Vi är här för att dyka ner i en ofta förbisedd aspekt av branding, och en vars ritualer har förändrats en hel del under de senaste månaderna: visitkort.
Eftersom hela världen för närvarande befinner sig i förändring på grund av den globala COVID-pandemin, omprövas så många aspekter av hur vi uppträder professionellt för effektivitet, miljöpåverkan, kulturell kontext och allmän vinst. Det är nödvändigt och borde ha skett för länge sedan, och vi är här för att titta på denna mycket lilla men viktiga aspekt av professionella introduktioner och ge några förslag på hur vi kan gå vidare på ett medvetet sätt.
Visitkortets historia
Företagskort dök först upp i Kina på 1400-talet som “visitkort”, där människor bar runt på små kort för att förklara hur viktiga de var. Dessa kort byttes ut när det fanns en mötesförfrågan, liksom när man behövde visa upp legitimation för att besöka en elitanläggning. Pappersvikt, designens kvalitet och sambornas ålder gav ledtrådar till hur elitär personen som kortet representerade var.
Låt’oss övergå till 1600-talets Europa, där kort användes på ett ganska liknande sätt. Ofta för att tillkännage den förestående ankomsten av välmående eller aristokratiska personer till deras lokala stad eller hem, men korten användes också för en mängd olika sociala interaktioner, från affärer till dejtande. Dessa kort hade samma form och storlek som spelkort, var graverade med guld, innehöll djärva typsnitt och blev en viktig del av eliten. Priviligierade hus hade kortlådor, också de utsmyckade i sin konstruktion, så att de som kom på besök kunde lämna ett kort.
Under 1600-talet var adresser inte vanliga. För att bekämpa denna utmaning uppfanns “trade cards” särskilt för att människor skulle kunna hitta företag mycket lättare. Handelskorten trycktes på båda sidor, där den ena sidan innehöll reklaminformation om företaget och den andra sidan innehöll en karta över var företaget låg.
Den industriella revolutionen, bland alla andra anpassningar den hade på världen, skapade också ett mer avslappnat utrymme för att nätverka professionellt. Att utbyta kontaktinformation blev viktigt. Både “visitkort” och “handelskort” slogs ihop till ett, och delades ut i mycket mindre formella situationer. Överklassen höll fortfarande fast vid sin motvilja mot det informella, men detta blev allmänt utbrett i USA.
Träsnittsteknik och bokstavsteknik gav plats för massproduktion av visitkort, vilket gjorde det möjligt för företag av alla storlekar att ge ut kontaktuppgifter till potentiella klienter, kunder och medarbetare. På 1980’-talet uppstod en hel kultur kring visitkort. Vem kan glömma scenen i "American Psycho", som var en minnesvärd representation av den dåtida besattheten av att bära och utbyta visitkort?
Visitkort är en seriös angelägenhet i så många delar av världen. I Japan kallas visitkort för meishi (??). Dessa kort har båda sidor, där den ena sidan är skriven med japanska tecken och ofta latinska tecken på baksidan. Presentationen av en meishi till en annan person är mycket mer formell och rituell än i västvärlden. I denna ritual för att ge och ta emot ska ett kort hållas i de två översta hörnen, med ansiktet uppåt och vändas så att det kan läsas av den person som tar emot meishi. Mottagaren tar kortet vid de två nedre hörnen med båda händerna. Att placera fingrarna över namnet eller annan information betraktas som ohövligt. Meishi förvaras i ett läderfodral för att förhindra att det blir slitet, skrivs aldrig på eller placeras i en ficka, vilket är ett annat tecken på respektlöshet.
Vad står på ett visitkort?
Ett visitkort hjälper dig att få kontakt med fler potentiella kunder, partners och samarbetspartners och förstärker din kontakt, särskilt när du startar ett företag eller byter karriär. Det är fortfarande en viktig del av yrkesvärlden. Ett visitkort, oavsett om det är digitalt eller tryckt, är en enkel, delbar fil eller utskrift med kontaktuppgifter. I likhet med ett skyltställ på en trottoar omfattar dessa uppgifter ditt namn (personligt och/eller företag), din yrkestitel (vad du gör för närvarande eller vad du vill göra i framtiden), logotyp, e-post, telefonnummer och webbplats. Kontaktuppgifterna kan även omfatta handtag för sociala medier, din professionella slogan, en QR-kod som skickar mottagaren till en viktig webblänk eller något annat som du tycker är viktigt i denna kortfattade introduktion. Digitalt delas dessa uppgifter ofta i din kontaktsignatur för e-post. Storleken på tryckta visitkort är följande:
Nordamerikansk standard: 3,5 & gånger; 2 tum (88,9 & gånger; 50,8 mm)
Europeisk standard: 3,346 & gånger; 2,165 tum (85 & gånger; 55 mm)
Oceanienstandard: 3,54 & gånger; 2,165 tum (90 & gånger; 55 mm)
Bästa designmetoder för visitkort
Visitkortdesign är en viktig del av ditt varumärke. Därför bör det fungera som en visuell förlängning av din övergripande varumärkesdesign. Låt oss gå igenom några bästa metoder.
