Så vem är du? Och vad gör du – och hur gör du det annorlunda än dina konkurrenter? Ta en stund och skriv ner nyckelord om ditt varumärke om du inte redan har en tydlig bild av din varumärkespersona i huvudet. Tänk på hur du beskriver ditt varumärke och hur din målgrupp (helst!) beskriver det. Du kan komma på nyckelord som:
När du har en tydlig bild av hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas kan du enkelt räkna ut vilket typsnitt som är bäst att använda i din logotyp. Och på din webbplats. Och överallt annars där du använder text. Så ta en titt på några olika typsnittskategorier för att se vilken som passar ditt varumärke bäst, och titta sedan närmare på enskilda typsnitt inom den kategorin för att avgöra vilket som är det mest “du.” Men först ska vi ta en snabb avstickare för att prata om typsnittens och logotypernas historia.
Ett annat namn på ett typsnitt är typeface. Denna fras härstammar från 1400-talet, då Johannes Gutenberg uppfann tryckpressen. Ordet “typeface” hänvisar bokstavligen till den design som skrivs ut på papper med hjälp av rörliga typer. Gutenbergs första typsnitt kallades Blackletter, och du har definitivt sett det och moderna typsnitt som efterliknar det i filmer, tv och allt som är utformat för att se medeltida ut.
Det var i samband med uppfinningen av tryckpressen som vårt moderna koncept för typsnitt började. Tidigare skrevs allt skriftligt arbete för hand – så på sätt och vis var varje person’s handstil hans eget personliga typsnitt. Men det fanns inget sätt att standardisera typsnittsdesignen förrän de skrevs ut i rörliga typsnitt och användes för att trycka tusentals identiska kopior av böcker, tidningar och andra dokument. År 1470 uppfann Nicolas Jensen Roman Type, ett typsnitt inspirerat av de skyltar som användes på gamla romerska byggnader. Och 1501 gav Aldus Manutius världen ett typsnitt som vi fortfarande använder idag: kursiv stil.
I dag har du betydligt fler alternativ. Du kan göra ditt typsnitt fetare, du kan understryka det med en snabb tangentbordsgenväg, du kan göra det så stort eller litet som du vill och viktigast av allt är att du har tusentals olika typsnitt att ladda ner och använda. I många fall är de gratis.
Logotyper har en längre historia än typsnitt. På medeltiden identifierade sig adelsfamiljerna med vapensköldar. Ett vapen visade designelement som färgställningar, mönster, ibland djurfigurer och text, till exempel familjens motto och/eller stridsrop. Ett vapen identifierade omedelbart den person som bar det som en del av den familj som var förknippad med symbolen, vilket gjorde dem till ett av de första exemplen på branding.
Vidare under medeltiden tog logotyper och varumärkesbyggande som koncept fart när den engelske kungen Richard II antog en lag som krävde att alla ölbryggerier skulle identifiera sig själva som sådana med iögonfallande skyltar. På sina skyltar började krogarna lägga till heraldiskt inspirerade bilder som hjälpte törstiga kunder att hitta och identifiera dem. Kom ihåg att de flesta människor i det medeltida Europa var analfabeter – och det fanns inga telefoner. Om du ville träffa din vän för en drink på krogen var det enklaste sättet att se till att ni hamnade på samma krog att komma överens om att träffas vid en specifik krogskylt, som till exempel Green Dragon-krogen eller Boar and Cock Pub.
Dessa tidiga logotyper förlitade sig på bilder och färgscheman för att identifiera sina varumärken, och dagens logotyper är inte annorlunda. Men dagens logotyper har ett annat verktyg i sin arsenal: typsnitt. Så du kan kombinera din drakmaskot med text som ser ut att brinna eller rama in den geometriska logotypen för din exklusiva salong med ett tunt, elegant seriffenomen. Riktig på att se dina teckensnittsalternativ?
