Börja utforma din logotyp

10 bästa transportlogotyper som kan inspirera dig till din egen design

Publicerad: 2021-01-25

Vid nÃ¥gon tidpunkt behöver alla en transporttjänst. Oavsett om de skickar kommersiella varor till ett annat land eller levererar mormors födelsedagspresent till nästa stad, tillhandahÃ¥ller transportföretag en välbehövlig tjänst som vi alla behöver. Det är en av anledningarna till att transportlogotyper är sÃ¥ viktiga — alla som ser dem är potentiella kunder. 

SÃ¥ vad gör en bra transportlogotyp till en bra logotyp? Och hur kan du utforma en själv? I den här guiden förklarar vi allt du behöver veta för att designa din egen transportlogotyp. LÃ¥t’oss börja med en djupgÃ¥ende titt pÃ¥ de 10 bästa transportlogotyperna sÃ¥ att du vet vart du ska.

 

1. FedEx logotyp Design

 

Fedex logotypdesign

 

FedEx logotyp är lite av en legend bland logotypdesigners. För det första är alla grunderna väl hanterade: typografin är tydlig och fet, bokstäverna är smart placerade för att spara utrymme, blått och guld är en av de bästa färgkombinationerna för logotyper, osv. Dessa gör det till en bra logotyp, men det som gör det till en fantastisk logotyp är lite mer subtilt, nästan en hemlighet: pilen mellan det andra E och X.

Denna pil fungerar pÃ¥ mÃ¥nga olika nivÃ¥er. Till att börja med stannar glädjen som betraktaren känner när han eller hon upptäcker den kvar hos honom eller henne varje gÃ¥ng han eller hon ser logotypen. Det är en gÃ¥va som fortsätter att ge. Det’finns ocksÃ¥ den subliminala nyansen — pilen representerar rörelse för transport. Allt som allt kan ett pÃ¥skägg i din logotyp öka trivseln, minnet och kommunikationen.

 

2. UPS Logotyp Design

Ups logo design

FedEx-konkurrenten UPS har ocksÃ¥ en inspirerande logotyp, men av andra skäl. Först finns det’färgschemat. Som vi förklarade i vÃ¥r varumärkesguide om the meanings of colors representerar brunt pÃ¥litlighet (som ett robust träd eller marken under vÃ¥ra fötter), medan gult representerar vänlighet och munterhet. Som ett företag som du anförtror dina personliga föremÃ¥l är dessa uppfattningar värdefulla i transportbranschen. 

DÃ¥ finns’sköldformen, som symboliserar skydd och styrka — en annan viktig egenskap i ett transportvarumärke. Lägg därtill den uppriktiga bokstaven och de dynamiska kurvorna i toppen för att skapa stil, och du har ett bra exempel pÃ¥ de bästa transportlogotyperna.

 

3. MSC Logo Design

Msc logo design


Mediterranean Shipping Company (MSC) är inte lika känt som FedEx eller UPS, men sysslar mest med frakttransporter pÃ¥ vatten. Hur kan vi vara säkra? VÃ¥gorna i logotypen är ett tydligt tecken, och även personer som ser den för första gÃ¥ngen kan gissa sig till vilken bransch de är verksamma inom. SÃ¥dana bilder kan vara en bra signal och en pÃ¥minnelse för människor om man inte är välkänd. 

Likt UPS använder MSC en bokstavslogotyp för att visa sina varumärkesinitialer. Även de använder gult för vänlighet, men parar det med ett mer självsäkert svart. Färgen svart kan vara lite kraftfull, sÃ¥ de valde smÃ¥ bokstäver som ett sätt att verka mer lättsamma. 

 

4. Hapag-Lloyd Logotyp Design

 

Hapag lloyds logotyp

 

Hapag-Lloyds transportlogotyp visar pÃ¥ en vanlig designteknik som kan användas i alla branscher: att kombinera namnets initialer pÃ¥ ett kreativt och minnesvärt sätt. I det här fallet är L:et lite dolt, men det bidrar till det roliga, som FedEx-pilen. 

Färgen blå representerar förtroende, och i mörkare nyanser som denna även kompetens och skicklighet. Detta spelar in på det förtroende som är förknippat med transportbranschen och att överlämna sina ägodelar.

 

5. DHL Logotyp Design

Dhl logo design

DHL visar upp en teknik som är vanlig i best travel logos, och av samma anledning: de upprepade parallella linjerna lurar ögat pÃ¥ ett sätt som tyder pÃ¥ rörelse. Detta är en designtaktik som ofta används i serier och tecknade serier för att fÃ¥ statiska bilder att verka livligare — perfekt för ett transportföretag som alltid är i rörelse! 

DHL fördjupar detta tema genom att lägga till en horisontell linje genom sin lettermark-logotyp, pÃ¥ ett sätt som är intressant och lämnar ett intryck. Den här typen av unik stil är bra ledtrÃ¥dar och fungerar bra för att skilja din logotyp frÃ¥n alla andra. 

Det är också värt att notera färgerna: gult igen för vänlighet, men också rött för brådska. Rött är ett vanligt val inom transportbranschen för att visa kunderna att deras paket är viktiga.

 

6. Venture Logistics Logotyp Design

 

Design av Ventures logotyp

 

Medan DHL använder parallella linjer på ett konventionellt sätt tar Venture Logistics dem till en helt ny nivå. Vertikala och snedställda linjer ger fortfarande en känsla av rörelse, men som vi förklarar i vår guide on using shapes to designs logos, ändrar riktningen betydelsen. Horisontella linjer antyder stabilitet och att man är jordad, medan vertikala linjer antyder framgång och välstånd.

Det som är intressant med Venture Logistics logotyp är designen, det är inte bara en linje eller ens tre parallella linjer, utan det finns tomma utrymmen som är inskurna i dem för att ge ett intryck av hjul och djup. Den röda färgen ger Ã¥terigen en känsla av brÃ¥dska för att försäkra kunderna om att deras paket är i goda händer. 

 

7. Hutt Logo Design

Hutt logo design
 

Hutt Trucking Company har en enkel logotyp, men ändÃ¥ effektiv. den är mer abstrakt, utan nÃ¥gon tydlig symbolik, men formerna talar sitt tydliga sprÃ¥k. Den raka, blockiga och kantiga designen betecknar alla styrka och säkerhet — inga kurvor eller ens lutningar för att mjuka upp det.  

Vi ser ocksÃ¥ tvÃ¥ Ã¥terkommande färger, rött och svart. Det är de tvÃ¥ kraftfullaste färgerna vi har att arbeta med, och att kombinera dem ger ett intryck av makt och dominans. Det’är inte ett färgschema som passar alla varumärken — det’är kontraintuitivt om du’gÃ¥r för vänligt och avslappnat — men det hjälper till att ge kunderna en viss trygghet i transportbranschen.

 

8. XPO Logistics Logotyp Design

Xpo logistics logo design

XPO Logistics är en ganska enkel logotyp, men ett bra exempel pÃ¥ att man inte behöver nÃ¥gra flashiga bilder för att göra en bra transportlogotyp. Det första man lägger märke till är färgerna: rött och svart, för samma effekt som Hutt. 

Men när man tittar närmare märker man att det händer mycket med typografin. Utrymmet mellan bokstäverna är nästan obefintligt, vilket komprimerar logotypen sÃ¥ att den’inte blir för stor. Teckenstilen är ocksÃ¥ minimalistisk: utan serifer och inga punkter i I. T:et är ocksÃ¥ stiliserat med en skarp spets för att öka minnesbarheten, en teknik som vi först beskrev i vÃ¥r 10 bästa tekniska logotyper. 

 

9. Lineage Logotyp Design

Lineage logo design

Lineage avviker frÃ¥n traditionerna för andra transportlogotyper, men det gör att det sticker ut. Det är till exempel den enda logotypen pÃ¥ vÃ¥r lista som använder grönt, för att inte tala om att den är den enda som använder ett serif-typsnitt. Dessa egenheter hjälper Lineage att skilja sig frÃ¥n flocken, en viktig uppgift för alla logotyper. 

Hur som helst följer Lineage ändÃ¥ vissa konventioner, som den sköldformade logotypen. Precis som UPS antyder skölden att de’skyddar dina varor under transporten. Men den verkliga höjdpunkten i den här logotypen är hur triangelmönstret smälter samman med olika färgnyanser — denna konstnärliga touch stannar kvar hos dig. 

 

10. Maersk Logotyp Design

Maersk logo design

Slutligen har vi Maersk, vars logotyp är helt enkel. Generellt sett gör stjärnor bra logotyper för alla branscher — den ständiga riktningsförändringen gör den rolig och finurlig, medan de skarpa punkterna och raka linjerna ger den en viss auktoritet och energi. 

Maersk använder en ljus nyans av blÃ¥tt för att visa tillit och välkomnande, men den blockiga, raka uthyrningen i en djärv svart kompenserar genom att lägga till lite allvar. Du’kommer ocksÃ¥ att lägga märke till det kombinerade A och E, samma behandling som XPO Logistics gav sitt T för att göra sin logotyp mer minnesvärd. 

 

3 experttips för att utforma din transportlogotyp

 

Nu när du har sett de effektiva teknikerna i praktiken kan vi gÃ¥ djupt in pÃ¥ vad du kan ta med dig frÃ¥n de 10 bästa transportlogotyperna. Ha de tre tipsen nedan i Ã¥tanke när du utformar din egen transportlogotyp. 

 

1. Använd färger för att dämpa rädslor

 

Transportbranschen kan vara skrämmande frÃ¥n kundens sida — du överlämnar i princip din egendom och dina pengar till en främling och hoppas pÃ¥ det bästa. Just därför handlar sÃ¥ mycket av logotypdesignen inom transportsektorn om att visa styrka och dämpa rädslor. 

Ett av de säkraste sätten för din logotyp att ingjuta förtroende är att använda rätt färger. Om du vill vara pÃ¥litlig fungerar blÃ¥tt bäst; ljusare nyanser framstÃ¥r som avslappnade och inbjudande, medan mörkare nyanser antyder lämplighet. Om du vill visa att du är angelägen och alert är rött det bästa valet. Svart ger makt och auktoritet. Vänlighet, gul. 

 

2. Pålitliga former: Sköldar och fyrkanter

 

Färger är inte det enda verktyget för att kommunicera styrka i din logotyp. Vissa former — särskilt kvadrater, rektanglar och sköldar — ger automatiskt stabilitet och säkerhet. Skölden visar särskilt ditt engagemang för skydd, i det här fallet för att skydda dina kunders varor. 

Problemet med rektangulära former är att de kan framstÃ¥ som alltför formella eller stela. För att mildra detta kan du lägga till nÃ¥gra kurvor eller rundade hörn för att mildra de mer aggressiva elementen. Titta bara pÃ¥ toppen av UPSlogotypen eller sidorna pÃ¥ Lineage-logotypen, sÃ¥ ser du en liten krökning som gör att varumärkena verkar lite mer tillgängliga. 

 

3. Ange ditt namn

 

Med all respekt, transport är inte precis en rolig bransch. Det är därför transportlogotyper mÃ¥ste anstränga sig extra mycket för att bli ihÃ¥gkomna. Kunderna känner inte alltid den personliga kontakten som de gör med modelogotyper eller sports logos. 

Det är därför bra att ange ditt namn i logotypen, ofta med hjälp av en ordmärkeslogotyp (logotypbilden är en stiliserad version av ditt företagsnamn, som FedEx eller XPO Logistics) eller en monogramlogotyp (logotypbilden är initialerna till ditt företagsnamn, som UPS, MSC eller DHL. 

Var bara kreativ när det gäller den typografi du använder — det’är ett värdefullt tillfälle att visa upp din varumärkespersonlighet. Försök att ge en eller tvÃ¥ bokstäver en unik twist och använd en stil som passar den typ av varumärke du vill vara. 

 

Hur man utformar en transportlogotyp 

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingÃ¥r i en effektiv transportlogotyp är frÃ¥gan hur du gör en sÃ¥dan? I huvudsak har du tvÃ¥ alternativ: du kan anlita nÃ¥gon som designar den Ã¥t dig eller du kan designa den själv. BÃ¥da har sina egna fördelar och nackdelar, sÃ¥ lÃ¥t oss undersöka bÃ¥da individuellt. 

 

Hyra en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har en dÃ¥lig rykte för att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som kände att de blev lurade. Industristandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Och även om du har pengar att avvara kan det vara svÃ¥rt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

 

Logogenies logotyptillverkare

 

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ har tekniken numera utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett online logo design tool like logogenie. 

I vÃ¥r digitala era handlar designprogramvara mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 

 

Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ att hitta din mall är det första steget. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 


Det är bara att välja den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och anpassa dina val till: 

 

- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Storlekar på text och bilder
- Placering av text och bilder
- Lägg till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkammar, böcker, examensmössor med mera. 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide’s guide för att använda Logogenie. Här förklaras alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur man redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra och fulländar typografin. 

Med hjälp av en DIY-logotypframställare som Logogenie kan du skapa en logotyp pÃ¥ professionell nivÃ¥ pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för evigt. 

Och även om designmallen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners.

 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x