Börja utforma din logotyp

7 SEO-tips för att utveckla ett online-företag

Publicerad: 2018-10-25

Google SEO tipsOm du försöker få igång din online-verksamhet, eller om du har varit med ett tag, vet du förmodligen redan hur viktigt det är att komma in framför ögonen på din målgrupp, och för att göra det måste du bli vän med sökmotorerna, så att säga. Med andra ord är SEO ett absolut måste, och vi tycker att det är ganska löjligt när vi stöter på innehåll som annonserar något bombastiskt som “SEO är död”.

 
Saken med SEO är att den ständigt förändras, och trots att Google introducerade RankBrain är den fortfarande inte tillräckligt smart för att avgöra vilka webbplatser som erbjuder hög kvalitet utan vår inblandning. Faktum är att den tittar på över 200 större och över 10 000 mindre rankningssignaler för att få anvisningar. Det är ett slags svar på din fråga om SEO är död eller inte. Om du fortfarande är osäker på om SEO är ett viktigt verktyg för ditt online-företag kan du läsa vår lista med sju skäl som visar att det är det mest relevanta sättet att utveckla ditt varumärke och företag.
 

1. SEO är inte på väg att försvinna inom kort

.


Vi’har redan nämnt att RankBrain tittar på över 10 000 signaler när de bestämmer var din webbplats ska placeras i sökresultaten, vilket är en ganska tydlig indikator på att SEO fortfarande är lika viktigt som någonsin. Detta gäller dubbelt så mycket för tre av de viktigaste signalerna, nämligen: högkvalitativt innehåll, backlinks från auktoritetswebbplatser och relevanta nyckelord.
 
Även ny teknik, som röstsökning, förlitar sig på nyckelord från användarna för att hitta ett företag eller en viss term. Sökmotorer, hur smarta de än är, kan fortfarande inte tolka mänskligt tal på samma sätt som människor gör, och tills det sker kommer SEO alltid att vara den bro som finns mellan maskiner och människor.
 

2. SEO är relativt billigt


Om inte ditt onlineföretag redan är enormt framgångsrikt känner du förmodligen att din budget redan är alltför tunn och du slits ofta mellan att investera i ditt företag eller spendera mer pengar på marknadsföring. Saken med marknadsföring är att det är ganska dyrt. SEO är å andra sidan mycket billigare, och om du gör det själv kan du spara massor av pengar, annars kan du om du inte har någon aning om hur du ska gå till väga alltid ta kontakt med ett SEO-företag.
 
Nu är det’s ROI lägre än PPC, men det’är fortfarande ganska bra. Sociala medier hjälper dig att engagera dina följare och öka ditt varumärkes image, men grunden för din närvaro på nätet bygger fortfarande på SEO. Detta är goda nyheter för företag som inte har mycket pengar att lägga på marknadsföring, åtminstone inte i början.

 

Begynna att utforma logotyp

 


3. SEO hjälper dig att få fler kunder


Det uppskattas att någonstans mellan 80 och 90 % av kunderna går online och tittar på användarrecensioner och produktspecifikationer online innan de bestämmer sig för att köpa, även om de är inne i butiken och tittar på produkten. Denna procentandel kommer bara att öka under de kommande åren, vilket innebär att du måste göra allt i din makt för att se till att din produkt eller tjänst är synlig på nätet. En SEO-process är fortfarande det bästa sättet att uppnå detta.

 
4. Lokal SEO och mobila sökningar ökar

.


Mobila sökningar har börjat dominera det digitala landskapet, och Google har reagerat därefter genom att införa mobile-first indexing. Detta har gjort det mer komplicerat för onlineföretag på ett sätt, eftersom de måste se till att deras webbplatser har responsiv design, men å andra sidan har det öppnat dörrar för vissa nya metoder och tekniker som kan hjälpa dem att få fler kunder, till exempel lokal SEO.
 

Google sökmotor

 
5. SEO är viktigt för en god användarupplevelse


Google är helt och hållet inriktad på bättre användarupplevelse, och det’är en av anledningarna till att de gynnar webbplatser och onlineföretag som har responsiv design, högkvalitativt innehåll, väldesignat användargränssnitt och så vidare. Allt detta är en del av SEO. Naturligtvis ska du alltid sträva efter att ge dina kunder den bästa möjliga upplevelsen, men i det här fallet måste du göra det, för ju bättre den är, desto högre blir din Google-ranking.


6. SEO har långvariga effekter


Om du har gjort din SEO på rätt sätt ska du vara beredd på att vänta innan du ser några verkliga resultat. Inom de första 12 månaderna kommer du dock att kunna se skillnaden. Ändå, varför ska du bry dig om det tar så lång tid? Därför att SEO är en långsiktig strategi och om du gör din SEO-läxa idag kommer ditt företag att uppleva de positiva effekterna av SEO i minst några år. Ju mer tid, ansträngning och pengar du lägger ner på SEO, desto bättre.

 
7. SEO görs också av dina konkurrenter


Du har förmodligen valt en lönsam nisch för ditt onlineföretag, och det’är smart, eftersom det finns pengar att tjäna där. Men det betyder också att det finns en hel del konkurrenter som slåss mot dig om samma målgrupp. I sådana fall kan även den minsta fördel tippa över till din fördel.
 
Du kan vara säker på att dina konkurrenter fördubblar sina satsningar på SEO, och om du inte gör det är du redan några steg efter dem. Men även om du förlitar dig på SEO för att öka ditt företags närvaro på nätet, kom ihåg att du bör behandla det som en kontinuerlig process, inte som en engångsfix. Endast då kan du förvänta dig att ligga före dina konkurrenter.
 

Slutsats


Närvaro på nätet är allt när det gäller ditt onlineföretag, och det enda sättet att se till att dina produkter ses av din målgrupp är SEO. Det hjälper dig inte bara att få en bättre ranking, utan gör det också möjligt för dig att ge en bättre användarupplevelse, vilket definitivt kommer att uppskattas av potentiella kunder.

 

Begynna att utforma logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att få kunder, utan kan även lösa många av dina affärsproblem.   En framgångsrik marknadsföringsstrategi gör det möjligt för dig att få klarhet mot ditt mål; den gör det möjligt för teamet att fokusera på det målet och gör samordningen enklare. Dessutom hjälpe...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det går inte att förneka. Våra skärmar blir allt mindre och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den utbredda användningen av smartphones och surfplattor har skapat nya värdefulla kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att det inte längre går att använda sig av en enda storlek som passar alla när...

Läs mer
Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du’arbetar med grafik kommer du’med största sannolikhet att någon gång arbeta i Photoshop. Adobe Photoshop är kanske det mest kända och populära programmet för grafisk design i världen och har därför varit branschledande i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig använda. Eller att det är intuitivt att använda det. Många formgivare råkar ut för problem när ...

Läs mer
Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att sätta in logotypen på din webbplats, i sociala medier och i annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte göra det där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS word....

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x