Serif-teckensnitt
Seriffen är de där små ränderna i ändarna och hörnen på bokstäverna i vissa typsnitt. Ett par av de mest kända serifteckensnitten är Butler, Times New Roman, Georgia, Trajan Pro och Baskerville. Ta en titt på några kända varumärken som använder serifteckensnitt och fundera på hur du uppfattar dessa varumärken.
Det är otroligt hur några små nubbar kan få ett typsnitt att kännas elegant, eller hur? Serif-typsnitt är det bästa valet för varumärken som känns polerade, exklusiva och för många gammaldags. Det är typsnittet för tidlösa, klassiska varumärken och varumärken som vill kommunicera att de är det smarta, sofistikerade valet.
Sans Serif Fonts
Som namnet antyder är sans serif-teckensnitt typsnitt som inte har serifer. I vissa fall har ett typsnitt en serif och en seriflös version, som Liberation.
.
Som serif-typsnitt är ett bra val för traditionella, polerade och tidlösa varumärken är seriffria typsnitt bättre lämpade för moderna, progressiva varumärken. Om du är ett tekniskt företag eller en klädbutik med inriktning på ungdomar kan du överväga att välja ett seriffritt typsnitt. Om du är ett varumärke som är känt för att underskrida konkurrenterna och erbjuda service utan krusiduller, är seriefria typsnitt i allmänhet det bästa alternativet. Futura, Eras bold, Helvetica, Arial och Oldsans Black är kanske de mest kända seriefria teckensnitten.
Handskriftsinspirerade typsnitt
Som namnet antyder är handskriftsinspirerade typsnitt typsnitt som ser ut som om de skrivits för hand. Handskriftsinspirerade typsnitt är ett utmärkt val för alla varumärken som har en organisk, hemodlad känsla. De är också ett effektivt sätt att visa världen att oavsett hur stort ditt företag är så får allt du gör din personliga prägel.
Handskriftsinspirerade typsnitt finns i många olika stilar, där vissa ser ut som fantasifulla manuskript och andra som en lugn anteckning på ett klisterblock. Precis som man kan se mycket om en person genom hennes personliga handstil kan världen se mycket om ditt varumärke genom den typ av handskriftsinspirerat typsnitt som du väljer. Kända handskrivna typsnitt är bland annat Calling heart, Qlassik Bold, Androgyne, Tibitha och Sweaty.
Fet (och inte så fet) typsnitt
Är du ett djärvt varumärke som är i ditt ansikte? Ja? Då kan du skrika ut ditt budskap över stratosfären med ett BOLD typsnitt.
Ett tjockt, fet stil visar världen att ditt varumärke är en kraft att räkna med. Du tar plats, du backar inte. Ett tjockt typsnitt är det idealiska valet för alla varumärken med hög energi och hög intensitet, som en rockanläggning, en zipline-bana, en personlig tränare eller till och med ett sortiment av kryddiga snacks. Typsnitt som Gotham Black, Cunia, Oswald, Cornerstone gör susen!
Det betyder inte nödvändigtvis att du är aggressiv, men att du inte låter dig knuffas runt och att du inte kan ignoreras. Tänk däremot på vad ett tunt och ojämnt typsnitt säger om varumärket som väljer det.
Ett tunt typsnitt känns lugnare, tystare, men inte nödvändigtvis mindre kraftfullt. Det beror på att typsnittsdesignen är nyanserad, och varje till synes litet designelement – som hur bokstävernas vikt är fördelad, om typsnittet har serifer eller inte, och om bokstäverna är kantiga eller rundade – kan kommunicera en aspekt av ditt varumärke till de människor som tittar på det.
Spirerade typsnitt från förr i tiden
Om du är ett retroinspirerat varumärke, till exempel en återförsäljare av vintagekläder eller en historisk återskapande grupp, är ett vintageinspirerat typsnitt det rätta valet för dig.
