Hur man utformar en fantastisk och professionell webbplats
Tänk på din webbplats som ditt varumärke’s hem på internet. Den kan inte ersätta en sida i sociala medier, eftersom sidor i sociala medier är designmässigt ganska begränsade i sin funktionalitet och fungerar mer som ett kommunikationsuttag än som ett riktigt hem på nätet. När människor söker efter ditt varumärke använder de sökmotorer och försöker hitta din webbplats för att få information om vem du är och vad du erbjuder.
Kommunicera exakt vem du är, vad du erbjuder och varför du’är det bästa valet för dem med en väl utförd webbdesign. Webbdesign är inte bara hur en webbplats ser ut, utan också hur den fungerar. Om du aldrig har skapat en webbplats tidigare, eller om du har gjort det och behöver en uppfräschning, kan du läsa vidare för att lära dig hur du kan få en fantastisk webbdesign.
Webbdesignens komponenter
Webbdesign är ett brett paraply som omfattar en mängd olika designprocesser. Den gemensamma nämnaren med dessa processer är att de’alla är en del av det som gör att webbplatser fungerar. Du kan inte ha en webbdesign som inte inbegriper grafisk design på något sätt, och om du ignorerar SEO kommer din webbplats inte att få många besökare.
Webbdesignens komponenter omfattar följande:
Grafisk design
Grafisk design är en viktig del av webbdesignen. Nästan allt du ser på en webbplats har skapats av en grafisk formgivare, inklusive företagets logotyp, bilder och infografik, banners och till och med annonser.
UX design
Design av användarupplevelser, ofta förkortat UX-design, är den del av webbdesignen som handlar om hur användarna interagerar med din webbplats. UX-design syftar till att göra en webbplats enkel och trevlig att använda, vilket innebär att man utformar tydliga ikoner, lättnavigerade webbplatskartor, funktioner som ger användaren en ledtråd om hur de fungerar (t.ex. bilder som expanderar när man rör sig med musen över dem) och att se till att webbplatsen är tillgänglig för användare med funktionsnedsättningar.
SEO
Sökmotoroptimering, även kallad SEO, är en samling val som webbdesigners och -utvecklare gör för att se till att deras webbplatser rankas högre i sökmotorresultaten. Webbplatsdesign som presenterar innehåll i ett logiskt, organiserat format och som innehåller saker som alt-taggar på bilderna och metatitlar och -beskrivningar rankas högre än de som inte gör det.
Layout och visuellt utseende
Hur en webbplats ser ut är en annan komponent i webbdesign. Den här delen av webbdesignen omfattar saker som knapparnas form och färg, typografin, hur navigeringen är utformad och hur innehållet presenteras.
Navigation
Det är så här besökarna tar sig runt på en webbplats. Ofta är navigeringen på en webbplats en serie länkar högst upp på en sida eller längs sidan. En välplanerad webbplatsnavigering innebär att man skapar en webbplatskarta som följer en logisk sekvens och presenterar navigeringsfältet på ett sätt som är konsekvent på alla sidor och som är begripligt för besökarna. I grund och botten ska besökarna aldrig gå vilse när de besöker din webbplats–och en välplanerad navigering förhindrar detta.
Innehåll
Det är detta som faktiskt får människor att besöka webbplatsen. Innehållet kan vara foton, blogginlägg, tjänster, text, varor till salu–i många fall är det’mer än en av dessa. Innehållet fungerar i webbdesignen eftersom webbplatsens design “ramar” innehållet. Genomtänkt design presenterar innehållet på ett logiskt och tilltalande sätt.
Webbdesign kontra webbutveckling
En av de viktigaste sakerna att tänka på när du köper webbdesign är följande: webbdesign och webbutveckling är inte samma sak.
Webbdesign är processen att skapa en estetiskt tilltalande webbplats som uppnår specifika mål. Dessa mål kan vara att få människor att göra inköp från en e-handelswebbplats eller att dela information om ett visst ämne på ett sammanhängande och lättillgängligt sätt. En webbdesigner använder sin kreativitet och sina tekniska designkunskaper för att skapa webbplatser som ser bra ut och får besökarna att vidta specifika åtgärder. På webbdesignjargong kallas dessa specifika åtgärder för konverteringar.
