Börja utforma din logotyp

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

Publicerad: 2021-07-21

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att få kunder, utan kan även lösa många av dina affärsproblem.  

En framgångsrik marknadsföringsstrategi gör det möjligt för dig att få klarhet mot ditt mål; den gör det möjligt för teamet att fokusera på det målet och gör samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hinder som ett byggföretag står inför i en mättad bransch. Det är därför vi ger dig de fem bästa marknadsföringsstrategierna för ett byggföretag som kommer att förändra spelet helt och hållet.

Reklam på nätet

Digitalt material 

 

I den digitala tidsåldern behöver företagen en närvaro på nätet för att kunna blomstra. Oavsett om du är ett byggföretag eller ett enmanslag kan en onlineplattform hjälpa dig att starta och expandera din verksamhet exponentiellt. Med tanke på hur världen har blivit uppkopplad kommer din frånvaro från det digitala samhället bara att påverka dig och ditt företag. 

Ett av de bästa sätten att bli digital med ditt företag är att lansera en egen webbplats. En professionell webbplatsutvecklare kan hjälpa dig att utforma den perfekta webbplatsen för att etablera ditt företag på nätet. Se till att alla viktiga aspekter av ditt företag finns med på webbplatsen. Att investera i design och innehåll kommer också att bidra till att engagera fler kunder. 

Webbplatsen kommer inte bara att tjäna syftet att bli upptäckt, utan den kommer också att förmedla mer information om ditt företag, din arbetsmoral, ditt tidigare arbete och dina kontaktuppgifter. Den kommer att göra det möjligt för potentiella kunder att komma i kontakt med dig och lämna sina frågor eller meddelanden till dig också.

Branding för företag

 

Rebranding av ditt företag 

 

En viktig marknadsföringsstrategi är att skapa ett varumärke som ger resonans med din målgrupp. När du påbörjar en marknadsföringskampanj för ditt byggföretag är det obligatoriskt att byta varumärke för ditt företag. 

Genom att skapa ett professionellt varumärke för ditt företag kan både din målgrupp och sökmotorer betrakta dig som ett professionellt och trovärdigt företag. Företag med större trovärdighet kommer följaktligen att få högre exponering på nätet. 
 
Den viktigaste delen av ett varumärke är dess ansikte – logotypen. Logotypen som du utformar för ditt varumärke kommer att representera ditt företag över hela internet. Därför bör det första steget vara att rebranda med en logotyp. Du kan anlita grafiska formgivare för att skapa en professionell logotyp för ditt företag, eller så kan du använda en logotypgenerator online för att skapa en professionell logotyp på nolltid. 
När du väl har en logotyp kan du gå vidare till banderoller, flygblad, reklamskyltar och visitkort för att nå ut till fler människor och verka mer professionell. 

Target marketing

 

Investera i marknadsföring via sociala medier 

 

Nu när du är online och har ett professionellt utformat varumärke måste du låta människor veta att du är här och redo att hjälpa dem. I en fysisk miljö skulle du använda skyltar för att leda människor till ditt företag.

Den digitala motsvarigheten till detta marknadsföringstrick är marknadsföring i sociala medier. Det finns många sociala medieplattformar som man kan använda. Så hur tar du reda på var din digitala marknadsföringskampanj börjar?

Gör lite forskning om din målgrupp. Var tror du att din målgrupp håller till? Är det Facebook? Twitter? LinkedIn? 
Det bästa knepet för att ta över sociala medier är att investera i 3-4 trendiga sociala medieplattformar. Du kan använda dig av Facebook Ads eller Instagram Ads för att marknadsföra ditt företag på nätet. Du kan också använda Snapchat, Twitter eller Pinterest för att leda människor till din webbplats. Allt marknadsföringsinnehåll måste dock vara kreativt och ska få din publik att kolla in ditt företag. 

Marknadsföring med partners

 

Marknadsföring med partner 

 

En av de bästa marknadsföringsstrategierna för att nå en större publik är att samarbeta med ett annat varumärke som liknar ditt och marknadsföra varandras produkter eller tjänster för att ge dina kunder en fruktbar kombination. 

När du samarbetar med ett nytt företag får du extra exponering och exponerar dig för en helt ny målgrupp. Se till att företaget du samarbetar med inte är en direkt rival, eftersom det inte skulle fungera för något av varumärkena. Du kan ge exklusiva rabatter till din partners kunder, eller så kan du slå ihop dina tjänster för att ge dem något användbart. 
Ett utmärkt exempel på detta är att samarbeta med ett måleriföretag. Medan du sköter byggandet för dina kunder kan din partner ta sig an de målarjobb som finns tillgängliga där. Du måste se till att din partner har en betydande publik för att du ska kunna dra nytta av det. 
 

Skapa en blogg

Skapa en blogg

 

Det kan tyckas ovanligt att ha en byggblogg, men det är allt annat än det. Precis som alla andra företag och branscher bör även ett byggföretag ha en blogg. En blogg hjälper dig att engagera din målgrupp samtidigt som du förmedlar din yrkeskunskap gratis. 

När din målgrupp söker på internet efter triviala tips relaterade till byggbranschen och din blogg dyker upp, innebär det att du kanske tjänar en lead. Om läsaren går igenom ditt innehåll och gillar det, är det troligt att de kommer att bli ännu mer intresserade av dina tjänster och din expertis. 

Du kan lägga upp artiklar och bloggar och korta DIY-videor för att engagera din publik och låta dem veta att du är en professionell person som vet vad de gör. 

Ett väl genomarbetat innehåll på din blogg bidrar också till att din webbplats rankas högre i sökmotorerna, så att människor lätt kan hitta den.     


Slutsats

 

Ett byggföretag behöver en professionell marknadsföringsplan och marknadsföringsstrategier lika mycket som alla andra företag. Att kunna marknadsföra sitt företag på ett framgångsrikt sätt är verkligen berömvärt. Vi har gett några exempel på framgångsrika marknadsföringsstrategier som kan hjälpa dig att starta och expandera ditt byggföretag.

Vårt fokus har främst legat på digitala medier eftersom det är där människor spenderar en stor del av sin tid nuförtiden. Även om du bör ta hand om fysiska marknadsföringsstrategier kommer de tips som nämns ovan att hjälpa dig att skapa en stark grund för ditt byggföretag, vilket kommer att hjälpa dig att genomföra en framgångsrik fysisk marknadsföringskampanj. 

Behov av en logotyp för ditt företag? Varför inte designa den själv?

 

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget vem som helst kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg som logogenie. online logo design tool som logogenie. 

I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 

 

Logogenies logotyptillverkare


Vi’har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 

 


Välj helt enkelt den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

 

Huvudsakliga bilder
Företagets namn och slogan
Font och typografi
Färgschema
Text- och bildstorlekar
Text- och bildplacering
Hitta in nya ikoner
Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, bland annat träd med regnbågsblad, sköldar, böcker, examensmössor och mycket mer. 

 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en quick beginner’s guide to using Logogenie. Här förklaras alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur man redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur man fulländar sin typografi. 

Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som Logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 

Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 

 

Författarprofil



David Anderson är civilekonom med marknadsföring som huvudämne. Han har specialiserat sig på kommunikationsdesign och har hjälpt många varumärken att nå sina mål inom marknadskommunikation. Nu skriver han för frilansande kunder om ämnen som rör varumärkesdesign, visuell kommunikation och marknadsföring.  

 

Kolla in våra andra artiklar

x