Ett företags visuella identitet kan vara avgörande, avgörande eller hjälpa dem att nå toppen. Ett företags eller varumärkes logotypdesign är faktiskt en av de viktigaste aspekterna av deras visuella identitet. Den skiljer inte bara ett varumärke från ett annat, utan har också potential att förbättra hur företaget presterar, påverkar kundernas val, skapar lojalitet och bygger varumärkesvärde. Allt detta är kraftfulla drag som varumärken har potential att göra. Om du’bestämmer dig för ett eget varumärkesnamn bör du överväga en process som kallas ‘brand name testing’ för att se till att din målgrupp resonerar med ditt varumärkesnamn, nästan lika mycket som de gör med logotyperna nedan!
Internationella standardiseringsorganisationen, ett internationellt organ som består av representanter från olika nationella standardiseringsorganisationer och som grundades 1947, främjar världsomspännande proprietära, industriella och kommersiella standarder. Organisationens protokoll för uppskattning av varumärkesvärde bygger på sex nyckelkrav: öppenhet, validitet, tillförlitlighet, tillräcklighet, objektivitet samt finansiella, beteendemässiga och rättsliga parametrar. Varumärkesvärde går hand i hand med rykte, vilket också bidrar till att diktera framgång. Att upprätthålla ett positivt varumärkesrykte är avgörande för den totala framgången i ett företag.
Tidigare har vi’förklarat aspekter av en logotyp, samtidigt som vi har beskrivit skälen till varför autenticitet är så viktigt för designprocessen. Nu har vi handplockat tio av världens’mest kända varumärken för att gå in i historien och logotypdesignens utveckling i jakt på svar på vad som har gjort dem så framgångsrika. ISO skulle vara stolt.
Coca-cola
Våren 1886 tillverkade apotekaren John Stith Pemberton från Atlanta en sirap som skulle förändra världen. Saker och ting eskalerade snabbt nog när lokalsamhället gav svärmande recensioner. Pemberton’s bokhållare, Frank M Robinson, kom på namnet Coca-Cola och föreslog att de två C’s skulle se bra ut i annonser. Robinson utformade företagets skrift genom att experimentera med en utarbetad Spencerian-skrift, med målet att ge ett dramatiskt utseende åt det namn han just hade gett.
Den röda och vita färgpalett som vi känner till och har fått inpräntat i vårt kulturella landskap har mer än traditionella kvaliteter. Rött representerar makt, spänning och energi. Färgen i sig utlöser impulsköp, med studier som tidigare gjorts för att bevisa att pokerspelare med röda marker satsar mer än de med blå marker. Den passionerade vita och svepande kursiverade texten antyder en tid i det förflutna, en brinnande nostalgi. Paletten matchar av en slump tomtens dräkt, som sedan dess har blivit Coca-Colas maskot, vilket gör att fler traditioner kopplas samman med det ikoniska varumärket.
Fast forward to present day, där Coca-Cola tar plats som den största dryckestillverkaren och distributören och ännu mer, ett av de största företagen i världen. 1,9 miljarder portioner Coca-Cola-produkter säljs varje dag över hela världen, jämfört med bara 25 flaskor under det första året. Med ett varumärke som officiellt registrerades 1887 har det bara skett små förändringar, vilket gör Coca-Cola till ett förtjänstfullt varumärke i världen som sammanfaller med stabilitet och tradition.
Pepsi
För Pepsi fanns det Brad’s Drink. Caleb Bradham, som skapades av en apotekare i North Carolina, gav liv åt detta medicinska hjälpmedel 1893, bara några år efter Coca-Cola och några år innan Dr. Pepper dök upp. Fem år senare blev Brad’s Drink till Pepsi-Cola, ett namn som kommer från ett annat ord för matsmältningsbesvär, nämligen “dyspepsia”;.
Pepsi har varit ett varumärke som har trotsat ekvationen för vad som gör ett tidlöst och igenkännbart varumärke: konsistens. Under det århundrade som Pepsi har funnits har det skett tolv betydande logotypombildningar, utan att räkna med mindre produkter och smakvarianter. Trots dessa ständiga förändringar har Pepsi lovat en sak: tillfredsställelse. Deras röda, vita och blå färger har skapat en ren och estetiskt tilltalande logotyp genom avsiktliga kurvor och cirklar. Twitters kreativa chef förklarade att de överlappande cirklarna påminner om de potentiella nätverk, intressen och idéer som kan skapas, kopplas samman och korsas bland jämnåriga och vänner. Den nuvarande logotypen, som är godkänd enligt det gyllene snittet, är fortfarande igenkännbar trots företagets ständiga utveckling.