Webbutveckling är processen bakom kulisserna för att väcka en webbplats till liv och göra det möjligt för den att fungera så som designern tänkt sig. Webbutvecklare är kodare som har erfarenhet av att arbeta med HTML, CSS och ett eller flera programmeringsspråk.
Du kanske hittar en skicklig webbdesigner som’också är en erfaren webbutvecklare. När så är fallet kan ett samarbete med dem göra processen med att utforma, bygga och lansera din webbplats super smidig. Men tro inte att alla webbdesigners är webbutvecklare eller att någon som kan göra båda sakerna är lika skicklig i båda sakerna. Innan du anlitar någon för webbdesign eller webbutveckling bör du granska dem helt och hållet genom att gå igenom deras portfölj och läsa vittnesmål om deras arbete från tidigare kunder.
Bygg in ditt varumärke i din webbdesign
I slutändan är väl utförd webbdesign en del av varumärkesarbetet. När besökarna har en positiv upplevelse av din webbplats associerar de den upplevelsen med ditt varumärke. På samma sätt ger en dålig upplevelse (på grund av långsam laddning, förvirrande navigering, trasiga länkar och andra problem som detta) en dålig bild av ditt varumärke.
Din webbplats’s design tjänar också till att presentera ditt varumärke genom visuella val som din färgpalett, din logotyp, dina typsnitt och bilder som du’har valt för att representera ditt varumärke. En webbplats med en fet orange rubrik och ett Impact-teckensnitt kan till exempel vara ett bra sätt att kommunicera ett byggvarumärke, men inte ett bra val för en yogastudio. När du utvecklar din webbplatsdesign bör du bestämma vad du vill förmedla om ditt varumärke och sedan hur du bäst visuellt kan uttrycka din varumärkespersonlighet och dina erbjudanden.
Även hur din webbplats fungerar kan uttrycka ditt varumärke. Till exempel kan en minimalistisk, enkel webbplats med bara några få sidor som alla innehåller stora foton vara ett bra val för en fotograf. För en webbplats för barnkläder kan finurliga element som klassiska leksaker för ikoner kommunicera att ni är det roliga, åldersanpassade valet.
Gör-det-själv-arbete eller allt inkluderat?
Det finns några olika vägar du kan ta för att få en heltäckande webbdesign. För att avgöra vilken väg du ska ta är det första du måste fråga dig själv: “vill jag göra min webbdesign själv eller anlita någon som designar den åt mig?”
[bildförslag: person med frågetecken över huvudet]
Om du väljer att göra det själv är nästa fråga du bör ställa dig själv: “hur bekväm är jag med att hantera baksidan av en webbplats?”
Om ditt svar är “inte alls,” är det bästa valet för dig att skaffa webbdesign att använda en plattform som är klar att använda som Wix eller Squarespace. Med plattformar som dessa prenumererar du på en allt-i-ett-webbplats-tjänst som ger dig:
- Ditt unika domännamn
- Hosting
- Förberedda mallar för webbdesign
- En drag-och-släpp-redigerare för utformning av sidor (hur lätt detta är att använda varierar beroende på plattform)
- Tillgång till en gemenskap med andra prenumeranter som kan svara på frågor, dela med sig av insikter och hjälpa dig att lösa svårigheter som du stöter på med din webbplats.
Med vissa plattformar får du också tillgång till en mängd olika plugins som ger din webbplats ytterligare funktioner, som integration med Google Drive eller ett galleri som visar ditt Instagram-flöde. Vad du får och hur mycket det kostar dig varierar kraftigt från plattform till plattform, och vissa ger en mycket mer användarvänlig upplevelse än andra.
