För att skapa en kvalitetslogotyp finns det några viktiga kriterier som du måste ta hänsyn till.
Den tekniska synvinkeln:
Säkerställ att din logotypdesign kan anpassas till alla format och användas på alla typer av medier.
Säkerställ att du skapar flera versioner av din logotyp:
- Du behöver en tryckt version av din logotyp för visitkort, brevpapper och andra företagsprodukter.
- Du behöver en webbversion för dina webbplatser, e-post, banners osv.
.
- Vi rekommenderar att du också skapar en svartvit version av din logotyp, som kan vara användbar för vissa tryckta brevpapper.
Alla dessa versioner/filformat kommer att finnas tillgängliga för dig att ladda ner från ditt logogenie-användarkonto när du utformar din logotyp med våra online-verktyg.
Kundens perspektiv:
Din logotyp representerar ditt företags's identitet. Det är det första visuella elementet som din kund kommer ihåg. Den måste vara lätt att känna igen. Om din logotyp innehåller företagets namn måste det vara tydligt angivet och läsbart.
Våra råd: Försök att hålla dig i harmoni med din bransch. Var försiktig med vilka typsnitt du använder: se till att du använder typsnitt som dina kunder är vana vid att se och att det förblir lättläst. Om din design är för abstrakt kanske dina kunder inte kan förstå det budskap du försöker förmedla.
Din synvinkel:
Din logotyp måste symbolisera och representera ditt företag för att skilja det från dina konkurrenter. Den måste vara lätt att känna igen och attraktiv. Försök att göra din slogan kort och lätt att komma ihåg, och se till att den är i harmoni med din logotyp.
Förvänta förändringar av din logotyp. Beroende på hur din verksamhet och/eller dina produkter utvecklas kan du behöva omarbeta din logotyp. En bra logotyp ska åldras väl och inte bli omodern med tiden.