I dagens tid, när kunderna har kort uppmärksamhetsspann och ännu kortare minnestid, kan logotyper vara avgörande för ett företags närvaro på marknaden. Därför anstränger sig de flesta organisationer i dag för att skapa unika logotyper som är tillräckligt attraktiva och samtidigt förklarar vad företaget handlar om. Men med miljontals logotyper som översvämmas på marknaden, tror du att det verkligen är så lätt att få kunderna att lägga märke till din logotyp? Nej, definitivt inte! Du måste blåsa in det där extra livet i dina logotyper för att göra dem mer attraktiva och märkbara. Det är säkert inte så svårt som du tror. Här är några tips för att komma igång.
Börja designen av din logotyp nu
Håll det enkelt: Det finns ingen som helst anledning att låta sig ryckas med när man utformar en logotyp. Faktum är att ju enklare logotypen är, desto lättare är det för kunderna att känna igen och memorera den. Ta bara en titt på Nikes logotyp. Den är så enkel och samtidigt så lätt att känna igen. Det bästa är att logotypen i sig själv räcker för att folk ska känna igen företaget. Kom ihåg att kunderna lockas av enkla logotyper snarare än komplicerade logotyper.
Double Entendres Rock: Tja, double entendres verkar inte bara kvicka när de används i verbala konversationer utan även i visuell design. Att skapa en logotyp som har två eller flera olika betydelser som i slutändan pekar på samma sak är vad som kommer att imponera på dina kunder. Ta Amazons logotyp till exempel. Den stavar ut företagets namn och har en pil som börjar vid A och pekar mot Z, vilket betyder att hos Amazon erbjuds du allt och alla. Om detta inte är imponerande, vad är det då?
Chuck the Rigidity: Det är sant att en logotyp är till för att hålla. Men det betyder inte på något sätt att du inte kan göra subtila ändringar i den med tiden eller enligt dagens behov. Men om du vill hålla detta alternativ öppet måste du utforma en logotyp som inte är alltför stel. Detta innebär naturligtvis att du kanske måste experimentera lite för att komma fram till en design som kan anpassas till förändringar. Använd gratis programvara för logotypdesign för dina försök och fortsätt att prova tills du får fram en logotyp som kan anpassa sig till förändringar. Du behöver en design som tilltalar publiken i alla delar av världen och som kan ändras vid behov.
Färg den rätt: Monokromt är coolt men det råder ingen tvekan om att färg har sin egen attraktionskraft. Och detta gäller särskilt när det gäller logotypdesign. Så välj några färger som ger din logotyp fräschhet och lyfter fram den sanna karaktären hos din organisation. Se dock till att inte överdriva med färger eftersom för många färger kan skapa en förvirrande effekt. Så välj några få färger och färga din logotyp rätt.
Klyschaé är klyschaéd: Med så många företag som lanserar nya logotyper varje dag kan det verkligen inte vara lätt att komma på en unik logotyp. Det finns dock vissa designer som har gjorts till döds och som fortfarande används. Du vill definitivt inte fastna i den här rutan av klichéer. Vad du behöver är att experimentera med några gratis programvaror för logotypdesign. Ta din egen tid på dig för att komma fram till olika mönster som inte överensstämmer med traditionen. Det är detta som kommer att ge din logotyp ett nytt liv.
Negativt utrymme för positiv effekt: Negativt utrymme i logotypen kan, när det används på ett smart sätt, göra stor skillnad för designen och få dina kunder att uppmärksamma logotypen. Vet du inte vad detta betyder? Kolla in FedEx logotyp. Har du lagt märke till att det finns en pil mellan E och X? Detta är vad som kallas smart användning av negativt utrymme. Så om du inte redan har tänkt på detta, så gör det nu.
Det råder ingen tvekan om att logotypdesign är en utmanande uppgift och den höga konkurrensen gör den ännu mer komplicerad. Att tänka utanför boxen och kittla ditt kreativa ben är vad som kommer att hjälpa dig att ge liv åt din logotypdesign.
Börja utformningen av din logotyp nu