Logotypen förkroppsligar varumärket och spelar därför en viktig roll i marknadsföringen av ditt företag. Det är inte fel att säga att logotypen bär din varumärkesidentitet och är ditt företags ansikte utåt mot din publik och världen. Därför måste du vara riktigt seriös när du utformar din logotyp, och det finns många faktorer som samverkar för att ge liv åt logotypen.
Gör din logotyp nu
Studiera din målgrupp
Din kund eller målgrupp är alltid “king” för dig och därför måste du se till att din logotyp faktiskt tilltalar dem. Du bör ha en djupgående förståelse för din målgrupps preferenser, tycke och smak. Hela idén med att skapa ett varumärke för ditt företag är att göra ditt namn mer acceptabelt för din nisch och det börjar med logotypen. Ett företag som arbetar med barnprodukter, till exempel leksaker, kommer till exempel alltid att ha en annan logotypstruktur och karaktär jämfört med ett företag som främst fokuserar på ungdomar.
Sök inspiration från kända logotyper
Som tidigare nämnts spelar logotypen en avgörande roll för varumärket och om den görs rätt blir den ditt varumärkes primära ansikte utåt. Vi kan alla omedelbart identifiera uppskattade varumärken som Nike, Twitter eller Apple genom en enda glimt av deras logotyper. Detta beror på att formgivarna bakom dessa legendariska logotyper kunde den stora konsten att berätta hela historien med bara några få strategiska streck och placeringar. Därför bör du gå igenom berömda logotypdesigns och deras historier för att förstå hur smart varumärket’s budskap införlivades i en liten logotyp. Amazons logotyp är ett bra exempel där du har en liten böjd pil från Amazon’s “a” till “z” för att visa att webbplatsen säljer allt, A-Z.
Var försiktig med färgen
Färg har denna fantastiska kraft att påverka sinnet och därför måste du vara riktigt försiktig med valet av färg för logotypen. En modebutik kan till exempel använda sig av funkiga nyanser som neon, fuchsia och så vidare, medan formella nyanser som blått eller grönt skulle passa bra för logotypen för en företagsorganisation.
Fonts är också viktiga
Precis som färger spelar typsnitt i logotypen en viktig roll för att skapa rätt atmosfär som kompletterar ditt varumärkes essens. Därför måste du vara riktigt strategisk när du väljer typsnitt till din logotyp. Du kan gå all-glam med teckensnitten för en nattklubb eller pub medan teckensnitten för en akademisk institution måste vara enkelt formella eller eleganta viktorianska. Typsnittsdesignen spelar en avgörande roll för hur din logotyp kommer att bli, och detta designstadium får inte förbises.
Lek med negativt utrymme
Att säga utan att “inte säga” är en cool grej för att göra logotyper riktigt intressanta och det skulle vara trevligt att leka med negativt utrymme här. Du kan titta på FedEx logotyp här som skildrar användningen av negativt utrymme för att uttrycka engagemanget, uppdraget och essensen av varumärket. Om du tittar på logotypen ser du att det negativa utrymmet mellan “E” & “x” har tagit formen av en pil som kompletterar företagets supersnabba kurirtjänst.
Känsla av rörelse
Känslan av rörelse är ett annat element i formgivningen som ger logotypen en dynamisk och mer tilltalande känsla. Vi vill alla marschera framåt eller gå uppåt och därför är logotyper med “känsla av rörelse” alltid mer lockande. Här finns ett exempel på Twitters logotyp där den lilla blå fågeln flyger uppåt, vilket på ett strategiskt sätt skapar en aktiv känsla i sinnet vid en snabb blick.
Gratis logotypmakare är bra
När du måste göra upp logotypen på egen hand kan du använda Logogenie för att skapa din egen logotyp på några minuter. Programvaran är fullspäckad med ett enormt galleri av premiumlogotyper för olika branscher. Du behöver bara välja en logotyp som passar din bransch & publik, redigera den med dina företagsuppgifter, spara och ladda ner den på ett kick.
Slutar upp
Din logotyp är något som bör vara lämpligt för din bransch och målgrupp, enkel så att kärnan lätt kan uppfattas med en blick och tillräckligt hållbar för att ge ett bestående intryck.
En av de viktigaste övervägandena vid utformning av logotyper är färgpaletten. Detta är inte ett ytligt beslut, färg bär betydelser och kommunicerar idéer.
Börja utformningen av din logotyp nu