Oavsett vilken bransch du är verksam inom, är det ett måste att ha en tilltalande och funktionell webbplats idag. Konkurrensen är trots allt hårdare än någonsin, delvis på grund av 2020-pandemin som har tvingat oss att flytta våra liv till Internet. Företagare idag måste höja sin nivå och satsa mer på att bygga upp sin närvaro på nätet, bland annat genom att använda meddelandeappar för företag, till exempel WhatsApp for Business.
Turligtvis har det aldrig varit lättare att göra detta. De många verktyg och handledningar som finns tillgängliga idag har förenklat processen. Alla företagare, även de som inte har någon erfarenhet av kodning, har nu möjlighet att skapa sitt eget professionella onlineutrymme.
.Processen för att skapa en webbplats börjar oundvikligen med en hostingplan och ett domännamn. När du väl har tagit hand om det måste du organisera och styla din webbplats och se till att den fungerar oklanderligt på vägen. Slutligen, om du vill locka till dig kunder måste du också berika den med värdefullt och relevant innehåll, samt marknadsföra den och bygga upp dess ranking. Du vill skapa en bra e-handelssektion om du'vill sälja varor online och ett bra redovisningssystem.
Att välja ett domännamn för din webbplats
.
Ditt domännamn är grunden för ditt onlineföretag. Det är också en av de första saker som dina besökare kommer att titta på, så välj det klokt. Domännamnet bör helst vara ditt företagsnamn, men det är inte alltid möjligt. Kontrollera tillgängligheten för dina potentiella namn och varianter för att se till att de är helt unika.
Toppdomänen (TLD) är suffixet efter domännamnet. Om ditt företagsnamn inte är tillgängligt som en .com-domän kan du överväga andra, mer specifika tillägg. Du kan till exempel använda lokala toppdomäner (.nyc, .io, .ru, .de etc.) eller andra (.co, .law, .store, .agency etc.).
Vilket du än väljer, se till att ditt domännamn är kort, enkelt, catchy och minnesvärt. Undvik också att använda siffror och specialtecken (t.ex. bindestreck).
Registrera dig för webbhotell
Webbhotell tillhandahåller servern som lagrar din webbplats så att Internetanvändare över hela världen kan se den. Eftersom den webbhotellleverantör och det webbhotell som du väljer kan påverka din webbplats och användarupplevelsen, bör du se till att du gör din research innan du gör något köp.
Samordnad hosting kan vara en bra utgångspunkt för små företag, men större företag (med över 1 000 besökare per dag) bör överväga en dedikerad server eller en VPS. Även om detta alternativ är dyrare kommer det att säkerställa att din webbplats fungerar på bästa sätt även under rusningstid.
På senare tid har fler och fler människor dragit nytta av Europas spektakulära internetinfrastruktur — höga hastigheter och frestande låga priser. För att hitta det lämpligaste alternativet för din webbplats, se till att du läser recensioner av bästa webbhotell i Europa.
Utforma din webbplats
När du skapar din webbplats ska du tänka på att den måste ha en tydlig struktur. Även om enkelhet alltid är välkommet bör din webbplats innehålla flera sidor, var och en har sitt eget syfte och är av praktisk nytta för besökarna, det bästa sättet att uppnå detta är att skapa en visuell sitemap så att du inte går vilse på vägen. Tänk på vad dina kunder kan tänkas leta efter och försök att tillhandahålla den informationen.
Så, förutom hemsidan kanske du vill att din webbplats ska innehålla sektioner som Om oss, Kontakt, Vanliga frågor osv. Om du dessutom lägger till landningssidor och CTA:er kommer du säkert att förbättra dina konverteringssiffror.
Ett av de vanligaste misstagen som företagare gör är att klämma in flera tjänster och länkar på en landningssida. Alltför många alternativ kan förvirra och överväldiga besökaren, vilket gör att du förlorar en potentiell lead. Därför bör varje tjänst som du erbjuder ha en egen landningssida. Och om ditt företag är verksamt på fler än en plats kan du överväga att göra en landningssida för var och en av dem.
Med tanke på att ungefär hälften av all webbtrafik kommer från smartphones måste din webbplats också ha en lika attraktiv och responsiv mobilversion. För att öka det visuella intresset kan du bifoga några originalfoton och videor och optimera dem så att din webbplats förblir snabb.
På tal om laddningshastighet finns det många faktorer som kan påverka den, varav den viktigaste vanligtvis är ditt webbhotell. Var därför försiktig när du väljer en hostingplan och ett företag, och välj helst en europeisk leverantör.
Hemsida
Besökarnas första intryck beror på kvaliteten på din hemsida. Eftersom det är det första som besökaren möter måste hemsidan fånga deras intresse och kortfattat förklara vad företaget gör och hur de kan dra nytta av informationen på webbplatsen.
Du får inte göra hemsidan alltför komplicerad och trycka in varenda detalj om företaget (det har du andra sidor för). Håll den istället kort och enkel och avsluta med en bra CTA.
Landningssida
Ibland är det en mycket smartare idé att skicka en potentiell lead till en landningssida i stället för till hemsidan. Precis som hemsidan är landningssidan också ett utmärkt sätt för dig att presentera ditt företag, fast med färre ord och med mer specifika CTA:er.
Tidigare bör landningssidorna vara sammanhängande med din webbplats's design, som redan bör ha testats i förväg. Alla stilar kommer inte att tilltala din publik, så det är'viktigt att ständigt prova olika alternativ för att fastställa det mest framgångsrika. Inkludera dessutom multimedia, dvs. bilder, videor, grafik på din landningssida för att fånga besökarens uppmärksamhet.