McDonald’s
McDonald’s är USA’s främsta snabbmatsföretag och grundades 1940 som en enda restaurang. Med tiden har de gyllene bågarna som utgör McDonald’s “M” blivit synonyma med vår kollektiva idé om bekväm mat. Dessa bågar har blivit så mycket mer och symboliserar snabbmatskulturen och Amerika på ett särskilt sätt.
Märket har genomgått ett par omformningar sedan starten, men har hållit fast vid samma koncept i årtionden. Dessa ikoniska bågar var baserade på en av de ursprungliga restaurangdesignerna som innehöll separata gyllene bågar, som såg ut som ett “M”, över byggnaden.
Nike
Nike är världens mest värdefulla modemärke och dess swoosh är en av de mest ikoniska varumärkesidentiteter som finns idag. Logotypen, som ursprungligen formgavs 1971 av en elev till Phil Knight, en av Nikes grundare. Designern Carolyn Davidson fick 35 dollar och Knight citerades för att ha sagt: "Jag älskar den inte, men den kommer att växa på mig.
Davidson tog inspiration från den grekiska segergudinnan Nike och modellerade logotypen efter hennes vinge. Grekisk folklore berättar att gudinnan Nike påverkade många modiga krigare att vinna strider för att skydda sitt fosterland. Gudinnan Nikes vingar sägs ha gett motivation och djärvhet till krigarna som var på väg ut på slagfältet. Det var viktigt för designern att både förmedla budskapet om rörelse och att skilja sig från konkurrenten Adidas.
Nike’s logotyp använder det vita utrymmet runt omkring lika mycket som själva kurvan stimulerar till rörelse, där man nästan kan höra och känna designen. Dess enkelhet innebär snabbhet och smidighet, och gör det också möjligt för den att se bra ut på alla företagets produkter, vilket gör att man kan använda ikonen på alla möjliga sätt.
Adidas
.Adidas grundades och har sitt huvudkontor i Herzogenaurach, Tyskland, och har kommit att stå för elegans och hållbarhet. Varumärket har på egen hand varit pionjär i minimalistisk logotypdesign för företag. Det trestrimmiga märket har blivit den typiska Adidas-symbolen.
Adidas köpte upp varumärket med de tre strecken från ett finskt märke på 1950-talet och ikonografin skapades av företagets grundare Adi Dassler. Dassler använde dessa märken för första gången i varumärket’s skor 1949, då han särskilt ville skapa en symbol som omedelbart kunde kännas igen vid idrottstävlingar. Trots att det var en enkel design blev detta så starkt förknippat med varumärket att Dassler till och med kallade sitt företag “the three-stripe company.”
För att få lite bakgrund till själva designen är det’lätt att känna igen att de ränderna formar sig till formen av ett berg. Detta är tänkt att inspirera och utmana kunderna att pressa sig själva för att nå sin fulla potential.
Google är synonymt med många av våra digitala förfrågningar, inklusive internet (!!!). De’har gjort vår lista av en anledning. Den amerikanska multinationella teknikorganisationen som specialiserar sig på internetrelaterade tjänster och produkter har det bästa ryktet av alla företag i USA och är för närvarande ett av de mest kända varumärkena i världen. Google hade faktiskt två logotyper i början.
År 1996 hade Google-logotypen en bild av en hand och företagets ursprungliga namn (BackRub) i rött typsnitt. När de väl hade bytt namn till Google lanserade de 1998 en mycket enklare logotyp som utropade "Google!" i en mångfärgad nyans. Ruth Kedar var den grafiska formgivaren bakom den nu berömda logotypen.
"Vi fick till slut de primära färgerna, men i stället för att låta mönstret gå i ordning satte vi en sekundär färg på L:et, vilket gav oss idén om att Google inte följer reglerna."
Det har diskuterats en hel del om ofullkomligheterna kring den nuvarande logotypen, och den brittiska designern Will Patterson förklarar på ett graciöst sätt varför Googles logotyp är optiskt perfekt trots dess matematiska och geometriska ofullkomlighet.
Facebook grundades 2004 och har bidragit till att ge människor möjlighet att bygga upp en gemenskap och samtidigt föra världen närmare varandra. Det som började som en liten och mycket lokal webbplats i en collegestudent’s sovsal har sedan dess expanderat till DEN sociala mediejätte vi känner till idag.
När Facebook började utvecklas från en nätverkssajt på ett universitet till en världsomspännande plattform för sociala medier anlitade grundarna Mark Zuckerberg och Sean Parker Mike Buzzard från Cuban Council för att skapa en ny logotyp för företaget. Logotypen som Buzzard utformade är nästan identisk med den logotyp som förknippas med Facebook i dag, eftersom företaget endast har gjort mindre förändringar under årens lopp. Logotypens blå färgskala valdes eftersom Zuckerberg lider av deuteranopi, en form av färgblindhet. En färg som en person som lider av deuteranopi lätt kan urskilja är blå.
Facebook-logotypen är förenklad och rak designmässigt, med vitt små bokstäver på en lugn, blå bakgrund. Även om ordningen valdes på grund av Zuckerberg’s tillstånd finns det fortfarande en betydelse för själva färgskalan. Blått och vitt har länge använts i kombination för att representera renhet och optimism, vilket är något som Facebook strävade efter som varumärke.
“Twitter är fågeln, fågeln är Twitter,” det sociala nätverksföretaget’s tidigare kreativa chef, Doug Bowman förklarade.
Den signaturikonen har länge kunnat särskiljas från andra plattformar och har kommit långt sedan början som annars kallas “twttr”. Twitter’s officiella lansering skedde den 15 juli 2006, då grundarna anlitade den svenska grafiska designern Linda Gavin för att ta fram den första officiella logotypen på en dag. Varumärket förblev detsamma fram till 2010, då det genom Martin Grasser’s ögon utvecklades till vad vi känner till idag. Hans design, den nuvarande logotypen, är baserad på en kolibri och illustrationen bygger på femton cirklar. Grasser uppgav att cirklarna symboliserar idén att Twitter demokratiserar information och ger alla en röst, för att förmedla en neutral visuell bild. Twitter’s tidigare creative director kallade det visuella identifieringsskiftet för “ den ultimata representationen av frihet, hopp och gränslösa möjligheter.” Plattformen kommunicerade hur förenkling kan vara ett tecken på framgång.
VD och medgrundare Kevin Systrom hade ingen aning om att Instagram, den sociala plattformen för fotodelning, skulle växa till ett enormt internationellt nätverk. När Facebook köpte upp den 2012 blev Instagram en av de mest aktiva sociala medieplattformarna i dag.
Alla deras logotyper har varit baserade på formen av en snabbkamera, vilket ger en tillbakablick på nätverkets’nyckelbeteckning att dela fotografier. Den ursprungliga Instagram-logotypen från 2010 utformades av Systrom och var en kopia av en Polaroidkamera med regnbågsrand. Nu är Instagram-logotypen en minimalistisk solnedgångsfärgad kontur av den ursprungliga Polaroid-kamerabilden. Övergången från en tydligt analog kamera till den minimalistiska digitala illustrationen som den är nu orsakade en uppståndelse från deras befintliga community, men minnesbarheten och igenkänningsbarheten kvarstår fortfarande.
Amazon
Vi avslutar vår lista över världens varumärken med en smällare: Amazon.com, Inc. Det amerikanska multinationella teknikföretaget med säte i Seattle, Washington, är ett teknikföretag för e-handel, molndatabehandling, artificiell intelligens och digital streaming, som numera betraktas som ett av de fyra stora företagen tillsammans med Google, Apple och Facebook.
Amazons grundare Jeff Bezos anlitade Turner Duckworth för att skapa Amazons logotyp. Ursprungligen var logotypen bokstaven ‘‘A’’ med formen av en flod inuti. Ersattes 1997 med mer detaljerad text (bland annat‘‘amazon.com'' med sloganen ‘Earth's Biggest Bookstore’). Den logotyp vi känner till i dag med den gula linjen antogs 1998 och visar ett budskap om att de säljer allt från “A till Z”.
Behov av varumärkesbyggande för ditt nästa företag
Logogenie’s tredje generation gratis logotyptillverkare låter dig ange ditt företags’bransch och önskad typsnittstyp. Genom tre steg kan du anpassa din logotyp genom ditt företagsnamn och baslinje, eller slogan. Första steget: Ange företagsuppgifter. Branschvalen har ett brett utbud, inklusive byggnation, mode, teknik, wellness, mat, transport med mera. Steg två: välj en logotypmall. Det finns hundratals tillgängliga, och efter ditt val kan du förhandsgranska och ladda ner. Anpassning sker genom obegränsade ändringar. Layout, färgpalett, teckensnitt och symboler kan ändras. Steg tre: En högupplöst nedladdning görs tillgänglig, och i många format. Logotypdesignen är kompatibel med program som Adobe Illustrator och Photoshop.