Om du försöker få igång din online-verksamhet, eller om du har varit med ett tag, vet du förmodligen redan hur viktigt det är att komma in framför ögonen på din målgrupp, och för att göra det måste du bli vän med sökmotorerna, så att säga. Med andra ord är SEO ett absolut måste, och vi tycker att det är ganska löjligt när vi stöter på innehåll som annonserar något bombastiskt som “SEO är död”.
Saken med SEO är att den ständigt förändras, och trots att Google introducerade RankBrain är den fortfarande inte tillräckligt smart för att avgöra vilka webbplatser som erbjuder hög kvalitet utan vår inblandning. Faktum är att den tittar på över 200 större och över 10 000 mindre rankningssignaler för att få anvisningar. Det är ett slags svar på din fråga om SEO är död eller inte. Om du fortfarande är osäker på om SEO är ett viktigt verktyg för ditt online-företag kan du läsa vår lista med sju skäl som visar att det är det mest relevanta sättet att utveckla ditt varumärke och företag.
1. SEO är inte på väg att försvinna inom kort
.
Vi’har redan nämnt att RankBrain tittar på över 10 000 signaler när de bestämmer var din webbplats ska placeras i sökresultaten, vilket är en ganska tydlig indikator på att SEO fortfarande är lika viktigt som någonsin. Detta gäller dubbelt så mycket för tre av de viktigaste signalerna, nämligen: högkvalitativt innehåll, backlinks från auktoritetswebbplatser och relevanta nyckelord.
Även ny teknik, som röstsökning, förlitar sig på nyckelord från användarna för att hitta ett företag eller en viss term. Sökmotorer, hur smarta de än är, kan fortfarande inte tolka mänskligt tal på samma sätt som människor gör, och tills det sker kommer SEO alltid att vara den bro som finns mellan maskiner och människor.
2. SEO är relativt billigt
Om inte ditt onlineföretag redan är enormt framgångsrikt känner du förmodligen att din budget redan är alltför tunn och du slits ofta mellan att investera i ditt företag eller spendera mer pengar på marknadsföring. Saken med marknadsföring är att det är ganska dyrt. SEO är å andra sidan mycket billigare, och om du gör det själv kan du spara massor av pengar, annars kan du om du inte har någon aning om hur du ska gå till väga alltid ta kontakt med ett SEO-företag.
Nu är det’s ROI lägre än PPC, men det’är fortfarande ganska bra. Sociala medier hjälper dig att engagera dina följare och öka ditt varumärkes image, men grunden för din närvaro på nätet bygger fortfarande på SEO. Detta är goda nyheter för företag som inte har mycket pengar att lägga på marknadsföring, åtminstone inte i början.
3. SEO hjälper dig att få fler kunder
Det uppskattas att någonstans mellan 80 och 90 % av kunderna går online och tittar på användarrecensioner och produktspecifikationer online innan de bestämmer sig för att köpa, även om de är inne i butiken och tittar på produkten. Denna procentandel kommer bara att öka under de kommande åren, vilket innebär att du måste göra allt i din makt för att se till att din produkt eller tjänst är synlig på nätet. En SEO-process är fortfarande det bästa sättet att uppnå detta.
4. Lokal SEO och mobila sökningar ökar
.
Mobila sökningar har börjat dominera det digitala landskapet, och Google har reagerat därefter genom att införa mobile-first indexing. Detta har gjort det mer komplicerat för onlineföretag på ett sätt, eftersom de måste se till att deras webbplatser har responsiv design, men å andra sidan har det öppnat dörrar för vissa nya metoder och tekniker som kan hjälpa dem att få fler kunder, till exempel lokal SEO.
5. SEO är viktigt för en god användarupplevelse
Google är helt och hållet inriktad på bättre användarupplevelse, och det’är en av anledningarna till att de gynnar webbplatser och onlineföretag som har responsiv design, högkvalitativt innehåll, väldesignat användargränssnitt och så vidare. Allt detta är en del av SEO. Naturligtvis ska du alltid sträva efter att ge dina kunder den bästa möjliga upplevelsen, men i det här fallet måste du göra det, för ju bättre den är, desto högre blir din Google-ranking.
6. SEO har långvariga effekter
Om du har gjort din SEO på rätt sätt ska du vara beredd på att vänta innan du ser några verkliga resultat. Inom de första 12 månaderna kommer du dock att kunna se skillnaden. Ändå, varför ska du bry dig om det tar så lång tid? Därför att SEO är en långsiktig strategi och om du gör din SEO-läxa idag kommer ditt företag att uppleva de positiva effekterna av SEO i minst några år. Ju mer tid, ansträngning och pengar du lägger ner på SEO, desto bättre.
7. SEO görs också av dina konkurrenter
Du har förmodligen valt en lönsam nisch för ditt onlineföretag, och det’är smart, eftersom det finns pengar att tjäna där. Men det betyder också att det finns en hel del konkurrenter som slåss mot dig om samma målgrupp. I sådana fall kan även den minsta fördel tippa över till din fördel.
Du kan vara säker på att dina konkurrenter fördubblar sina satsningar på SEO, och om du inte gör det är du redan några steg efter dem. Men även om du förlitar dig på SEO för att öka ditt företags närvaro på nätet, kom ihåg att du bör behandla det som en kontinuerlig process, inte som en engångsfix. Endast då kan du förvänta dig att ligga före dina konkurrenter.
Slutsats
Närvaro på nätet är allt när det gäller ditt onlineföretag, och det enda sättet att se till att dina produkter ses av din målgrupp är SEO. Det hjälper dig inte bara att få en bättre ranking, utan gör det också möjligt för dig att ge en bättre användarupplevelse, vilket definitivt kommer att uppskattas av potentiella kunder.