Säg att du kör genom en enslig gata på natten och känner att din mage vill ha en snabb bit mat. Du lägger märke till ett ljus i fjärran och börjar köra mot det för att sedan inse att det kommer från den omisskännliga ‘M’ som lyser som en lysande fyr som räddar dig från hungerkänslor. Ditt hjärta hoppar av glädje inför utsikten till en Big Mac med pommes frites.
Så viktiga är logotyper. Den ikoniska McDonald’s-logotypen eller den svår att missa Nike-logotypen utstrålar förtroende, varumärkesvärde och kundnöjdhet, allt på en och samma gång. Ett av de mest tilltalande sätten att skapa, samla och öka varumärkeskännedom och värde är design av en logotyp.
Börja designa din logotyp
Vad gör en logotyp så viktig för ditt lilla företag?
En session med någon av de ledande marknadsförarna från storföretag som Pepsi eller Puma skulle berätta hur mycket de känner behovet av att ha en logotyp som sticker ut från resten – även i det skede av framgång som de befinner sig i. Så om du äger ett litet företag ökar allvaret i saken mångdubbelt.
Om du vill nå framgångens höjder och bli nästa Shell eller Louis Vuitton måste du veta allt om vikten av en bra logotyp för småföretag för att nå framgång. Här är några av anledningarna till att du behöver en logotyp för att träffa rätt hos dina konsumenter.
Skyltar din kreativitet
En bra logotyp ser till att dina kunder förstår att du har kreativitet som en av dina viktigaste färdigheter. Människor gillar generellt sett att knyta an till varumärken som är kreativa, eftersom det ökar sannolikheten för att de hittar unika och lämpliga lösningar på sina problem.
Bygger en distinkt varumärkesidentitet
Från officiell kommunikation till marknadsföring av ditt varumärke kommer din logotyp att vara synlig överallt. Se till att det är den bild av ditt varumärke som du vill visa hela världen.
Hjälper till att minnas varumärket
Från dina produkter till reklaminnehåll, att nå ut till dina konsumenter kan bara ske om du skapar ett konsekvent mönster av varumärkesåterkallelse med hjälp av din logotyp som Millennium Watches. Vi kommer inte att glömma de ikoniska fyra sammanlänkade ringarna för Audi eller Nike swoosh lätt, eller hur? Det är logotypernas kraft som gör att vi minns varumärket.
Etablerar varumärkets trovärdighet
Logotyper bidrar också till att föra varumärkets arv vidare. En logotyp kan vara en kvalitetsstämpel när det gäller ditt företag, så se till att du rankas högt kvalitativt när du tillhandahåller tjänster eller produkter till dina kunder.
4 tips för att utforma en logotyp som tar ditt lilla företag till nya höjder
Om du är en småföretagare som vill slå igenom stort inom ditt område kan logotyper hjälpa dig att gå långt för att uppnå detta. Här är 4 sätt som du kan få ditt lilla företag att lyfta genom att utforma en superb logotyp som passar till ditt företag.
1. Ta intryck av klassikerna
Globala varumärken som Adidas, Shell och Microsoft har alla tagit sig in i konsumenternas medvetande tack vare sina oefterhärmliga logotyper. Ikoniska logotyper som stannar kvar i minnet långt efter att du har sett dem bidrar till att skapa bättre varumärkesminne och igenkänning. Det i sin tur ökar försäljningen som aldrig förr. Genom att studera populära logotyper och de tekniker som används för att skapa dem kan du lägga grunden för att utforma logotypen för ditt lilla företag.
2. Studera färg- och designscheman
Färger och designscheman utgör hjärtat och själen i logotypen för ditt företag. Om du är en livsmedelskedja ska du satsa på färger som rött och gult som bevisligen påverkar hungerhormonerna i dina konsumenters hjärnor. Ett lugnande blått för medicinska tjänster och grönt för ekologiska företag gör sig också bra. Se till att du känner till dina färger och designscheman redan från början innan du börjar designa din logotyp.
3. Att vara enkel är alltid effektivare
Enkelhet är modeordet när det gäller logotypdesign. Ta logotypen för Top Homework Helper, en ledande tjänst för läxhjälp, till exempel. Med ett enkelt typsnitt som stavar ut namnet, förmedlar placeringen av en penna på logotypen budskapet ganska högt och tydligt. Undvik komplicerade och svårlästa typsnitt för din logotyp. Håll det enkelt, så uppnår du mer än vad du skulle kunna göra med en alltför detaljerad design.
4. Lägg till en gnutta aktivitet
Att lägga till aktivitetselement i din logotyp skapar ett visuellt tilltal på en helt annan nivå. Swoosh för Nike eller fågeln för Twitter bär på aktivitetselement som gör att de ser ganska dynamiska ut. Logotyper med aktivitetselement förmedlar de positiva aspekterna av ditt varumärke och hjälper dig att tjäna de eftertraktade brownie-poängen hos dina kunder.
Från att välja typsnitt till att bestämma vilken typ av logotyp du vill ha är det en svår uppgift att utforma en logotyp för ditt företag. Även om många företag som designar logotyper gärna hjälper dig med uppgiften kan du använda de tips som vi har delat med dig av för att försöka dig på det själv också. Alternativt kan du samla ihop ett designteam och informera dem om vad du behöver, så kommer de att förverkliga dina idéer som aldrig förr. Oavsett vilken väg du väljer att gå, se till att du håller dig till tipsen i det här inlägget, så kan du äntligen ta ditt lilla företag till den stora ligan. En minnesvärd och engagerande logotyp är en bra start, så fortsätt med det goda arbetet!
Begynna din logotyp