Håll den enkel. Balans, läsbarhet och begriplighet är de viktigaste prioriteringarna när du överväger designelement.
Det finns flera olika stöd som du kan skriva ut dina kort på. Vanligtvis skrivs visitkort ut på 350g papper, men dessa andra material börjar likna visitkort av plast.
Rymdmässigt vill du alltid hålla ett öga på tre faktorer: avrinningsområde, trimlinje och säkerhetslinje. Bleed area är den yttersta delen av kortet, som sannolikt kommer att tas bort. Trimlinjen är mållinjen för att skära korten. Säkerhetslinjen är allt som ligger utanför och som är föremål för skärningsfel. Viktiga element som text eller logotyper bör aldrig ligga utanför denna linje. Du har två sidor! Använd båda, kanske ägnar du den ena sidan enbart åt logotypen medan den andra kan visa kontaktinformation. Det kan också vara en bra idé att ha din logotyp på båda sidor, med kontaktinformation tydligt och läsbart i närheten.
Logotyper och färgscheman är de två viktigaste visuella aspekterna. Dessa kommer också att bidra till att påverka layout och varumärkesidentitet på det digitala eller tryckta kortet. Logotyperna bör stå i centrum på kortet, och andra visuella element och sekundär grafik bör komplettera och förstärka logotypen.
Hur du går tillväga för att utforma din logotyp
.
I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designar den själv. Båda har sina egna för- och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt.
Hyra en designer
Designa en logotyp själv
Print eller digitalt?
Nu när vi har gett dig en kort historik över visitkort och en översikt över de bästa designmetoderna är det dags att fatta ett beslut: tryck eller digitalt eller båda? I en tid då det verkliga ofta blandas med den digitala världen är det viktigt att skilja ut vilket utrymme som är mest kraftfullt för att du ska kunna skapa kontakt. Hur nätverkar medarbetare, kunder och partners i din bransch? Föredrar du att göra introduktioner online eller på en middagsbjudning? Om det är svårt för dig att välja det ena eller det andra kan det vara en bra idé att förbereda både tryckta visitkort och en digital version som du kan dela med dig av.
Fördelarna med tryckta kort
Beskrivda visitkort ger ett traditionellt tillvägagångssätt vid nätverkande och ger en möjlighet att kommunicera ditt varumärke med personer som du vill återknyta kontakten med i framtiden. Genom att överlämna ett fysiskt objekt till en annan person ger det ett mycket mer minnesvärt första intryck. Tryckta kort är särskilt användbara vid konferenser, mässor, professionella luncher och andra personliga nätverksevenemang.
Nackdelar med tryckta kort
Förstudier har gjorts som visar att 88 % av de visitkort som delas ut slängs inom en vecka. I takt med att öppenhet blir mer och mer normen för företag tittar kunderna på hur miljömedvetna företag beter sig. Att skriva ut visitkort är slösaktigt och använder värdefulla material som potentiellt kan kastas. Numera tittar företagen på mer hållbara virtuella lösningar som digitala kort. Varje gång ditt företag uppdaterar information måste nya kort skrivas ut. Låt’oss överväga alternativet.
Framtiden är digitala visitkort
En elektronisk form av ditt visitkort skulle vara ett miljömedvetet, lätt skannbart, bekvämt överförbart och progressivt sätt att marknadsföra ditt företag. Digitala visitkort gör det enkelt att spara kontaktinformation, integrera kalendrar, smidigt följa upp introduktioner, schemalägga påminnelser, maximera din närvaro på nätet och så mycket mer. Digitala kort är kostnadseffektiva. Istället för att lägga pengar på tryckkostnader kan du använda dessa resurser för att höja andra marknadsföringsaspekter av ditt företag. I takt med att världen blir alltmer digital och vi går igenom en pandemi som begränsar fysisk kontakt och ökar känsligheten för hygien, är digitala visitkort rätt väg att gå.
Om det är sant att detta alternativ kan isolera en äldre generation, är det lätt att skapa enkla och inkluderande versioner som är tillgängliga för alla. Tänk på hur du kan göra det enklare att dela, spara och överföra information från ditt digitala visitkort. Spara en skärmdump för användning offline. Använd läsbara och större typsnitt. Tänk verkligen på dina kunder, medarbetare och potentiella investerare för att skapa den idealiska digitala versionen av din personliga skylt.
Visitkort är ett effektivt sätt att ta det första steget för att visa hur progressivt, miljömedvetet och omtänksamt ditt företag är. Är det inte den introduktionen du vill göra?