Vintage typsnitt är dock inte bara för vintagevarumärken. De är ett effektivt val för alla varumärken som vill betona att de gör saker på det gamla sättet. Genom att använda ett vintageinspirerat typsnitt kan du skapa en känsla av förtroende för ditt varumärke och få det att kännas som det etablerade, pålitliga valet.
Låt oss säga att du är en leveranstjänst. Med ett typsnitt som ser gammaldags ut visar du på ett subtilt sätt de potentiella kunderna att när de bokar en bil hos dig kan de förvänta sig högkvalitativ, gammaldags kundservice. Om kundtjänsten faktiskt var bättre förr eller inte är irrelevant här – om dina kunder tror att den var det, och du kommunicerar till dem att du har gammaldags värderingar som att tillhandahålla snabb och artig service, kommer kunder som söker den typen av upplevelse att komma till dig istället för till ett varumärke som inte ger samma löfte.
Vintageinspirerade typsnitt är också ett roligt val för nyckfulla varumärken, särskilt de som har en kitschig, campy känsla.
Novelty Fonts
Och så finns det teckensnitt som bara är roliga. Det är teckensnitten som är udda, konstiga, okonventionella och inte alls liknar något annat teckensnitt. Att inte se ut som andra typsnitt är inget fel här, det är en funktion.
Om du har ett superunikt varumärke kan du låta din freakflagga vaja med ett superunikt typsnitt. Du kanske till och med vill investera i ett eget typsnitt så att du är det enda varumärket som använder det typsnitt du har.
Och tro inte att ditt varumärke måste vara superfräscht för att du ska kunna använda ett nytt typsnitt. Alla märken som är nyckfulla och roliga kan använda ett lekfullt eller knasigt typsnitt för att kommunicera att de inte tar livet på alltför stort allvar.
Hitta rätt typsnitt för din logotyp
När du har en klar uppfattning om exakt vem du är som varumärke är det lätt att välja det perfekta teckensnittet för din logotyp.
Men vad händer om de nyckelord som beskriver ditt varumärke inte faller in i en enda kategori? Du är inte ensam – varje varumärke har sin egen unika blandning av egenskaper, så det är fullt möjligt att vara lekfull och sofistikerad eller lyxig och fokuserad på att leverera ett stort värde. Hitta ett typsnitt som kombinerar alla aspekter av ditt varumärke i ett typsnitt.
Till exempel: låt oss säga att du är en progressivt tänkande kedja av hälsokostbutiker som använder sig av traditionella metoder för att odla, konservera och lagra produkter. Tänk dig en ekologisk livsmedelsbutik som har alla frukter och grönsaker lösa i behållare för att minska plastavfallet och som erbjuder spridda och konserverade produkter i små partier i burkar och glasburkar. Det perfekta teckensnittet för det varumärket kan vara ett seriflöst, handskriftsinspirerat teckensnitt som Lemon Yellow Sun eller Norquay.
Dessa typsnitt kan hittas i databaser på nätet som dafont.com eller 1001fonts.com. I vissa fall måste du köpa en licens för att använda ett typsnitt eller få tillstånd från dess skapare.
Hur man använder typsnitt för att skapa logotyper
Inte alla logotyper är text tillsammans med en bild. Vissa är bara företagets namn eller initialer. Denna typ av logotyp kallas wordmark-logotyp, och den mest kända är förmodligen Disney-logotypen.
Det finns många anledningar till varför varumärken väljer ordmärkeslogotyper. Ett vanligt skäl är att varumärket har ett distinkt namn och vill sätta det namnet i förgrunden i sitt varumärkesarbete. Detta är också en vanlig varumärkesstrategi för varumärken som är på väg uppåt, eftersom att göra varumärkets namn till fokus för deras logotyper är ett snabbt sätt att göra deras namn igenkännbara och (helst) göra deras nystartade företag till kända namn.