Blogg
Precis som resten av din webbplats måste din bloggsektion vara lätt att navigera men också visuellt tilltalande. Använd olika medier i dina blogginlägg för att få fram vad du vill säga och se till att de är optimerade för maximal laddningshastighet på sidan.
Avse att din blogg inte bara ser bra ut, utan bör också innehålla värdefull, korrekt och relevant information som läsarna faktiskt har användning för och vill läsa. Publicera till exempel detaljerade handledningar, instruktionsvideor och användbara tips som rör dina tjänster. Se till att publicera evergreen-innehåll och uppdatera allt befintligt innehåll som känns gammalt eller tråkigt.
Skapa ett varumärke och håll dig till det
När du väl har valt en design som du tycker representerar ditt företag bäst bör du hålla dig konsekvent till den i alla marknadsföringsaspekter.
Här är några fördelar med konsekvent varumärkesarbete:
Hjälper dig att få fram ditt varumärkesbudskap
Bidrar till ditt varumärkes trovärdighet och äkthet
.
Ger dina kunder en känsla av förtrogenhet och inbjuder dem att lita på ditt varumärke
Uppmuntrar till varumärkeslojalitet
Att ha en stil, det vill säga unik logotyp och färgschema som är kopplade till ditt varumärke kan göra det mer säljbart. Var inte rädd för att använda dem vid varje tillfälle du får — i annonser, inlägg i sociala medier, marknadsföring offline, personaluniformer, varor osv. Om du behöver hjälp med varumärket eller med att skapa en minnesvärd logotyp rekommenderar vi att du använder ett verktyg som LogoGenie.
Kunder använder vanligtvis flera kanaler för att interagera med ditt företag och göra inköp. Se därför till att ditt varumärke förblir detsamma i alla kanaler och plattformar.
Den som är viktigast är att delta i evenemang och samarbeta med varumärken som delar samma värderingar och uppdrag som ditt varumärke. Det kommer att stärka det ännu mer.
Implementera on-page SEO
För att förbättra dess placering på sökmotorernas resultatsidor (SERP) och därmed dess synlighet bör du optimera din webbplats. Här är några vanliga SEO-metoder som du kan prova:
Title Tags
Ta fram en lämplig titel på högst 70 tecken för varje webbsida så att användarna vet vad den handlar om när de surfar på söksidorna. Se till att inkludera namnet på företaget/varumärket samt specifika nyckelord för innehållet på sidan.
Metabeskrivning
Metabeskrivningen är placerad under titeltaggen. Precis som titeln ska den ge användarna en uppfattning om vad de kommer att hitta på din sida, men med fler ord (upp till 150 tecken). Eftersom den också visas i SERPs bör metabeskrivningen också innehålla huvudnyckelordet.
Interna länkar
Även om bakåtlänkar är viktiga för att bygga upp din auktoritet hos sökmotorerna kan interna länkar hjälpa dem att få en bättre bild av innehållet på din webbplats. Se därför till att lägga till lämpliga länkar till andra användbara sidor på din webbplats.
Header Tags
Dela upp ditt innehåll i avsnitt med hjälp av rubriktaggar (). På så sätt hjälper du inte bara sökmotorerna att lättare analysera innehållet utan gör det också mycket mer lättsmält för läsaren.
Bildnamn och ALT-text
När du lägger till bilder på din webbplats ska du se till att ge dem ett lämpligt namn och en ALT-tagg. Glöm inte att införliva nyckelordet för enklare identifiering och högre ranking i sökresultaten för bilder.
Fet text
Viktiga ord och fraser i ditt innehåll kan du fetmarkera för att framhäva dem och dra läsaren till sig uppmärksamhet. Det hjälper också sökmotorerna att avgöra vad som är viktigt. Var dock försiktig så att du inte går för långt och överanvänder nyckelorden, eftersom det kan vara avskräckande för vissa läsare.
Utöka till sociala medier
Som du kanske vet finns alla och deras mamma på sociala medier nuförtiden och använder vanligtvis flera plattformar samtidigt. För att öka din synlighet på internet ska du nå din målgrupp och ta kontakt med dem via olika kanaler. Lägg dessutom upp delbart innehåll på din webbplats som dina kunder kan prata om och marknadsföra på sina profiler.
Inte alla sociala medieplattformar har dock samma format. Twitter är perfekt för länkdelning och korta tillkännagivanden. Å andra sidan är Pinterest och Instagram inriktade på visuella uttryck. Se till att utnyttja varje plattform på bästa sätt och anpassa ditt innehåll därefter.
Sammanfattning
Det räcker inte att skapa en webbplats och hoppas att den förblir högt rankad för alltid. Du måste också anstränga dig för att underhålla den. Förutom att se till att den fungerar smidigt hela tiden bör du uppdatera din webbplats's innehåll. Lägg regelbundet ut nya produkter, erbjudanden och företagsnyheter för att ge dina besökare en anledning att komma tillbaka. Dessutom bör din webbplats alltid innehålla aktuell och relevant information.
För det sista ska du komma ihåg att SEO inte kommer att öka trafiken på din företagswebbplats över en natt. Det'är en process som tar ganska mycket tid. För att se faktiska resultat måste du vara tålmodig och konsekvent och kontinuerligt anstränga dig för att förbättra din webbplats, ditt innehåll och din närvaro på nätet i allmänhet.
Design en logotyp själv med Logogenie
Om du inte har några pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade alternativ, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av en online logo design tool som logogenie.
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn.
Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din mall är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch.
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för:
Huvudsakliga bilder
Företagets namn och slogan
Typsnitt och typografi
Färgschema
Text- och bildstorlekar
Placering av text och bilder
Lägga till nya ikoner
Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer.
Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide om hur du använder Logogenie. Den förklarar alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur du redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur du kan finslipa din typografi.
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som Logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid.
Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners.