Hur utformar vi den perfekta logotypen? Det är högst osannolikt att skapa den på första försöket. Det krävs flera iterationer och försök innan kunden slutligen bestämmer sig för den slutgiltiga. Detta scenario är ganska typiskt i alla aspekter av livet. Framgång och misslyckande är två sidor av myntet. Vi har sett vår andel av båda och har utnyttjat erfarenheterna för att förbättra mänskligheten.
Det finns också exempel där fel design har lyckats fånga konsumenternas uppmärksamhet. Men vissa designer är helt enkelt fel, och det bör undvikas till varje pris. Dessa mönster kan fungera som en användbar inlärningsplattform för designgemenskapen.
Det enkla typsnittet
Det är ett vanligt misstag bland små och medelstora företag. Det är ganska naturligt för människor att anta att ett färgat typsnitt skulle kvalificera sig som en logotyp. De lyfter fram företagets fullständiga namn med ett konstnärligt typsnitt och tror att det ytbehandlar logotypens egenskaper. Denna okunskap kan vara skadlig i det långa loppet. Typsnittet som väljs för en logotypdesign görs utifrån målgruppen, varumärkesvisionen och produktportföljen. Ett djärvt typsnitt eller ett 3D-teckensnitt kommer aldrig att göra susen.
Den bokstavliga mnemotekniken
Minnestecken eller ikoner ger det roliga elementet till logodesign. De neutraliserar logotypens allvar och hjälper konsumenten att förstå logotypen på kortare tid. Denna mnemonik är i allmänhet skräddarsydd för att uppfylla varumärkets krav. Även om det finns specifika ikoner som är symboliska representationer av sektorerna finns det ingen fastställd regel om att de måste införlivas. Vissa företag använder den bokstavliga minnesanteckning som finns tillgänglig på nätet, och detta är en fullständig katastrof.
Börja designa din logotyp
Den udda anpassningen
Designbranschen har gärna välkomnat kaos i sitt arbete. Människor har lärt sig att uppskatta skönheten i det. Trots detta bör det vara ordnat kaos och det måste finnas en viss symmetri i det. Logotypdesignen skapas i ett horisontellt plan av en anledning. Det gör den lugnare att passa in i de olika kollateralerna. Konsumenten har ett bättre afflikt för logotypen när den är tilltalande och stressfri för ögat. Vertikal eller formlös inriktning är ett definitivt nej i denna bransch.
Bokstavsavståndet
Utrymmet mellan varje bokstav har en psykosomatisk betydelse som ligger gömd i det. Det har förmågan att uppmuntra eller avskräcka en läsare från att bygga upp en koppling till den. Detta är huvudanledningen till att vi känner oss avslappnade när vi läser vissa böcker medan vi känner oss stressade när vi läser andra. Samma logik gäller för bokstäverna i logotypen. Det är viktigt att upprätthålla enhetlighet med rätt mängd vitt utrymme. Detta kommer att förbättra läsbarhetsfaktorn och även göra den attraktiv för betraktarna. Ojämnt avstånd mellan bokstäverna bör undvikas till varje pris.
De hängande elementen
Det kan vara omöjligt att uppnå en perfekt rak linje när det gäller att skapa en anpassad logotyp. Det finns få överlappningar som vi inte kan undvika, och det ger mer värde åt hela helheten. Det måste finnas en synkronisering mellan varumärket's namn och ikonen. Om ikonen inte är placerad i harmoni med innehållet blir det en katastrof. Mnemoniken kan placeras antingen före eller efter varumärkesnamnet för bättre visualisering. Konnektivitet är viktigt när det gäller logotypdesign.
Den ojämna placeringen
Vad är den gemensamma faktorn som ses i alla betydelsefulla utformningar? Det finns en osynlig linje på vilken logotypen och minnesmärket är placerade. Denna linje behöver inte nödvändigtvis vara rak. Det kan vara en böjd linje eller till och med en cirkel. Den kan dock inte sättas i en slumpmässig ordning. Det kan vara förvirrande för betraktaren och störa samordningen när det används i andra material. Det är viktigt att upprätthålla en viss ordning i hela designen. Till och med logotyperna för de stora varumärkena har misslyckats på grund av denna ojämna placering.
De många ikonerna
En ikon som används i logotypdesignen är skräddarsydd för att uppfylla företagets individuella behov. Det kan finnas många element som används i skapandeprocessen. De förenas dock för att bilda en enda mnemonisk symbol som kommunicerar det avsedda budskapet. Användningen av dessa ikoner som enskilda element och användningen av mer än två mnemoniska element är ett klassiskt exempel på en dålig logotypdesign. Oavsett hur väl den är placerad uppnår den inte syftet.
Märkesordets placering
Taglinen är ett uttalande på en rad om varumärket’s vision. Den kan ingå som en del av logotypen, och dess placering spelar en avgörande roll för logotypens framgång. Den idealiska platsen för att placera taglinen skulle vara längst ner. Sidan är för liten för att få plats med innehållet, och toppen är inte rätt plats. Den bör alltid ligga under varumärket för att säkerställa korrekt synlighet.
Färgvalet
Färgen ger liv och värde åt logotypdesignen. Vanligtvis används två färger i logotypen utöver svart och vitt. Dessa två färger ska komplettera varandra och förstärka logotypdesignen. Nyanserna bör inte vara överväldigande eftersom det ökar stressen för ögat. Varumärken är kända för att använda en nyans för typsnittet och den andra för mnemonin. Även om det inte är förbjudet att använda flera färger är det inte rekommenderat. Denna användning kan störa varumärkets budskap och kan orsaka en betydande inverkan på materialet.
Slutsats
Logotypdesignen skapar det första intrycket av företaget. Den har makten att skapa eller bryta varumärkesbilden. Det finns viktiga regler för logotypdesign som du måste respektera. De flesta konsumenter uppskattar inte en bra logotypdesign. Däremot får dålig design kritik, och de kan skapa en negativ inverkan på produkten. Det är ganska smittsamt, och man bör vara försiktig för att göra rätt val. Detta tillvägagångssätt krävs även när man skapar en anpassad logotyp för en specifik kampanj. Genom att experiment och unikhet uppmuntras är det viktigt att göra det intellektuellt spännande och estetiskt tilltalande. Företag kan organisera feedbackmöten bland anställda och konsumenter för att förstå om de är på rätt väg.
Börja designa din logotyp