Med en ordmärkeslogotyp är det viktigaste valet du gör när det gäller designen vilket typsnitt du använder. Anledningen är enkel – din logotyp är helt och hållet text, så det finns ingen bild som kan bära den om ditt typsnitt är svagt. Här är några viktiga punkter att tänka på när du väljer typsnitt:
• Var uppmärksam på ett typsnitts kerning, dvs. det utrymme som finns mellan bokstäverna. Vissa typsnitt har väldigt lite utrymme mellan bokstäverna, vilket kan göra dem svåra att läsa
• Tänk på vilka former som bäst beskriver ditt varumärke. Precis som färg och typsnitt kommunicerar formerna i din logotyp din varumärkespersonlighet. Cirklar och andra rundade former kommunicerar ett vänligare, mjukare varumärke medan kvadrater och kantiga former kommunicerar en mer konservativ, mer distanserad persona. Titta på formerna på bokstäverna i varje teckensnitt du överväger för att avgöra vilka som passar bra för ditt varumärke
• Typsnittet måste vara läsbart i de storlekar du planerar att använda det. Testa detta genom att välja ett typsnitt och sedan öka och minska dess storlek för att se vid vilken punkt det blir svårt att läsa. Generellt sett är tunnare och mer invecklade typsnitt svåra att läsa i små storlekar, medan tjockare och tryckta typsnitt förblir läsbara när de är mindre stora
.
Det är väldigt enkelt att testa typsnitt för att se hur de ser ut med ditt varumärke. Om du använder en logotyptillverkare som Logogenie’s skriver du bara in ditt varumärkesnamn i verktyget och väljer från rullgardinslistan med typsnitt. Du kan till och med lägga till två textblock till din logotyp i arbete samtidigt och jämföra de olika typsnitten för ditt varumärke’s namn sida vid sida. Logogenie’s logotyptillverkare ger dig också möjlighet att öka eller minska storleken på ditt typsnitt och att öka eller minska utrymmet mellan varje bokstav, vilket ger dig kontroll över ditt typsnitt’s kerning.
Gör ditt budskap tydligt med rätt typsnitt
Är du redo att hitta det perfekta teckensnittet för ditt varumärke? Ta en titt på någon av teckensnittsdatabaserna online för att hitta det typsnitt som perfekt kombinerar allt som gör ditt varumärke unikt. Det’är också en bra idé att ta en titt på de typsnitt som märken som liknar ditt märke använder. Begränsa dig inte till dina konkurrenter, utan ta en titt på alla varumärken som har liknande värderingar som ditt för att se hur de använder typsnitt för att kommunicera vem de är och vad de handlar om.
Underskatta inte heller din grafiska designer som kan hjälpa dig att välja rätt typsnitt. Som professionell designer har de erfarenhet av att matcha varumärken med typsnitt och uttrycka sina kunders varumärkespersonligheter genom val av visuell design.
Men vad händer om du’inte arbetar med en grafisk designer?
Och om du inte har tid att gå igenom databaser med typsnitt för att hitta det perfekta typsnittet bland de tusentals typsnitt som finns där?
Logogenie’s har allt du behöver. I vår superenkla logotyptillverkare har vi massor av olika typsnitt att välja mellan. Oavsett om du är ett elegant varumärke som behöver ett typsnitt som Trajan Pro eller om du är ett supermodernt teknikföretag som passar bättre med ett typsnitt som Protos eller Quantum, har vi allt på ett och samma ställe, och vårt verktyg gör det enkelt att prova din text i så många olika typsnitt som du vill se.
Kolla in vår logotyptillverkare nu för att se alla typsnitt som du kan välja mellan när du gör en logotyp hos oss. Vi gör det enkelt för vem som helst att skapa en professionell logotyp från sin telefon eller sitt skrivbord, ingen erfarenhet av grafisk design krävs. Vänta inte – kom igång med ditt varumärke’s nya logotyp idag.