Anpassade t-shirts som visar ditt fantastiska företagslogotyp är ett bra och effektivt sätt att öka medvetenheten om varumärket till nästa nivå. Vi har skapat en guide för att förklara och varför och hur du kommer igång med ditt t-tryskttryck-äventyr.
Anpassning av t-tröjor
Det finns väldigt få tillfällen där människor inte kan bära sina favoritbekväma t-tröjor. T-tröjor är en grundläggande del av vår vardagsgarderob. Varför inte använda denna vardagliga stapelvara för att öka medvetenheten och enkel marknadsföring för ditt företag? Genom anpassning av t-tröjor kan du bygga en kundbas genom denna distinkta exponering. Oavsett om det bara är en kund som går runt, skapar speciella tröjor för en nätverksträff eller gör din egen merch, kommer dessa alla att väcka intresse och ge dig extra intäkter.
Evenemang
När konvent och andra nätverksevenemang äger rum igen är det bra att ha anpassade t-tröjor tillgängliga för nuvarande och framtida kunder. Det är ett bra sätt att bygga långvariga relationer och låta dem gå därifrån med souvenirer. Beroende på din engagemangsnivå kan nya t-tröjdesigner vara tillgängliga för varje års evenemang, vilket gör dina anpassade tröjor samlarobjekt och förbättras med varje evenemang.
Team building
Vad är ett bättre sätt att visa solidaritet och teamwork än genom matchande, anpassade t-tröjor med ditt företags logotyp?
Merchandise
Planerar du att skapa en superestetisk logotyp? Varför inte sätta den på en t-tröja för att lägga till i dina befintliga produkter och tjänster?
Var börjar man när man trycker anpassade t-tröjor?
Slutför din t-tröjdesign genom att fråga vad, vem och varför?
Det är viktigt att välja en stil som passar och kompletterar din nuvarande varumärkning. Tänk på ditt företags huvudteman, stilar och persona. Om det är till hjälp för dig att skriva en lista eller brainstorma dessa aspekter, ta dig tid att göra det. Anser du att ditt företag har en mer seriös eller lekfull persona? Är dina estetiska mer kantiga och provocerande eller konservativa? Är produkterna eller tjänsterna du erbjuder mer lyxiga eller fokuserade på prisvärdhet?
Tänk sedan på din kundkrets. För vem är ditt varumärke exakt? Hur ser din marknad ut? Vilken typ av t-tröjor skulle denna demografi bära?
Slutligen är det viktigt att veta varför du designar t-tröjor. Har du en kommande händelse? Vill du lägga till fler produkter i din produktlista? Oavsett anledningen är det viktigt att tänka igenom detta.
Designaspekter
Nu när du har hanterat de större idéerna och frågorna bakom din motivation är det dags att göra val när det gäller färg, detaljer och material. Ju fler färger du väljer inom din t-tröjdesign, även inom logotypen inkluderad, desto dyrare kommer dina anpassade tröjor att vara att producera. Detta gäller också för detaljer, vare sig det är för en illustration eller slogan. När det gäller typografi är det bäst att hålla läsbarheten högst upp på din prioriteringslista så att alla som tittar på tröjan läser ditt företagsnamn.
När det gäller material finns det många alternativ. Tri-blend t-tröjor, som är en kombination av polyester, bomull och rayon, är bekväma, hållbara och smickrande för många kroppstyper. Polyblends, som är en blandning av bomull och polyester, är lika hållbara och lätta att sköta om. För ett mer miljömedvetet val är 100% bomullst-tröjor det bästa alternativet jämfört med produktionsprocessen för syntetiska tyger. Är det viktigt för dig att skapa unisex- eller könsbestämda tröjor? Funderar du på att anpassa halsringningen eller ändra ärmens längd? Vad sägs om att inkludera design på t-tröjfickor?
Formatering av din logotyp för t-tröjor
Vi delade nyligen en artikel om vektorformat, som är idealiska för logotypformatering när det gäller anpassade t-tröjdesigner. Det innebär att filer som AI, PDF eller EPS är bra att använda när du skickar din design till tryckaren. När det gäller logotypens storlek och placering av din design föreslås det att använda en 18" x 18" duk för att fysiskt placera dina designer på en tröja. Undvik att trycka på magen på tröjan, liksom stora grafik, eftersom detta kan vara oattraktivt på vissa kroppar när du vill att din design ska passa alla.
T-tröjtryckningsprocessen
När du är säker på t-tröjlogotypdesignen är det dags att förbereda för tryckning. Överväg den kvantitet du vill beställa. Det är bäst att beställa färre små storlekar, inklusive extra-small. I linje med det bör storlekar över extra-large också vara begränsade, även om det är viktigt att inkludera var och en av dessa i varje beställning för att ha dem tillgängliga för kunder. Vanligtvis kommer att beställa en stor mängd t-tröjor att minska kostnaden per artikel. Om du kan göra just det och känner dig säker på att denna t-tröjdesign kommer att förbli relevant för din företagsvarumärkning under en tid, kanske det är en bra idé att göra det.
Din tidsplan och budget för tryckning kommer att påverka ditt beslut om vilken tryckmetod du ska använda. Vissa är snabbare att producera än andra, och utbudet för tryckning varierar.
Screentryck
Plastisol är den standardbläck som används vid screentryck, där bläcket pressas genom en maskmall i lager. Detta skapar din anpassade design. Det tryckta bläcket torkar tjockare än bläck som appliceras digitalt, vilket gör att din design verkligen sticker ut särskilt mot mörka tyger.
Fördelar: pålitlighet, prisvärdhet, idealiskt för stora beställningar över 20
Nackdelar: dyrt med nya färg- eller designrevideringar
Vinylgrafik
Vinylgrafik är en form av uppvärmd överföring, där processen liknar vinylskylttillverkning. Vektorgrafik är avgörande här, där omvända eller spegelversioner av designerna skickas till en vinylskärare och appliceras direkt på plagget, vilket slutför designen med hjälp av en värmepress.
Fördelar: hållbarhet, textur, visuellt sticker ut
Nackdelar: Komplexa designer är dyra, inte idealiska för stora beställningar
Direkt till plagg / tryck på begäran
Denna nyare alternativ för t-tröjtryckning använder bläckstråleskrivare, där din design appliceras direkt på tyget istället för att använda ett mellanliggande papper för överföring. Detta alternativ erbjuder mest detaljer, flest färgalternativ och är följaktligen mest anpassningsbart.
Fördelar: Höggradigt anpassat, mycket detaljer, omfattande färgalternativ
Nackdelar: Bäst för mindre beställningar eller prover, inte bra för mörka tyger
Anlita en tryckare för att trycka dina anpassade t-tröjor
1. Innan du anlitar en tryckare finns det några sätt att ta reda på om du vill samarbeta.
2. Begär prover på färdiga tröjor, inte bara deras arbete med anpassad logodesign.
3. Se till att din tryckare erbjuder förproduktionsbevis om du planerar att göra en större beställning.
4. Ta reda på om det finns några dolda avgifter. Detta gäller särskilt för skärmar, filmer eller Pantone-färgmatchning. Det är viktigt att förstå alla avgifter, vara helt ärlig, innan du gör betalningen.
Tryckningskostnader för anpassade t-tröjor
Generellt kostar en enskild t-tröja vanligtvis mellan $15 och $30. Tryckning i bulk kan sänka kostnaden per tröja till $5-$10. Som vi nämnde tidigare varierar priserna beroende på den tryckmetod du väljer, liksom kvaliteten och kvantiteten av de faktiska t-tröjor du trycker på, nivån av detaljer inom din design.
Varför, vem, hur och när?
Så, bara för att sammanfatta allt: börja med stora frågor. Fråga varför du skapar en t-tröjdesign, för vem är den, och hur skulle du vilja att den ska göras? Ta de viktiga svaren, som kommer att leda dig till att slutföra din faktiska t-tröjlogotypdesign. Ta sedan hand om logistiken. Förbered dina filer för tryck, hitta processen och/eller tryckaren som uppfyller dina behov. Därifrån kommer dina anpassade t-tröjor vara redo för vad ditt företag är redo för härnäst.
Logogenies högupplösta logopaket
Inom Logogenies gratis och premiumprogram har användare tillgång till ett brett utbud av effektiva verktyg som hjälper dig skapa logodesign. Vi har beskrivit hur man använder dessa funktioner här.
När du har slutfört din design kan du ladda ner vektorfiler av din logodesign i ett enda paket. Detta inkluderar flera högupplösta filer formaterade för både tryck och webb, inklusive JPG, PNG, PDF och SVG-filer. Detta gör det otroligt enkelt att gå vidare med din design, oavsett om du fortsätter att arbeta på designen med en annan designer eller samarbetspartner, delar den med din publik eller skickar den till ett tryckeri för marknadsföringsmaterial. Filen kommer att vara redo att användas!