en punkt där vi kommer att känna att den’är mer lämplig för framtiden. Den nya tolkningen av logotypen ger oss friheten och flexibiliteten att tänka bortom kaffet, men gör inga misstag, vi kommer att fortsätta att vara världens ledande leverantör av kaffe av högsta kvalitet.

Starbucks logo branding
En omarbetad Starbucks-varumärkesprofil


Starbucks designens framgångar

 

Det har funnits mÃ¥nga framgÃ¥ngsrika element frÃ¥n mÃ¥nga upprepningar av Starbucks logotyp. Sirenen har blivit en sÃ¥dan igenkännbar figur med varumärket pÃ¥ grund av hur förenklad och lugnande Starbucks logotypdesign har varit överlag. Det sätt pÃ¥ vilket Starbucks tidigt införlivade visuellt varumärke i sin företagsidentitet ledde direkt till deras enorma räckvidd och inflytande. Kom ihÃ¥g att ha ett bra varumärke det'är allt, du'mÃ¥ste ocksÃ¥ marknadsföra din produkt pÃ¥ rätt sätt. Increasily.com är en bra marknadsföringsbyrÃ¥ som du kanske vill ta en titt pÃ¥ för dina digitala marknadsföringsbehov.

“I takt med att vi utvecklas för att möta vackert varierande kunder över hela världen har vÃ¥rt varumärke ocksÃ¥ utvecklats. Här introducerar vi ett nytt fräscht designsystem som bibehÃ¥ller kärnelementen i vÃ¥rt varumärke samtidigt som vi hÃ¥ller vÃ¥ra kunders upplevelse i centrum för det kreativa uttrycket.” - Starbucks 

Naturliga former, särskilt cirkeln, känns oändliga utan nÃ¥gon tydlig början eller slut. Detta ger ett starkt element av frihet. Det fanns alltid utrymme för utveckling, och tidigt hade formgivarna en global inverkan i Ã¥tanke. De ville att Starbucks skulle ha en koppling till världens alla hörn. 

“Starbucks-muggar har blivit en del av den kulturella bakgrunden, en omedveten pÃ¥minnelse om att varumärket finns. Det är en extremt kraftfull förpackning” - Can Akdeniz, managementkonsult och talare i affärsvärlden 

De färgpaletter som de har valt genom tiderna har alltid inspirerats av naturliga toner, vilket knyter an till företagets mÃ¥l att skapa kontakt med andra och en god hälsa. Att hÃ¥lla en enhetlighet inom företagets värderingar och visuella representationer av detta leder till kundlojalitet och förtroende. 

Med det sagt, enkla typsnitt, dÃ¥liga färgval, obalanserade element pÃ¥verkar alla negativt hur alla kan och kommer att se ditt företag. Vi gÃ¥r mer i detalj in pÃ¥ nÃ¥gra exempel pÃ¥ ineffektiv logotypdesign här. 

Nu när du’är inspirerad av den otroliga designresa Starbucks har haft, är det’dags att skapa din egen vördnadsvärda inspirerande logotyp med hjälp av Logogenie’s gratis logotypframställning!

Logogenie logo
Logogenie’s gratis logotyptillverkare lÃ¥ter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Du kan anpassa din logotyp genom att inkludera ditt företagsnamn och baslinje eller slogan. Din logotyp kan ocksÃ¥ anpassas till klädetiketter. Logodesignen underlättas genom tydliga flikar till vänster, med alternativ för ytterligare design genom ikoner, detaljer och symboler, färgpaletter och placering. Logogenie’s lättanvända “undo” och “redo” alternativ till vänster möjliggör omfattande experimenterande. 

Till höger finns det hjälpsamma verktyget “recenter” för att hÃ¥lla allt i linje om du väljer att göra det. Bredvid “recenter” verktyget hittar du “help” alternativet, där alla instruktionsvideor är lätt tillgängliga för att hjälpa till med frÃ¥gor som kan dyka upp under designprocessen. Bland videorna finns en snabb introduktion till hur man använder Logogenie’s designverktyg. Videorna förklarar ocksÃ¥ hur man ändrar text, tillämpar lämplig användning av färger och gradienter och tips om hur man inkluderar speciella detaljer i logotypdesignen. 

 

Börja designa din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Vad är den bästa logotypstorleken? Webbplats, sociala medier & tryck 2025

Om en bild säger mer än tusen ord, gör också ett företagslogotyp. Den säger mycket om ditt företag utan att säga ett ord. Och varför inte? Det är själva grunden för din varumärkesidentitet som fångar uppmärksamheten och gör ett varaktigt första intryck. Din företagslogotyp skiljer dig från mängden och det som människor kommer ihåg om ditt företag. "Åh, det är Harrys Skobutik!" Eller det ...

Läs mer
Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Företagsnamn Tips och Idéer för Ditt Företag

Statistik visar att det finns cirka 33,2 miljoner företag i USA. Detta inkluderar allt (ja, allt), frÃ¥n smÃ¥ lokala företag till stora företag och multinationella företag.  SÃ¥ om du är en startup är valet av ditt företagsnamn utan tvekan en av de mest trÃ¥kiga och utmanande uppgifterna som kan orsaka sömnlösa nätter. FörstÃ¥eligt nog mÃ¥ste det vara minnesvärt och meningsfullt eftersom det sätte...

Läs mer
Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x