Börja utforma din logotyp

Riktlinjer för utformning av logotyper

Publicerad: 2013-02-03
Riktlinjer för utformning av logotyper

En bra företagslogotyp är oumbärlig. Den kommer att användas för alla dina kommunikationsbehov. Din företagslogotyp symboliserar din verksamhet och är det som folk kommer att minnas. Den måste vara tydlig och betydelsefull för dina kunder. Innan du börjar skapa din logotyp, ställ dig de rätta frågorna:
 

Börja utformningen av din logotyp nu

 

Vilken typ av verksamhet vill jag bygga upp?
Vem försöker jag rikta mig till? 
Vilka är mina preferenser när det gäller visuell design?
Hur ser logotyperna från andra konkurrerande företag ut?

Frågor om ditt företag:
- Vad är kärnan i ditt företag?
- Finns det några särskilda värden som du vill lyfta fram?
- Vad är din utvecklingsstrategi? Finns det några viktiga riktlinjer som bör symboliseras i er logotyp (ex :internationell verksamhet)
- Vilka ord vill du att dina kunder ska förknippa med din logotyp/ ditt varumärke?

Frågor om din målgrupp:
- Vilka är dina kunder?
- Vad letar de efter när de ser ditt företag/varumärke?
- Om du redan har en logotyp och vill göra om den: vad exakt vill du ändra och varför?

Vad är dina preferenser:
- Har ni redan en visuell identitet?
- Finns det några illustrativa element som du vill lägga till i din logotyp?

Vilken typ av logotyper har dina konkurrenter:
- Vad skiljer er från era konkurrenter?
- Vilken typ av grafiska element använder de i sina logotyper?

Med dessa frågor kan du bättre identifiera dina behov innan du börjar skapa din logotyp.
 

Börja utformningen av din logotyp nu


 

Kolla in våra andra artiklar

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att få kunder, utan kan även lösa många av dina affärsproblem.   En framgångsrik marknadsföringsstrategi gör det möjligt för dig att få klarhet mot ditt mål; den gör det möjligt för teamet att fokusera på det målet och gör samordningen enklare. Dessutom hjälpe...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det går inte att förneka. Våra skärmar blir allt mindre och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den utbredda användningen av smartphones och surfplattor har skapat nya värdefulla kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att det inte längre går att använda sig av en enda storlek som passar alla när...

Läs mer
Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du’arbetar med grafik kommer du’med största sannolikhet att någon gång arbeta i Photoshop. Adobe Photoshop är kanske det mest kända och populära programmet för grafisk design i världen och har därför varit branschledande i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig använda. Eller att det är intuitivt att använda det. Många formgivare råkar ut för problem när ...

Läs mer
Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att sätta in logotypen på din webbplats, i sociala medier och i annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte göra det där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS word....

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x