[bildförslag: Wix/Squarespace/ett annat gränssnitt eller logotyp för en plattform för webbplatser]
Om ditt svar på frågan ovan är “något eller ganska mycket,” har du’fler alternativ när det gäller plattformar för webbplatser. Att välja en plattform som är klar att använda är säkert ett alternativ, men det är inte det enda alternativet. Du kan också välja WordPress, som för närvarande driver fler webbplatser än någon annan plattform på internet. Med WordPress behöver du inte nödvändigtvis vara en kodare för att skapa en snygg webbplats, men du behöver ha smutsiga händer, så att säga, när du bygger din webbplats. Du måste köpa ditt domännamn och ditt webbhotell från andra leverantörer och koppla dessa till ditt WordPress-konto.
En av de största fördelarna med att arbeta med en WordPress webbdesign är att det’är gratis. Med det sagt kostar många av de saker som du kommer att använda för att skapa din unika webbplats, som anpassade teman och plugins, pengar.
Oavsett vilken webbplattform du väljer kan du välja att skapa din egen design eller samarbeta med en professionell webbdesigner. När du söker efter designers på webben kommer du att upptäcka att många webbdesigners specialiserar sig på anpassade teman och mallar för specifika plattformar, som WordPress eller Shopify. Genom att arbeta med en designer som specialiserat sig på en specifik webbplattform kan du garantera att du får något som är optimerat för den plattform du arbetar med.
Du kan också välja att göra det själv här och i allmänhet betyder det inte att du måste kunna koda. Att ge din webbplats ett unikt utseende och en unik känsla är i allmänhet lika enkelt som att välja ett tema och sedan välja designelement som färger, typsnitt och bilder. Detta gäller även för de flesta WordPress-teman.
Om WordPress eller en annan plattform är rätt val för din webbplats beror på din budget, den funktionalitet som din webbplats behöver, hur mycket anpassning du behöver (i allmänhet innebär mer anpassning mer teknisk erfarenhet från din sida) och hur mycket tid och energi du har att lägga ner på att skapa och underhålla din webbplats.
Vad du måste och inte måste göra i fråga om webbdesign
Det’finns mycket att tänka på när du’skapar en skräddarsydd webbplatsdesign. Oavsett om du väljer att göra det själv eller samarbetar med en professionell designer, finns här några tips som kan spara tid och pengar och hjälpa dig att undvika huvudvärk:
Gör din webbplats lätt att navigera
Besökare får aldrig gå “vilse” på din webbplats. Om din navigering är inkonsekvent från sida till sida eller inte följer en tydlig, logisk struktur, ändra den så att navigeringen känns intuitiv.
Don’t Overwhelm Users with Walls of Text
När du presenterar skriftligt innehåll ska du hålla styckena korta–inte längre än tre eller fyra meningar. Genom att dela upp din text i tydliga stycken och avsnitt under kortfattade rubriker gör du det lättare för läsarna att hantera texten, vilket gör att de stannar kvar på din webbplats och konsumerar ditt innehåll längre.
Optimera din webbplats för mobila enheter
I dag tittar de flesta människor på webbplatser på smarta telefoner. Om din webbplats inte är optimerad för mobiler och datorer kommer du att förlora besökare.
Håll en konsekvent stil
Om du använder ett typsnitt på din hemsida, använd det på alla dina sidor. På samma sätt bör du hålla dig till en enhetlig färgpalett och liknande visuell layout för varje sida.
Don’t Forget to Test!
Innan din webbplats tas i drift ska du testa den! Låt helst några personer på några olika enheter (en smart telefon och en bärbar dator, olika operativsystem, olika webbläsare) testa din webbplats för att se till att den fungerar korrekt på alla plattformar.
Gör din logotyp till fokus för din unika webbdesign
.
Oavsett hur din webbplats ser ut måste din logotyp visas på en framträdande plats. Om du ännu inte har någon logotyp kan du använda Logogenie’s enkla och intuitiva logotyptillverkare för att skapa den perfekta logotypen för ditt varumärke.
Designa en logotyp med de perfekta färgerna för dig själv
Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Tidigare hade du kanske begränsade möjligheter, men numera har tekniken utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online, till exempel logogenie.
I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.
Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn.
Vi’har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch.
Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för:
- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Text- och bildstorlekar
- Placering av text och bilder
- Lägga till nya ikoner
- Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)
Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns många av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer.
Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid.
Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners.