Börja utforma din logotyp

Välja rätt färger för min logotyp

Publicerad: 2013-01-28
Välja rätt färger för min logotyp

Hur väljer du rätt färger för din företagslogotyp? Vilka färger används av andra företag? Finns det några färger som är mer lämpliga för din typ av verksamhet?

Vad tänker vi på när vi ser en färg? Färger har alltid förknippats med känslor eller något som du kanske minns någonstans.
 

Tag till exempel färgen orange: Vissa människor tänker på frukten, medan andra tänker på den holländska osten, eller kanske till och med på telefonleverantören Orange.

Färger väcker tankar och/eller känslor. Vissa färger är mer dominerande och populära än andra.

En studie har visat att det finns fem dominerande färger när det gäller logotypdesign. Dessa färger är blått, svart och grått, följt av rött, orange och grönt. Om du ser dig omkring kommer du att märka att dessa färger faktiskt är mycket dominerande i många företagslogotyper.

I allmänhet passar En fin blå färg till både män och kvinnor.

Svart/grått ger en nykter och företagskänsla.

Brunt, beige, khaki är mindre populärt. Dessa färger kan vara svåra att använda. Men om du lyckas hitta rätt nyans kan de vara mycket tilltalande.

Blå färg är mycket mångsidig: den representerar komfort, säkerhet och hälsa.

Rött är passionens och ambitionens färg. Den är mycket dynamisk!
Exempel på röda logotyper: Exempel på röda logotyper: Redbull, Quicksilver, många banklogotyper.

Svart kan användas överallt. Det är den grundläggande färgen för tryckning. Den förknippas med nykterhet, enkelhet, noggrannhet och elegans.

Gul är ljus och strålande, men används inte ofta.

 

Börja design av din logotyp nu

 

Kolla in våra andra artiklar

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att få kunder, utan kan även lösa många av dina affärsproblem.   En framgångsrik marknadsföringsstrategi gör det möjligt för dig att få klarhet mot ditt mål; den gör det möjligt för teamet att fokusera på det målet och gör samordningen enklare. Dessutom hjälpe...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det går inte att förneka. Våra skärmar blir allt mindre och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den utbredda användningen av smartphones och surfplattor har skapat nya värdefulla kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att det inte längre går att använda sig av en enda storlek som passar alla när...

Läs mer
Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder Photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du’arbetar med grafik kommer du’med största sannolikhet att någon gång arbeta i Photoshop. Adobe Photoshop är kanske det mest kända och populära programmet för grafisk design i världen och har därför varit branschledande i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig använda. Eller att det är intuitivt att använda det. Många formgivare råkar ut för problem när ...

Läs mer
Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

Hur du infogar din logotyp i Microsoft Word: Från brevpapper till kalendrar

  Vad är poängen med att ha en bra logotyp om du aldrig använder den? Det är en sak att sätta in logotypen på din webbplats, i sociala medier och i annonser, men med tanke på hur mycket affärer som görs med Microsoft Word-dokument, varför inte göra det där också? Hur infogar du din logotyp i Microsoft Word?  I den här guiden förklarar vi steg för steg hur du infogar din logotyp i MS word....

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x