Hur logotyper skapas: Transaktioner mellan designers och kunder
Designprocessen, särskilt när det gäller logotyper, är en dubbelriktad process mellan designer och uppdragsgivare. Som formgivare måste vi förstå mer än bara det grundläggande om våra kunder. I sin tur behöver våra kunder veta mer om vår stil för att se om den vision de har i åtanke om sin logotyp och det konstnärskap vi har som formgivare skulle passa ihop.
Börja design av din logotyp nu
Om du är en klient som vill veta mer om processen att samarbeta med en designer eller om det är första gången du söker en konstnärs perspektiv på ditt arbete, läs vidare för att få veta vad som vanligtvis händer i en designprocess. Om du’är en designer som råkade snubbla över den här artikeln, fortsätt läsa och låt oss veta om din ritual för att skapa konst liknar vår eller inte!
För det första är varje process för att skapa konst inte något som någon kan replikera när som helst och var som helst. Det finns’inga specifika riktlinjer, standarder eller metoder för oss att följa och inte heller någon regelbok som garanterar ett lyckat samarbete. Konst är trots allt konst även när vi också menar allvar. Även om det kan finnas likheter och särskilda metoder som vi kan observera i varje partnerskap, vilket vi kommer att presentera i den här artikeln, är varje designupplevelse fortfarande unik för kunderna och designerna. Att komma fram till ett projekt som kommer att tillfredsställa kunden och göra dig lycklig som konstnär kan dock bero på följande grundläggande steg.
Har du en designbeskrivning
Det första steget är att ta fram en uppsättning information och instruktioner för att beskriva vad kunderna vill uppnå i slutet av ett projekt. All planering kräver alltså till att börja med en ordentlig kommunikation mellan båda parter. Designers måste kunna ställa rätt frågor för att få rätt svar från kunderna. I sin tur måste kunderna vara tillräckligt kunniga och tydliga för att förklara vad logotypdesignen är till för, vad deras företag är för typ av verksamhet samt dess personlighet, vad deras nischmarknad är och vilken typ av stil eller bild de vill att folk ska förknippa med deras varumärke. Detta är bara några få grundläggande uppgifter som varje designer vill veta var de ska hämta inspiration från och hur de ska gå vidare med designen.
Efter att ha tagit fram en designbeskrivning måste designers besluta om de vill ta sig an projektet eller inte. Kunderna kan också ta den här tiden för att väga saker och ting och kontrollera om de’kommer från samma utgångspunkt som designern när det gäller visionen av logotypen de har i åtanke. Om båda är överens om att gå vidare med projektet är nästa grundläggande steg att göra research.
Fortsätt med forskning
Med briefingen i handen och efter att ha kommit överens om att gå vidare till nästa steg i processen, kommer lite forskning nu att hjälpa designers. Denna del av processen när vi lär oss mer om den bransch som kunderna befinner sig i är värdefull. Detaljer om våra kunders’ företags historia, branschen i sig och viss information om deras konkurrenter kommer att fungera som en vägledning för logotypdesignen. Guiden kommer att hjälpa formgivarna att undvika att använda element som strider mot personligheten och egenskaperna hos våra kunders’ företag. Detta steg kan också hjälpa formgivarna att ta fram den perfekta logotypen som kommer att skilja våra kunder från deras konkurrenter, vilket är avgörande i alla marknadsföringsbranscher.
Ytterligare forskning är också välkommen när det gäller de tekniker eller den stil som krävs i en viss design. Precis som alla andra människor kan designers också fortsätta att lära sig mer om hur en viss logotyp ser ut på ett visst sätt eller varför en logotyp känns mer formell eller företagsmässig än en annan som ger en bekymmersfri känsla. Detta steg är dock inte nödvändigt eftersom vissa designers hellre följer sin visuella estetik än att införliva andras stilar i sitt arbete.
Till tankestolen
Detta nästa steg kommer att ta större delen av designprocessen i anspråk. Den kreativa saften pressas ut under detta avgörande steg, och formgivarna förväntas använda sig av den information som samlats in under de två föregående stegen. Designuppdraget och forskningsinformationen kan växelvis kontrolleras och läggas åt sidan av designerna när de ser sig omkring för att hitta inspiration från så vanliga saker som en nål kanske eller så respektingivande som en iris som liknar universum.
Det är dock inte nödvändigtvis dags för oss designers att isolera oss från alla andra människor, särskilt inte från våra kunder. Om vi kan, är det mycket fördelaktigt att ibland tala med våra kunder och uppdatera dem om utvecklingen av vår design. Ständig kommunikation med dem kommer att vägleda vår designprocess och hjälpa oss att undvika att slänga vårt nästan färdiga arbete. Efter designdelen går vi nu vidare till nästa steg, som är att få feedback.
Feedback är mästarnas frukost
I alla processer, särskilt de med resultat som beställs av våra kunder, är det viktigt att få konstruktiv kritik för att förbättra vår design. Om vi noga följt de tidigare stegen borde det inte finnas några problem med vårt koncept. Eller om det finns något i det här läget bör det åtminstone vara en mindre fråga, och båda parter kan förväntas avsluta projektet snart. Men om ingen feedback gavs till formgivarna och kunderna inte är nöjda med resultatet när det är dags för inlämning, finns det troligen problem att lösa. Vi bör ha ständig kommunikation och återkoppling för att undvika ytterligare frustrationer och svårigheter. Detta steg kan dock variera i fråga om hur lång tid det tar för designern och kunden att komma överens om slutresultatet.
Signerat, förseglat, levererat
Efter många överväganden under design- och feedbackfaserna har både designers och kunder nu kommit till en punkt där ett slutligt godkännande är på sin plats. Det sista steget är när vi låter kontrollera uppdraget för att se om vi har gjort de förväntade leveranserna. Det är nu upp till kunderna och formgivarna hur de ska avsluta projektet – de tekniska detaljerna som krävs för att säkerställa och dokumentera att projektet är slutfört. Det är under den här delen som karaktären på båda parters arbetsrelation blir känd och blir tillräckligt värdefull för att avgöra om kunderna kommer att samarbeta med designern i framtida projekt. Kompetens, talang och kreativitet gör en bra design, men det lönar sig att ha god kommunikation och attityd så att denna process kan upprepas.
Författaren’s Bio
Earl Jonathan Tech är grundare av PrintMeister, ett av de nyaste onlineföretagen som erbjuder utskriftstjänster som omfattar grundläggande utskrift till anpassade kalendermagneter. Hans arbete är främst inriktat på marknadsföring och merchandising, men han skriver på fritiden.